26
המוסד לבטיחות ולגיהות
בטיחות ובריאות בעבודה - זה אנחנו.
רצוי להראות ולהסביר שלטים, סמלים ואייקונים ויזואליים בנושא בטיחות (חזרה ושינון) – בייחוד
כאלה שרלבנטיים למקום העבודה.
כדי לוודא שהעובד הבין את ההדרכה, חשוב לשאול בכל נושא שאלות, כגון “האם הייתי מובן?״,
“מה הבנת?״. עם סיום ההדרכה הראשונית, רצוי לקבוע עם העובד שגרה של שיחות משוב
בתדירות קבועה, המתייחסת להסתגלותו בעבודה, עם התייחסות לבטיחות. שיחת המשוב תהיה
קצרה, קונקרטית וממוקדת.
הדרכה בטיחותית בתחנת העבודה / בעיסוקו של העובד
בנוסף להדרכת האוריינטציה, הדומה במרכיביה להדרכת רוב עובדי המפעל, צריך כל עובד להיות
מודרך באופן ספציפי לגבי הסיכונים בעיסוקו ובתחנת העבודה שבה הוא עובד. כאמור, הדרכה זו
ניתנת בדרך כלל על ידי מנהל עבודה, ראש צוות וכדומה, ועליה לכלול לפחות ארבעה שלבים כדלקמן:
א. הסבר על האופן הנכון לביצוע העבודה והכלים המתאימים לביצוע, כולל צורך בציוד מגן אישי.
רצוי ללוות את ההסבר בהדגמה מעשית, תוך הדגמה פעילה, המשלבת חושים רבים ככל
האפשר (ראייה, שמיעה, מישוש).
ב. מסירת מידע על הסיכונים בעבודה (אש, נפילות, חומרים מסוכנים, חשמל, היתקלות בחפצים
ועוד).
ג. הסבר כיצד להתגונן בפני הסיכונים בעבודה (שימוש בציוד מגן אישי, עבודה לפי הוראות
הבטיחות, שימוש בכלים מתאימים בלבד, איסור על אלתורים, זהירות כללית, לא למהר וכד’).
רצוי להדגים את השימוש באמצעים אלה עד שתושג הבנה לגבי השימוש בהם.
ד. כיצד לנהוג במקרה של פגיעה: כיצד מנטרלים פגיעה אופיינית (שטיפה במים של האזור
שנחשף לחומר המזיק), הכרת אמצעי עזרה ראשונה במקום (כגון מיקום ארגז עזרה ראשונה,
שטיפת עיניים, מקלחת חירום וכדומה), מיקום מרפאה ועוד.
ה. יש לוודא שהעובד הבין את ההדרכה.
ו. מעקב אחר עבודת העובד כדי לוודא שהוא אכן פועל על פי הנחיות הבטיחות אשר לגביהן
הודרך. המעקב אחר אופן התנהגות העובד בפועל הוא חיוני ועליו להיעשות מעת לעת.
“טיפים״ להדרכת עובד עם מוגבלות:
‰ חשוב שההדרכה תהיה אינדיבידואלית, מותאמת ליכולות ולמגבלות העובד.
‰ דגש על המחשה ועל התנסות מלאה של העובד עצמו, תוך שימוש במירב החושים.
‰ יש להימנע משימוש באיומים, כגון “אם לא תנהג כך וכך, אז אפטר אותך...״, אלא לפנות בנימה
חיובית (“אם תנהג בהתאם להנחיות, זה יעזור לך להשתלב היטב במקום ותישאר עמנו זמן
רב...״).