Table of Contents Table of Contents
Next Page  24 / 70 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 24 / 70 Previous Page
Page Background

24

המוסד לבטיחות ולגיהות

בטיחות ובריאות בעבודה - זה אנחנו.

ראיון ראשוני לעובד עם מוגבלות (לפני מתן הדרכה)

כאשר קולטים עובד חדש עם מוגבלות (“עובד מאתגר״), חיוני לקיים עמו ראיון ראשוני (מעין

מפגש היכרות), כדי:

א. להכיר את מוגבלותו ואת הקשר שלה לעבודתו ולבטיחות בעבודה; המטרה העיקרית היא להבין

את מגבלות העובד באופן יסודי ולברר אם ובאיזה אופן הן עלולות לסכן אותו יותר מעובדים

שאינם סובלים ממגבלות אלו.

ב. להכיר, ככל האפשר, במסגרת ראיון ראשוני, את חוזקותיו, יכולותיו ותכונות אישיות המסייעות

לו לעבוד ללא סיכון עצמי, וכן, ללמוד את העדפותיו לגבי אופן ביצוע העבודה, היעזרות באחרים

בעת הצורך וכד’.

למפגש הראשוני יש מטרה נוספת, חשובה לא פחות: להפיג את חששותיו של העובד ביחס

להשפעת המוגבלות על ביצוע תפקידיו, להקנות לו ביטחון עצמי בביצוע העבודה ולסייע לאווירת

שיתוף פעולה בהיבט הבטיחותי, כדי שהעובד לא רק יקיים את כללי ההתנהגות הבטוחה, אלא

יסכים לקחת חלק פעיל ביצירת מקום עבודה בטוח לו ולאחרים שסביבו. המפגש תורם, לפיכך,

ליצירת קשר של אמון בין העובד למעסיקיו. לא רצוי לקיים במסגרת המפגש הראשוני בדיקות

מעמיקות / מתקדמות של יכולות העובד ומיומנויותיו; אפשר לבצע את אלו בנפרד.

המפגש הראשוני בין המעסיק לעובד המאתגר הוא ענייני, ללא ביטויים לא רצויים של רחמים

או חמלה כלפי העובד עקב מוגבלויותיו. מבחינה זו, המפגש צריך להיות דומה למפגשים עם

האוכלוסייה הרגילה.

יש להבהיר שהמעמד הוא היררכי – מעביד מול עובד. במסגרת המפגש יש להעלות את הנושאים

הבאים:

א. שאלות אינפורמטיביות לגבי ניסיון תעסוקה קודם.

ב. שאלות לגבי פעילות פנאי.

ג. כדאי לספר בקצרה ובקווים כלליים על מהות המפעל: “אנחנו מייצרים...אפשר למצוא את

מוצרינו ב...״.

ד. כדאי לספר מה יהיה תפקידו של המועסק במפעל: “אתה תשתלב במחלקה המייצרת את...״.

ה. לבקש מהעובד לספר אם יש דברים שמסכנים אותו ופגעו בו בעבר במהלך העבודה: “האם

המגבלות שלך יפריעו בעבודה?״; “האם עבודה זו עלולה לגרום לך לפגיעה?״.

רצוי לזכור כי מוגבלות שכלית התפתחותית היא אפיון ממוקד, שאינו מקרין על צדדים אחרים

באישיותו של האדם, כגון טמפרמנט, יצירת קשר, מוטיבציה וכד’. במידה שהתשובות אינן תואמות,

יש לכוון ללא נימה של שיפוטיות. לדוגמה: “כששאלתי, התכוונתי ל...״.