כניסה הרשמה צור קשר

רעש במקומות עבודה: שאלות נבחרות ותשובות

 

עודכן ב:15/05/2012

 

האם על פי החוק מפעל חייב לערוך בדיקות רפואיות לעובדים ברעש? איך להסביר בצורה מקצועית לעובד שווקמן אינו ציוד להגנת שמיעה? שאלות נפוצות, אלו ואחרות, מקבלות כאן תשובות.

האם בעת עבודה ברעש חובה להשתמש באטמי אוזניים?
יש שמעדיפים להשתמש באוזניות ויש שמעדיפים דווקא אטמים. מומלץ לשתף את העובד בתהליך הבחירה ולהציע לו מספר סוגים. כך או כך, חובה להשתמש בציוד מגן אישי למשך כל תקופת החשיפה.

איזה חומרים התגלו כגורמים להחמרת נזק לשמיעה כאשר עובד חשוף בו-זמנית להם ולרעש?
 
אלה החומרים שנמצאו כמגבירי נזק שמיעתי כיוון שהם עצמם רעילים לאיבר השמע: כספית, עופרת, בדיל, כמו גם הממיסים האורגניים הקסן, טולואן, קסילן סטירן, טריכלורואתילן ופחמן דו-גופרי. תרופות מסוימות נמצאו גם הן מזיקות לאוזן. קינין ואספירין עלולים לגרום לטינטון. תרופות משתנות יחד עם סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה ממשפחת הסטרפטומיצינים נמצאו כפוגעות באוזן.
גם תרופות ציטוטוקסיות מסוימות כגון ציס- פלטין וקרבו-פלטין, עלולות לגרום לכך.

האם חשיפה של עובד לרעש עלולה לגרום לירידה בשמיעה לאחר מספר שנים מהפסקת העבודה?
במהלך שנים של עבודה ברעש נגרם לעובד נזק שמיעתי ועם הגיל, לאחר צאתו לפנסיה, עלול המצב להחמיר. ירידה נוספת בשמיעה הקשורה בגיל עלולה להביא להחמרה נוספת במצב.

מה משמעות המושג ‘דוזה’?
 
דוזה היא מנת חשיפה של העובד לרעש. מנת החשיפה היא היחס שבין משך חשיפה מותר למפלס רעש מסוים לבין משך חשיפת העובד לאותו מפלס. מנת החשיפה המותרת היא 100%. מנה זו שקולה לרעש של 85 דציבלים למשך שמונה שעות או למפלס 88 למשך ארבע שעות או 91 למשך שעתיים וכך הלאה. מנת החשיפה כוללת בחובה הן את המפלס והן את מימד הזמן .

האם על פי החוק מפעל חייב לערוך בדיקות רפואיות לעובדים ברעש?
תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות העובדים ברעש) מחייבות את המעסיקים לערוך אחת לשנה בדיקות רפואיות לעובדים וניטור של מפלסי רעש במקומות עבודה באמצעות מעבדה מוסמכת. החוק מגדיר את אופי והיקף הבדיקות לעובדים, המבוצעות על ידי רופאי תעסוקה מוסמכים.

האם למשרד התמ“ת יש כוונה לעדכן את התקנות בנושא רעש מזיק? 
תקנות הבטיחות והגיהות לגבי גורמי סיכון שונים, כולל רעש, מעודכנות מעת לעת ולאחרונה עודכנו בשנת 2011.

האם אוזניות של ווקמן יכולות להחליף ציוד מקצועי להגנה מפני רעש בעבודה?
אוזניות של ווקמן אינן מיועדות למנוע חדירת רעש לאוזניים, ועל כן אין להשתמש בהן כציוד מגן. למעשה אסור להשתמש בווקמן לשמיעת מוסיקה בזמן עבודה ברעש.

מאמר זה ומאמרים נוספים התפרסמו ב -  עלון קיר מספר 504, מאי 2012

מקור:
עלון קיר מספר 504, מאי 2012, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע