27
בטיחות ובריאות של עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
‰ יש לקחת בחשבון את מצב רוחו של העובד בתחילת יום העבודה. במקרה שהעובד נסער, מגלה
דפוסי התנהגות לא שגרתיים, מומלץ לנסות לשוחח איתו ולהקל עליו לפני מתן ההדרכה בפועל.
‰ רצוי להימנע ממתן חיזוקים “מוגזמים״ (לדוגמה: “אתה עובד מצטיין והלוואי שאחרים יעבדו
כמוך״). כתוצאה מההגזמה, העובד עלול לפרש את החיזוק שלא כהלכה, לסרב להקשיב
לאחרים, לא להישמע להוראות וכד’. חשוב לציין שהערה זו מתייחסת להגזמה בשבחים. רצוי
מאוד לתת חיזוקים בתגובה לתפקוד חיובי.
רענון ההדרכה
החוק דורש לקיים הדרכה אחת, לפחות, בשנה, ובעבודות מיוחדות מסוימות – אחת לשישה חודשים.
בעבודות עם אנשים מוגבלים החוק מחייב רענון אחת לשישה חודשים.
רענון ההדרכה כולל:
‰ העברת מידע על הסיכונים, התגוננות בפניהם ודרכי עבודה בטוחות
‰ יש לוודא שהעובד הבין
‰ יש לבדוק ולוודא בשטח שהעובד פועל בהתאם להדרכה שניתנה לו.
פיקוח ומעקב אחר התנהגות העובד
אין די בהדרכה, ואף לא בבדיקת ההבנה של העובד את הנושאים שבהם הודרך. ללא פיקוח, מעקב
שוטף ומשוב על ההתנהגות, העובד עלול לשכוח את מה שלמד ולהתנהג באופן לא בטוח, וכך,
לסכן את עצמו או את סביבתו. לכן, חשוב לקיים בקרה אחר התנהגותו הבטיחותית ולוודא שהיא
מותאמת למאפייניו האישיים ולמוגבלותו.
הבקרה צריכה להיות מתוכננת מראש ולכלול את האופן שבו יבוצעו הפיקוח והבקרה על כל עובד.
דגשים בפיקוח ובבקרה:
א. מי צופה ובאיזו תדירות – במידה שיש אדם שמפקח יש להבהיר לו על מה לפקח.
ב. אופן הפיקוח: ביצוע תצפית על העבודה בכללותה, מבדק (אודיט) נקודתי על ביצוע מטלה
מסוימת, פיקוח מדגמי שיטתי או אקראי (דגימה על פי יום / שעה מסוימים שנבחרו מראש).
ג. המעקב יהיה מתוכנן מראש לזמן נתון, כדי לוודא שהעובד פועל בהתאם להוראות הבטיחות
וההנחיות, ומשתמש בציוד המגן.
ד. בדיקת ידע מדי תקופה: שאלות מכוונות, כדי לוודא שהעובד זוכר את הוראות הבטיחות.
המעסיק יתכנן את שיטות הפיקוח בהתאם ליכולותיו ולסיטואציה, אך ככל שהתפקיד מלווה
בסיכונים גבוהים יותר, הפיקוח צריך להיות תכוף ואינטנסיבי יותר.