כניסה הרשמה צור קשר

סיכוני חשמל סטטי בתעשייה

 

עודכן ב:14/05/2012

 

"הפורום הישראלי לחשמל סטטי" באגודת מהנדסי כימיה וכימאים/ לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים בישראל, ערך ב-9 למאי את הכינוס השנתי שלו בנושא סיכוני חשמל סטטי בתעשייה, בבית המהנדס בתל אביב. יום העיון כלל 7 הרצאות של מהנדסים ומומחים בתחומי תעשייה שונים, בהן הוצגו היבטים של תופעת החשמל הסטטי, השפעותיה על תהליכי עבודה וציוד במפעלים ובמוסדות, וכן שיטות ואמצעים להקטנת הסיכונים.

ד"ר אליק גרויסמן, יו"ר אגודת מהנדסי כימיה וכימאים הציג את פעילות האגודה המתוכננת לחודשים הקרובים.

איל צדוק יו"ר הפורום הישראלי לחשמל סטטי ויועץ בתחום, הציג את מטרות הפורום וציין כי הנושא של חשמל סטטי הוא אקוטי מאוד כיום, הן במפעלי התעשייה והן אצל גורמי הפיקוח הממשלתיים. בבדיחות הדעת ציין כי השם של התופעה קצת מטעה - היות שלא מדובר במערכת חשמל ממש והתופעה איננה סטטית, אלא מיטענים שנוצרים ומתפרקים וגורמים במקרה הקל לשיבושים בציוד אלקטרוני ובמקרים אחרים לשרפות, פיצוצים ותאונות קשות שגורמות להרס טוטאלי של מפעלי תעשייה בעולם. איל סיפר כי בפורומים בעולם, הדנים בנושא חשמל סטטי, דווח כי בחודשים האחרונים היו 15 פיצוצים במפעלים בקנדה ובארה"ב כתוצאה מאבק דליק. נושא זה מפתיע מחדש בכל יום בשל ההשפעות שיש לתחום על מיגוון גדול של תעשיות. כמו כן הוא סיפר על מחקרים רבים שנעשים בעולם - באקדמיה והן בתעשייה - על מנת ללמוד כיצד להימנע מהתוצאות ההרסניות. בהרצאה המקצועית דיבר איל על החשיבות של תהליך מיון אזורים דליקים במפעל לצורך איתור סיכוני חשמל סטטי. תהליך מיון כזה נדרש על פי התקנות לצורך בחירת ציוד חשמלי לאווירה דליקה, אך ניתן להיעזר בו גם לטיפול בסיכוני חשמל סטטי, באופן שמצמצם את אזורי הסיכון, משך זמן העבודה והעלות הכספית שלה.

שי שגב, מהמרכז לבטיחות תהליכית דיבר בהרצאתו על סיכוני התלקחות הנובעים מפריקת "מברשת" במיכלים פלסטיים. הוא הדגיש מספר מוסכמות שגויות בתחום:

  1. גישור והארקה ימנעו תמיד אפשרות של יצירה או פריקה של חשמל סטטי;
  2. אין צורך בהכרת התכונות של החומרים;
  3. שימוש במיכלי פלסטיק (כגון בקוביות IBC) וצנרת פלסטיק בעבודה עם נוזלים דליקים הוא בטוח בכל עת. שגב ציין שחשוב מאוד להכיר את תכונות החומרים איתם עובדים, שתהליך הנידוף של נוזלים יוצר חשמל סטטי ולכן נוזל במיכל פלסטי שאינו אטום עלול להיות טעון. כמו כן העברת נוזלים או אבק נפיץ בצנרת פלסטיק עלולה לגרום לטעינה שלהם.

דורון גודר, מהנדס תהליך בכיר וטכנולוג מוצקים בחברת ''טבע-טק'' דיבר על סיכוני התלקחות באבקות אורגניות. חומר אורגני בהגדרתו הוא חומר דליק. וכאשר חומר דליק, בעל שטח פנים גדול (משום שהגרגרים הם קטנים) נמצא בסביבת העבודה המכילה חמצן, הוא יוצר סכנה פוטנציאלית. כמו כן, טמפרטורת ההצתה של אבק אורגני מרחף נמוכה, בדרך כלל, יותר מזו של אבקות דליקות אחרות כמו אבק מתכת קלה. הוא ציין כי האירועים בהם אבקות גורמות להרס רב בשל חשמל סטטי הם נדירים, אבל כאשר מתרחש אירוע כזה הוא בד"כ קטסטרופלי למפעל. ולכן הקפדה על הניקיון והוצאת אבק שמצטבר במקום העבודה כתוצאה מהתהליכים השונים בו איננה המלצה אלא חובה בטיחותית.

על אירועים בהם חשמל סטטי השפיע על ציוד רפואי סיפרה לאה מרקלס, יועצת בטיחות ואיכות הסביבה. הנושא הזה לדבריה מהווה בעיה חמורה, והוא נחקר כיום בבתי החולים, מפני שהשילוב של חומרים דליקים יחד עם חשמל סטטי עלול להיות מסוכן מאוד. חשמל סטטי יכול להיווצר גם בפעילות תמימה למדי כמו משחק עם מטבעות כסף בתוך שקית ניילון, קימה לאחר ישיבה בכסא משרדי, העברת חולה מאלונקה למיטה ועוד.

שלום צארום, ניצב משנה בדימוס במשטרת ישראל/מז"פ, סיפר על ההתנהלות בתחום חקירת דליקות ופיצוצים בישראל - תחושות הבטן ומקצוענות. בהרצאתו המרתקת הציג שלום שיטות עבודה, כלים ובדיקות מעבדתיות בהם נעזרים לפיענוח אירועי טרור ופשעים.

יוסי ובר מהנדס יועץ הרצה בנושא סיכוני חשמל סטטי באבק וסיבים דליקים, והדגיש את ההיבטים המייחדים סיכוני אבק דליק לעומת גזים ונוזלים.

דוד זיו, מהמוסד לבטיחות ולגיהות, הרצה על ציוד מכני לא חשמל לאווירה דליקה EN-13463-1. בהרצאתו הביא דוד דוגמאות של תקנים בינלאומיים המטפלים בציוד זה, הציג את הגורמים לסיכוני התלקחות אש שציוד מכני עלול ליצור, ואת הגישה הטכנית לבחירה של ציוד מתאים לאווירה דליקה בדומה לבחירת ציוד חשמלי.  

דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות

מקור:
מיכאל לרר - הוצאה לאור, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע