המוסד לבטיחות וגיהות - בטיחות ובריאות של אנשים עם מוגבלות במקומות העבודה - מדריך למעסיק ולמנהל - page 11

המוסד לבטיחות ולגיהות
בטיחות ובריאות של אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה
11
שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה הלכה למעשה
בשנים האחרונות ניכרת מגמה של הגברת המודעות בדבר התועלת ההדדית הצומחת בעת קליטה
של אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה. כנגזר מכך התחדד הצורך בפיתוח כלים לסייע בקליטה
טובה ובטוחה שלהם במקומות העבודה.
כדי לקדם השתלבות חשובה זו ולסייע בהסרת חסמים שהעיבו על קליטה רצויה, נקטו הממשלה
והמוסד לביטוח לאומי שלושה צעדים משמעותיים עיקריים, כדלקמן:
1. בעקבות המלצה של ועדת השופט לרון ז"ל, מיום 90.8.1 י"א באב תשס"ט, נכנס לתוקפו תיקון
901 לחוק הביטוח הלאומי(‘תיקון לרון'). תיקון זה הסיר חלק מהחסמים שהיו בחוק הביטוח
הלאומי טרם חקיקת תיקון 901, חסמים שהפריעו לנכים שביקשו להשתלב בעבודה ולהגדיל
את הכנסותיהם.
התיקון לחוק יוצר מצב חדש: אם בעבר אדם עם מוגבלות שהיה משתכר כמה שקלים מעל
גובה קצבתו היה עלול לאבד אותה, הרי שלאחר התיקון הוא יכול להמשיך לקבל קצבה, כאשר
הסכום הכולל ממנה ומהכנסה מעבודה יהיה תמיד גבוה מסכום קצבת נכות בלבד.
2. משרד הכלכלה - המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, פעל והקים, באוקטובר
7002 חשון תשס"ח, ועדה שתמליץ על שינוי ועדכון התקנות המטפלות בנושא זה. הוועדה
פועלת, בסיוע המדינה ומעסיקים, במימון התאמה של סביבת העבודה לעובד עם מוגבלות.
בימים אלה מסיימת הוועדה את עבודתה ובקרוב יועברו המלצותיה לעדכון התקנות לאישור
הכנסת, לצורך הפעלתן.
3. קרן ‘מנוף' למימון פעילות למניעת תאונות עבודה של המוסד לביטוח לאומי, נרתמה למימון,
הפקה ופרסום של חוברת הסברה למעסיק ולמנהל, בכל הקשור לבריאותם ובטיחותם של
אנשים עם מוגבלות במקומות העבודה.
אחריות חברתית של מעסיקים
אחריות חברתית היא מושג המאפיין מדינות רווחה, ובמידה מסוימת מחליף מושג ישן - ערבות
הדדית.
בהגדרתה, אחריות חברתית מתייחסת לעמדה עקרונית, הניצבת מעבר לציות הבסיסי לחוקים.
אחריות חברתית מתייחסת לכל אשר ראוי לעשות ולכל אשר נחשב למוסרי.
בעולם נהוג כיום למדוד עסקים באמצעות שיטת מדידה הבוחנת לא רק את ההצלחה הפיננסית
של החברה, אלא גם את האופן שבו היא מנהלת את עסקיה במימד של מחויבותה לחברה ובמימד
של מחויבותה לאיכות הסביבה.
התחומים בהם נמדדות חברות הם:
ניהול אחריות חברתית;
אתיקה בעסקים;
מוצרים, פרסום, שיווק ולקוחות;
I...,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,...43