כניסה הרשמה צור קשר

היום העולמי השנתי לבטיחות ולבריאות בתעסוקה: 3 במאי 2009 בישראל

 

עודכן ב:03/05/2009

 

מדי שנה נוהגים לציין את יום הבטיחות והבריאות בתעסוקה ברחבי העולם באמצעות אירועי בטיחות במקומות העבודה, בשיתוף העובדים ובני משפחותיהם.

השנה הוכרז המועד בעולם ל- 28.4.2009, תחת הסיסמה שמירה על חיי העובד ובריאותו - זכות אנושית בסיסית. בתאריך זה חל השנה בארץ יום הזיכרון לחללי צה"ל. לכן, יצוין יום הבטיחות והבריאות בתעסוקה העולמי בארץ ב- 3 במאי 2009.

יום הבטיחות והבריאות בתעסוקה העולמי השנתי הוא יוזמה של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), ואומץ על-ידי מוסדות הבטיחות והבריאות התעסוקתיים הממלכתיים בכל העולם, וביניהם גם על-ידי המוסד לבטיחות ולגיהות בישראל.

היום הזה הוא שיאו של מסע הסברה בינלאומי לקידום בטיחותם, בריאותם ומעמדם של העובדים במקומות העבודה. המוטו המרכזי העומד מאחורי האירוע השנתי בעולם הוא שההכרה בזכותם של העובדים לבטיחות ובריאות בעבודה - מעבר להיותה חובה חוקית חקוקה - היא זכות אנושית בסיסית.

תמונת המצב באירופה ובעולם

לפגיעות בעבודה, למחלות ולתאונות מוות בעבודה יש השלכות קשות על התפוקה, על המשק ועל הכלכלה, לצד פגיעה קשה במירקם החיים של מי שנפצעו או חלו ושל בני משפחותיהם. לשם המחשה - להלן מספר נתונים סטטיסטיים:

ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) מצהיר כי:
  • מדי שנה מתרחשות בעולם כ-270 מיליון תאונות עבודה;
  • מדי שנה חולים כ-160 מיליון איש במחלות מקצוע.
לפי נתוני הסוכנות האירופית לבטיחות ולבריאות בעבודה:
  • בכל 3.5 דקות נהרג אדם בקהיליה האירופית מסיבות הקשורות לעבודה;
  • מתוך 150,000 מקרי מוות לשנה בקהיליה האירופאית - הרוב המכריע (142,000 מקרי מוות) הוא כתוצאה מתחלואה תעסוקתית (מחלות מקצוע).
  • חומרתן של תאונות העבודה ברוב ארצות אירופה פחתה (למעט באסטוניה, בקפריסין וברומניה).
המצב קשה במיוחד בארצות מתפתחות, שבהן מועסקים עובדים רבים מאוד בתת תנאים, תוך סיכון גבוה, בעיסוקים כגון: בנייה, חקלאות, דייג, כרייה (פחם, יהלומים, מחצבים) ועוד. במרבית המדינות הללו רובם הגדול של הנפגעים משתייכים לקבוצות אוכלוסיה חלשות כגון: מהגרים, עובדים זרים, נשים וילדים. עובדות קשות אלה מצביעות על היעדר מעורבות מספקת של הממשלות, גופי התחיקה והאכיפה, והיעדר תרבות ואקלים בטיחות. כל אלה - לצד אי כיבוד זכויות אדם בסיסיות.

תמונת המצב של תאונות עבודה בישראל

נתונים סטטיסטיים בארץ מצביעים על ירידה משמעותית בשיעור הנפגעים מתאונות עבודה: מ- 4.22 ל- 100,000 מועסקים בשנת 1995, ל- 2.34 בשנת 2005. זוהי ירידה אמיתית של כ-55%, שכן מספר הנפגעים חושב לפי כללי הפיצוי שהיו נהוגים עד שנת 1996 (זכאות החל מ-3 ימי אי-כושר לאחר התאונה). בנוסף, נרשמה ירידה משמעותית גם במספר ההרוגים בתאונות עבודה - מסדר גודל של יותר מ- 80 הרוגים בשנה. בשנים 1997-1995, לכ- 55 הרוגים בשנה בשנים 2008-2004. שיעור התכיפות של תאונות עבודה בישראל הוא מהנמוכים בעולם: 2.3 נפגעים למאה עובדים - לעומת שיעור ממוצע של 3.1 באיחוד האירופי, ו-2.4 בארה"ב.

הירידה בשיעורי תאונות העבודה בארץ לצד הפחתה של מספר מקרי המוות התאפשרו הודות לפעילות האינטנסיבית של המוסד לבטיחות ולגיהות, הממונים על הבטיחות, אגף הפיקוח על העבודה שבמשרד התמ"ת , לצד שיתוף פעולה פורה בין נציגי המעבידים וציבור העובדים .

מחלות מקצוע בישראל

בישראל - השיעור הגבוה ביותר של נפגעי מחלות מקצוע הוא כתוצאה מפגיעות גב. לדוגמה: בשנת 2006 אישר המוסד לביטוח לאומי 7093 תביעות מתוך סך כל 9231 תביעות שאושרו באותה שנה. ליקויי שמיעה נמצאים במקום השני: 1,224 תביעות מתוך 9231 בשנת 2006.

בעידן של משבר גלובלי החובק למעשה את כל העולם, יום הבטיחות והבריאות העולמי מבליט את התלות הדדית והערבות ההדדית בין המדינות השונות, בינינו לבין העולם, ובין איש לרעהו במדינה. מכאן עולה לא רק הצורך, אלא גם החובה המוסרית, למאמץ משותף לקידום המודעות לבטיחות ולבריאות בעבודה - לא רק מכוח החקיקה, אלא כזכות יסוד של עובד לחוות את עבודתו בבריאות ובבטחה, ללא חשיפה מזיקה לסיכוני בטיחות ובריאות.

 

מקור: מרכז המידע, המוסד לבטיחות ולגיהות .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע