Table of Contents Table of Contents
Next Page  29 / 70 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 70 Previous Page
Page Background

29

בטיחות ובריאות של עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

יש לדבר בקצב אטי ובאופן ברור. עם זאת, להימנע מהתייחסות ומדיבור ילדותיים.

א

ייתכן כי תידרש יותר מפגישה אחת להשלמת ההדרכה או ביצוע ניתוח הבטיחות.

א

חשוב לתת משוב ולהודות לעובד על שיתוף הפעולה.

א

הפחתת רעשי רקע והפרעות מהסביבה – יש לדאוג לכך שבמקום ההסבר יהיו מעט ככל

א

האפשר גירויים מסיחי דעת (רעש, צפיפות, גירויים ויזואליים וכד’).

יש להפגין גמישות במבנה ובמהלך ההדרכה, תוך התחשבות במגבלותיו ובמצוקותיו של

א

המודרך.

יש לתת מסגרת זמן ארוכה יותר להסברים ולהבנתם ולאפשר הפסקות בהדרכה.

א

חשוב להימנע מהשאלה: “הבנת?״. במקום זאת, יש לבקש מהעובד לחזור על הנהלים במילותיו

א

הוא ולהדגים מעשית (את אופן האחיזה, את תהליך החזרת הציוד וכד’). וכן לוודא שאכן הבין.

התאמות בתוכן ובהיקף ההדרכה

יצירת היכרות אישית מעמיקה בין המדריך המקצועי לעובד עם המוגבלות, לצורך הכרת

א

המגבלות והצרכים המיוחדים.

פירוק הדרכה ממושכת לכמה שלבים, קצרים יותר.

א

הדרכה בתכיפות גבוהה (בכל חודשיים, למשל, ולא רק פעם בשנה).

א

דגש על נושאים רלבנטיים לעיסוק ולבטיחות, ולא על פרטים חשובים פחות.

א

פישוט ההדרכה והתכנים: העברת התכנים בשפה פשוטה וקלה להבנה; שימוש בסמלול

א

ובהדגמות לצורך הבהרה.

הוספת שיעורי חזרה ותרגול בנושאים שבהם המגבלה גורמת לעקומת למידה אטית, או

א

שמצריכה תרגול נוסף.

לצורך הפחתת חרדה, יש להבהיר למודרך מהו סדר הפעולות בתהליך ההדרכה, מה יהיה

א

השלב הבא וכמה זמן יארך. ייתכן שהזמן בפועל לא יתאים למצופה.

הדגמה והתנסות תוך למידה – העברת החומר הלימודי בשילוב של הדגמות והתנסות מעשית.

א

שילוב אמצעי המחשה – תמונות, סרטון, סמלים – וכן, דוגמאות לצורך תרגול הביצוע הנכון.

א

חשוב שהמודרך יבין שאינו נמצא במבחן, אלא  בתהליך של למידת כללי בטיחות.

א