כניסה הרשמה צור קשר

חג פסח שמח ובטוח

 

עודכן ב:31/03/2009

 

 
פגרת חג הפסח במוסד לבטיחות ולגיהות 

לרגל חג הפסח יהיו משרדי המוסד לבטיחות ולגיהות סגורים בחג ובחול המועד, בתאריכים 15.04.09 - 08.04.09.

אתר האינטרנט של המוסד יהיה, כמובן, זמין למבקרים, וחדשות בתחום הבטיחות יפורסמו במהלך הפגרה. הנכם מוזמנים להמשיך ולהכנס לאתר, להשתמש בכל השרותים והמידע המוצעים, ולהמשיך בהשתתפותכם בפורום המקצועי.


בטיחות לקראת חג הפסח

מדי שנה נפגעים עשרות אלפי אנשים במהלך ניקיונות הפסח. למרבה המזל בחלק גדול מהמקרים הפגיעות נקודתיות וחולפות, אבל יש גם פגיעות קשות.

טרגדיה התרחשה ב 19.03.09 בעכו, לאחר שאישה בת 57 נפלה מחלון ביתה שבקומה החמישית ומתה. צוות טיפול נמרץ של מד"א שהגיע לבניין מצא את האישה כשהיא כבר ללא רוח חיים. למקום הגיעו גורמים נוספים, שסיפרו כי בדירה נמצא סולם שבו השתמשה, ככל הנראה, האישה במהלך הניקיונות. הגורמים סיפרו כי במקום נמצאו גם חומרי ניקוי, יחד עם מגב ודלי מים.

גם ביצוע פעולת הכשרת כלים לקראת חג הפסח כרוכה בסיכונים רבים, בין היתר: שריפה וכוויות.
לפניכם הוראות בטיחות, הבאות למנוע נזקים לגוף ולרכוש בעת ביצוע העבודה, שפרסםמרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות.

הוראות בטיחות להכשרת כלים לפסח
מאת: סרג'ו ברקוביץ, ממונה הבטיחות של עיריית חיפה.


בתקופה שלפני פסח, עולה באופן משמעותי אחוז הילדים והפעוטות הנפגעים מחומרי ניקוי.

בשבוע שלפני פסח נרשמה עלייה של 43 אחוז במספר ההיפגעויות של ילדים עד גיל 6 מחומרי ניקוי, לעומת שבוע ממוצע. בשבוע שלפני פסח 2008 נפגעו 388 ילדים, לעומת הממוצע השבועי שהוא 237 ילדים. בשנת 2007 בתקופה שלפני פסח נפגעו 262 ילדים, עליה של 11 אחוז לעומת שבוע ממוצע. 

מנתוני מד"א עולה, כי בשנת 2008 נרשמה עלייה בשיעור של כ-4% במספר הילדים שנפגעו מהרעלה לעומת 2007. כמו-כן, בשנת 2008 טיפל מד"א ופינה 845 בני אדם שנפגעו מהרעלה, לעומת 747 ב-2007 - עלייה של 13%.

ממד"א נמסר, כי דרכי ההיפגעות הן רבות וקשות. כל חומר ניקוי וחיטוי הוא מסוכן גם בשתייה, גם במגע וגם בשאיפה, כאשר המסוכנים ביותר הם מסירי השומנים למיניהם.

במקרה של הרעלה
  • יש לפנות למכון הארצי למידע בהרעלות, בטלפון 8541900 - 04, כדי לקבל מענה לטיפול מיידי בילד, ובמקביל, להזעיק עזרה רפואית.
  • במקרה בו הילד בלע חומרים המכילים חומצה (כגון מנקי אסלות) או בסיס (כגון מנקי תנורים), יש לתת לו לשתות חצי כוס מים, אם אין קשיי נשימה ואם הילד בהכרה מלאה.
  • אין לתת חומר "נוגד" - אין להשקות לא בחלב ולא במיץ לימון.
  • אין לגרום לילד להקיא, כיוון שפעולה זו עלולה דווקא להחמיר את הפגיעה.
  • יש לשים לב לדרכי האוויר ולקצב הנשימה. אם החומר פוגע ישירות בגרון, תתפתח במהרה תגובה דלקתית והגרון יתנפח עד מאוד ואף ייחסם כליל.
  • במקרה והעין נפגעת מחומר ניקוי, יופיע כאב עז וקושי לפקוח את העפעפיים. לכן, יש לשטוף את העיניים עם הרבה מים. במהלך השטיפה על הנפגע להפנות את עיניו לארבעת כיווני המבט.
מומחי מכון התקנים הישראלי מספקים עצות וטיפים לרכישה נכונה ושימוש נכון בחומרים, שעשויים להיות מסוכנים:
  • יש להקפיד ולקרוא את הוראות השימוש ולשים לב לסימון המוצר הכולל את הסיכונים ואזהרות הבטיחות. לדוגמה: להרחיק מהישג ידם של ילדים, מגרה את העור ואת העיניים, אין להשתמש בחומר בצירוף עם חומרים אחרים, מה לעשות במקרה של פגיעה כתוצאה מהשימוש בחומר, המלצה לשימוש בכפפות ועוד. הסיכונים ואזהרות הבטיחות משתנים ממוצר למוצר.
  • אין לערבב חומרי ניקוי. בחלק מהמקרים עלולה להתרחש תגובה כימית שתגרום להיווצרות חומר חדש רעיל מאד.
  • יש לאחסן את חומרי הניקוי במקום לא נגיש לילדים.
  • יש לשמור את חומרי הניקוי באריזתם המקורית.
  • אם למרות הכל מישהו נפגע מחומר ניקוי יש לפעול כמופיע בהוראות היצרן ובמידה ויש צורך להעבירו לטיפול רפואי רצוי מאד לצרף את אריזת החומר ממנו נפגע.
  • בעיקר באריזות קשות פתיחה לילדים, יש להקפיד לסגור את הפקק לאחר השימוש.
  • יש לשים לב אם יש סימון על האריזה המחייב שימוש בציוד מגן כגון: כפפות או משקפי מגן.
  • במוצרים רבים, אם סיכון החומר דורש זאת, יופיע סמל המשולש המובלט. ישנם מוצרים שבמקום סמל המשולש מופיע המלל "לא למאכל" בהבלטה. סימונים אלו נועדו לאוכלוסיית העיוורים.
  • שימו לב לתאריך היצור ולתאריך האחרון לשיווק באקונומיקה (או נתרן תת כלוריתי בשמו הכימי). חומר זה מכיל בדרך כלל 3% כלור פעיל שעם הזמן ריכוזו הולך ופוחת כתוצאה מהתפרקות טבעית ויעילות חומר הניקוי פוחתת.
  • בקניית נוזל כלים שימו לב לריכוז החומר הפעיל המוצהר עליו. הריכוז יכול לנוע בין 12% חומר פעיל ל- 36%. כמובן שככל שריכוזו גבוה יותר יעילותו גבוהה יותר וניתן לדללו עם יותר מים. לאחרונה יצאו לשוק מוצרים חדשים שמכילים ריכוז גבוה יותר של החומר הפעיל אך הם משווקים בצורת ג'ל ולא נוזל .
  • בקניית סבון קשיח מומלץ לשים לב אם מופיעה על אריזתו הערה שהוא שייך לקבוצה 2 במידה וכן המשמעות היא שהוא פחות איכותי (תכולת שומן כולל נמוכה יותר).
  • בשימוש במסיר אבנית, יש להקפיד על הוראות השימוש, בעיקר על שטיפות רבות של הקומקום או המכשיר אחרי השימוש במסיר האבנית.
מידע נוסף:
 מדריך לחומרי ניקוי מסוכנים - מתוך אתר ynet.
האם יש קבוצות של חומרי ניקיון בעייתיות ומסוכנות יותר מאחרות? מהם הסיכונים העיקריים של חומרי הניקיון הביתיים ואיך נמנעים מהם? איך להימנע מפציעות במהלך עבודות הניקיון בבית?

 קישורים לדפי מידע והמלצות בטיחות לקראת החג באתר ארגון בטרם לבטיחות ילדים


 
בברכת חג חרות שמח                     

הנהלת המוסד לבטיחות ולגיהות וצוות האתר

 

מקור:מד"א, מכון התקנים, NEWS1, בטרם, nrg, ynet.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע