כניסה הרשמה צור קשר

אסבסט בראש הרשימה החדשה החומרים המסרטנים

 

עודכן ב:16/12/2010

 

משרד הבריאות מפרסם את רשימת החומרים המסרטנים לבני אדם. רשימה זו מבוססת על הרשימה המעודכנת מטעם ארגון הבריאות העולמי, ומסכמת פרק בעבודה של וועדה בין משרדית קבועה שהוקמה לנושא זה על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות.

ניתן ללמוד על חומרים מסרטנים, בחלוקה לקבוצות שונות לפי רמת הוודאות, רשימה א' גורמים המוכרים כמסרטנים סבירים לבני אדם, קבוצה 2A גורמים המוכרים כמסרטנים לבני אדם, קבוצה 2B גורמים המוכרים כמסרטנים סבירים. ולחלק את ההתייחסות לשלוש: חומרים הנמצאים בעיקר בסביבת העבודה כמו חומרים כימים ותהליכים פיסיקליים (כגון קרינה מייננת) המשמשים את התעשייה, חומרים הנמצאים בסביבה בה אנו חיים. וחומרים להם ניתן לצמצם חשיפה ע"י התנהגות אישית, כדוגמת הימנעות מעישון וחשיפה לשמש.

בראש הרשימה של החומרים המסרטנים בוודאות המסווגים כגורם פיזיקלי מככב החומר אסבסט. גם "עישון פסיבי", חשיפת אדם שאינו מעשן לעשן סיגריות בסביבתו, נמצא ברשימה. דוגמאות נוספות: בסיווגים של החומרים המסרטנים נמצא, למשל, פורמאלדהיד, חומר בעל שימושים תעשייתיים ומעבדתיים רבים שמיוצר במקרים רבים מאתנול. החומר משמש כחומר מוצא לכימיקלים רבים וכן קוטל חיידקים ופטריות יעיל. "השנה החומר הזה עלה מקבוצה 2A שהיא הקבוצה הפחות מסוכנת, לקבוצה 1 דהיינו לחומר מסרטן מסוכן" אמרה ד"ר שחם. 

ישנם גם חומרים שירדו לקבוצה המסוכנת פחות בעקבות אכיפה ושימוש נכון. תרכובות אורגאנוארסניות שמשמשות בעיקר בחקלאות, כחומרים קוטלי חרקים, קוטלי עשבים ואף קוטלי פטריות ירדו מקבוצה 1, מה שעשוי להקל במידה רבה את ההתייחסות הכללית לשימוש בחומרי הדברה המבוססים על תרכובות אלה. 

 

מקור:יקי אלעד, מנהל יח' האינטרנט המוסד לבטיחות וגיהות. משרד הבריאות אתר האינטרנט.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע