15
בטיחות ובריאות של עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
תקשורת
‰ קושי בביטוי עצמי, בניהול שיחה.
‰ אי-ביטחון ביכולת להגיב ולבטא עמדות.
‰ קושי ליזום תקשורת עם עמיתים או בשמירה על תקשורת עמם, כולל בנושא בטיחות בעבודה.
יכולות חברתיות
‰ ייתכן קושי בהבנת מצבים חברתיים.
‰ חשש מפני זרים.
‰ התנהגויות לא מקובלות, המרחיקות או מרתיעות אחרים.
התנהגות
‰ תגובה לא מידתית לאירועים מלחיצים ובלתי צפויים (פאניקה, בלבול, וכדומה).
‰ מצד שני, לעתים, אדישות אל מול מצב מסוכן.
‰ רגישות יתר או תת רגישות לאירועים שליליים (מחלת בן משפחה, איחור של חבר לעבודה
וכדומה).
‰ נטייה לחרדה במצב בלתי מוכר או בלתי ידוע (חרדה בעת הדרכת בטיחות).
‰ כאשר אינו מבין עד הסוף מה מצופה ממנו – עלול להתכנס בתוך עצמו, להיות שקט או מבולבל,
או להפגין התנהגות אימפולסיבית שאינה מותאמת לדרישות: צעקה, דחיפה, מכה, זריקה ו/
או בריחה מהעמדה.
‰ קושי/חוסר יכולת לשמור על קשב וריכוז לפרק זמן ממושך (צורך גדול יותר בהפסקות ומנוחה
בעבודה).
‰ עייפות במהלך העבודה.
‰ הכנסת חפצים לפה, אפשרות בליעת חפצים מזיקים, כולל פגיעה בבריאות עקב אכילה לא
מבוקרת (במיוחד ממתקים).
‰ איבוד שליטה, רוגז פתאומי או מתמשך, הגורם לתגובות ספונטניות, ללא חשיבה וללא שיקול
דעת (דחיפה, זריקה, מכה ועוד).
‰ ביצוע פעולות מסוכנות עקב רצון להצטיין, להוכיח יכולת ולא לאכזב את המעסיק.
קשיים בהתייחסות לעמיתים ולעבודת צוות
‰ חוסר ריכוז עקב הטרדה והצקות מצד אחרים.
‰ נטייה לחברותיות יתר על חשבון התמקדות בביצוע המטלה (רגישות מוגברת לזולת).
‰ תגובות רגשיות קיצוניות.
‰ קושי בקבלת מרות, בציות לסמכות ולהוראות, ורגישות לביקורת.
‰ תמימות שעשויה להוביל לניצול העובד באופן לא אתי.
‰ קושי בהתייחסות לנורמות הנהוגות במקום העבודה.