כניסה הרשמה צור קשר

סיבת המוות של אזרח עובד צה"ל: בנזן

 

עודכן ב:05/07/2009

 

חיילי השייטת נאבקו במשך שנים כדי שיוכר הקשר בין הצלילות בקישון לבין המחלות הקשות שבהן לקו. לאלמנתו של מ"א, אזרח עובד צה"ל ששירת בבסיס הדלק באשדוד, זה לקח הרבה פחות זמן: שנתיים אחרי שבעלה נפטר מסרטן הדם (לוקמיה), הכיר הביטוח הלאומי בקשר בין מחלתו לבין החומרים המסוכנים שאליהם נחשף במהלך עבודתו בבסיס.

מ"א עבד במשך 28 שנים כמלגזן, בפריקה וטעינה של חביות דלק. לאחר התרבות תלונות מצד חיילי הבסיס על ריחות רעים ותחושות מחנק, רכש בתחילת העשור איגוד ערים אשדוד לסביבה מכשיר מדידה מתקדם שמאפשר לבדוק את ריכוזי הבנזן - חומר רעיל שנוצר בעיקר כתצאה משריפת דלקים ושהוכח שחשיפה ממושכת אליו מגדילה משמעותית את הסיכון לחלות בלוקמיה.

הבדיקות התבצעו בבסיס בשנים 2001 ומ-2002 והתוצאות היו חד משמעיות: ריכוזי הבנזן שהתגלו עלו בהרבה על הערכים המותרים. כשהתבררה חומרת המצב כתבה ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, למנכ"לית איגוד ערים לסביבה אשדוד, ד"ר ענת רוזן, כי "הבנזן מוגדר כחומר מסרטן ודאי לבני אדם. מאחר שריכוזי הבנזן שהתגלו בבסיס גבוהים, אנו ממליצים על פינוי החיילים".

בעקבות זאת, דרש איגוד הערים מצה"ל לסגור את הבסיס, אך הדבר התבצע רק כעבור כמה שנים, במרץ 2006. באותה שנה אובחן מ"א כחולה בלוקמיה, וכשנה לאחר מכן נפטר ממחלתו. עורך הדין רון טלר, שייצג את אלמנתו של מ"א בתביעה שהגישה לביטוח הלאומי, שוקד בימים אלה על הכנת תביעת נזיקין אזרחית נגד צה"ל והמדינה.

על השאלה מדוע חלפו יותר מארבע שנים מאז שהתגלו ריכוזי הבנזן המסוכנים בבסיס ועד לסגירתו, שום גורם לא ממהר להשיב. ד"ר רוזן מאיגוד ערים אשדוד העבירה בתגובה מסמך בו מתוארת השתלשלות העניינים, וממנו עולה כי פנתה פעם אחר פעם לצה"ל בדרישה לסגור את הבסיס, אך הסבירה כי "אין לי סמכות להורות לצה"ל על סגירת הבסיס".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לצה"ל אין מידע על כך שהביטוח הלאומי הכיר בקשר שבין חשיפתו של המנוח לבנזן במהלך עבודתו בצה"ל לבין מחלתו. מעבר בסיס הדלק באשדוד התבצע כתוצאה מתוכנית לשיווק מחנות צה"ל. ההחלטה של צה"ל להוציא את המהלך לפועל נבעה משיקולי צורכי פיתוח אזרחי ותהליך רה-ארגון של בסיס אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה".

 

מקור: nrg מעריב (אביב לביא) .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע