כניסה הרשמה צור קשר

שמור על כפות ידיך: השתמש בכפפות מגן

 

עודכן ב:11/12/2012

 

מקום העבודה מציב לא מעט סיכונים לכפות ידיך. סיכונים אלה עלולים לנבוע מעיסוק בכימיקלים שונים, מעבודה עם מכשירים חדים, מכונות מסתובבות ושאר תנאים שיש בהם כדי לפגוע בכפות הידיים. לשם כך מקום העבודה מספק ציוד מגן אישי, ובתוכו כפפות. מה אנחנו יודעים על כפפות מגן?

ב 1996- התקבל בארץ תקן (ת“י 1284) הדן בנושא “כפפות בטיחות – דרישות כלליות“. הוא מתייחס לפרמטרים שונים של הכפפות – צורות, מיון, מידות וכו’, ומהווה את הבסיס לבחירת סוג הכפפה. המיון מתייחס לשלושה מרכיבים: ייעוד, צורה וגודל. במיון על פי ייעוד נכללים סוגי הכפפות הבאים:

  • כפפות לעבודה קלה: כפפות להגנה על עור הידיים מפני שחיקה, לכלוך וכדומה. הן עשויות לרוב מאריג ולעתים מעור או מחומר דמוי עור. הדרישות לגביהן כוללות תפרים עמידים בפני כוח מתיחה של 3 ק”ג.
  • כפפות עמידות בשחיקה: משמשות לעבודות מסגרות כלליות ולהגנת היד מפני פציעה מחלקים חדים או מחוספסים. הכפפות עשויות מבד מיוחד כשאזור כף היד עשוי מעור מיוחד, עמיד בשחיקה, וכן מסיבי קוולר.
  • כפפות אנטי-סטטיות: הכפפות מונעות הצטברות מטעני חשמל סטטי בכפפה עקב עבודה בסביבה שבה קיים סיכון להיווצרות מטענים כאלה. הכפפות עשויות, לדוגמה, מגומי ניטרילי.
  • כפפות דוחות מים: כפפות המיועדות לעבודה בסביבה רטובה, אך אינן אטומות לחלוטין בפני מים. מתאימות לפעולות רחיצה ושטיפה אך לא לשריית כף היד לאורך זמן בתוך מים. הכפפות עשויות לרוב מאחד מסוגי הגומי.
  • כפפות בעלות חוזק מכני מוגבר: לעבודה קלה - בעלות עמידות מוגבלת לחדירה מכנית; לעבודה קשה - בעלות עמידות גבוהה לחדירה מכנית. הכפפות עשויות לרוב מבד עבה ועמיד מסוג ברזנט. כפפה לעבודה קשה תתאים, לדוגמה, לנהגים ולעובדים הקושרים מטענים בעזרת כבל פלדה, כדי למנוע מתיל קרוע בכבל לחדור לכף ידם.
  • כפפות עמידות בחיתוך: הכפפות עשויות לרוב מרשת פלדה (פלדת אל- חלד). הן בעלות חוזק מכני המעניק הגנה לגזרנים במפעלי טקסטיל העובדים עם מסור מכני או לעובדים בחיתוך בשר בענף המזון. לעתים הכפפות הן חלקיות, עם הגנה רק לשלוש אצבעות (הראשונה, השנייה והשלישית).
  • כפפות עמידות לטמפרטורות גבוהות או נמוכות: כפפות אלו מיועדות לעבודה הכרוכה במגע עם חלקים חמים או קרים, שהעובד אוחז בהם בידו, בעבודה רצופה או מעת לעת. הדרישה לגביהן היא שמעבר החום דרכן יהיה נמוך, כך שלא תיווצר כוויה. הכפפות עשויות מעור או ממספר שכבות של בד עמיד לחום.


     

מקור:
עלון קיר גליון 511, דצמבר 2012

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע