14
המוסד לבטיחות ולגיהות
בטיחות ובריאות בעבודה - זה אנחנו.
גורמי סיכון בעבודה, המוחמרים עקב מוגבלות
שכלית התפתחותית
המוגבלות השכלית של העובד עלולה לחשוף אותו לגורמי סיכון מוגברים במקום העבודה, באופן
המושפע במידה רבה על ידי רמת המוגבלות. עובדים הסובלים מרמה גבוהה של מוגבלות שכלית
חשופים יותר מאלה שרמת מוגבלותם נמוכה. על המעביד או מדריך הבטיחות להיות ער לרמת
המוגבלות של העובד ולהפעיל שיקול דעת באשר להשלכות מוגבלות זו על הבטיחות והבריאות
בעבודה. אין נוסחה המאפשרת קביעה מדויקת, ורצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע וחונכים המכירים
את העובד ויכולים לסייע בהבהרת הקשר בין מוגבלותו לחשיפתו המוגברת לסיכונים בעבודה.
נוסף לכך, יש תמיד לברר אם העובד סובל ממוגבלויות נוספות, ואם הוא משתמש בתרופות
פסיכואקטיביות. אמנם, לתרופות אלה אין, בדרך כלל, השפעה על בטיחות העובד, אולם יש
לברר עם העובד או עם מי מטעמו את השפעתן עליו ואם הוא חשוף בגינן לגורמי הסיכון ביתר
שאת. קיימים מאפיינים אישיים של העובד, המגבירים את הסיכון בעבודתו (כגון פזיזות, אי הבנה
וכדומה), ואלו מושפעים מגורמים חברתיים (השפעת עובדים אחרים, ספקים ולקוחות במקום
העבודה) וגורמים הקשורים בסביבת העבודה ובדרישות התפקיד, שיש לתת עליהם את הדעת.
להלן מאפיינים שכיחים – קוגניטיביים, תקשורתיים, חברתיים והתנהגותיים – העלולים להגביר
את הסיכונים שאליהם חשוף עובד בעל מוגבלות שכלית התפתחותית. חשוב לזכור כי המגבלות
והגורמים מגבירי הסיכון, המוצגים להלן, יכולים לבוא לידי ביטוי בדרגות שונות של חומרה אצל
עובדים שונים, ולעתים עובד בעל מוגבלות כלשהי לא יסבול מהם כלל. לכן, יש לבדוק כל מקרה
לגופו ולהימנע מדעות קדומות.
מאפיינים אישיים המגבירים את הסיכון בעבודת העובד בעל המוגבלות
יכולות קוגניטיביות (תפיסה, הבנה, זיכרון ועוד)
‰ קושי בהבנת ועיבוד מידע (הוראות, הדרכות, הסברים, שלטי בטיחות וכדומה). כאשר המידע
הוא פשוט מלכתחילה או מותאם, זה מקל על יכולת העיבוד וההבנה.
‰ קשיים בכתיבה ובקריאה.
‰ קשיי זיכרון (זכירה ושליפת מידע).
‰ קושי במהירות התגובה (תגובה אטית).
‰ קושי בפתרון בעיות ובקבלת החלטות.
‰ קושי בהבחנה בין עיקר לטפל.
‰ קשיים בהתמצאות בסביבה ובזמן, כולל הבדלים בין עבר, עתיד והווה.
‰ קבלת החלטות לא שקולות עקב חוסר ידע.
‰ קבלת החלטות לא שקולות עקב ביטחון עצמי מופרז.