כניסה הרשמה צור קשר

דוח הביקורת לשלטון המקומי לשנת 2008: מתקנים בגנים ציבוריים

 

עודכן ב:26/03/2009

 

מבקר המדינה הגיש אתמול (רביעי) לנשיא המדינה את דוח הביקורת לשלטון המקומי לשנת 2008. הדוח התמקד במספר נושאים בהם איכות המים שמספקות הרשויות לתושבים, תקינות המתקנים בגנים הציבוריים, תכניות ההזנה בבתי הספר ועוד.

ממצא שצריך להדאיג את ההורים בארץ מתייחס למצבם של המתקנים בגנים הציבוריים. באלפי גנים ציבוריים הותקנו מתקני משחקים שנועדו לאפשר לילדים מרחב משחקים מוגן ובטוח. ממצאי הביקורת מלמדים על ליקויים מהותיים בהקמתם ובתחזוקתם של מתקנים אלו.

גני משחקים בחלק מהרשויות המקומיות שנבדקו, הוקמו באתרים שהגישה אליהם איננה מוסדרת ומסוכנת. ברשויות המקומיות שנבדקו לא נמצאו בגני המשחקים מתקנים המיועדים לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

משרד הפנים ומשרד השיכון הקצו בשנים 2006-2007 תשעה מיליון שקל לרכישת מתקני משחקים. גם מפעל הפיס מממן במסגרת פרויקט ''פיס ירוק'' רכישת מתקני משחקים. נמצא כי חלק מהרשויות המקומיות שקיבלו מימון לא תיחזקו כראוי את גני המשחקים שהוקמו במימון זה וכתוצאה מכך פסל מכון התקנים את השימוש בהם והכריז עליהם כ''מסוכנים לשימוש''.

עד מועד סיום הביקורת, מאי 2008, לא היה תו תקן נפרד להתקנה של מתקני משחקים, ומכון התקנים לא הסדיר נוהל בנושא. רשויות לא הזמינו את מכון התקנים לבדוק חלק ממתקני המשחקים שהותקנו בהן ובחלק מגני המשחקים שבהם בדק מכון התקנים את ההתקנות, נמצאו מתקנים ''לא מתאימים'', אך לא הוזמנה בדיקה חוזרת שלהם, כנדרש. שמונה רשויות מקומיות בלבד החלו בהליך של ''בירורים מוקדמים'' לקבלת היתר לתו תקן לתחזוקת מתקני משחקים אך אף לא אחת מהן קיבלה היתר לתו תקן כזה.

הרשויות המקומיות שנבדקו לא תיעדו את פעולות הבטיחות על פי דרישות התקן ולא התקינו נהלים לביצוע בדיקות התחזוקה הנדרשות בתקן. 22 מהנדסים מ-20 רשויות מקומיות בלבד הוסמכו לביצוע הבדיקות השנתיות על ידי מכון התקנים.

ברשויות המקומיות שנבדקו עוסקים מחלקות שונות ובעלי תפקידים שאינם ''בעלי כישורים'', בתחזוקת גני המשחקים ובפיקוח על הטיפול בהם. חלק מהרשויות המקומיות שנבדקו אף לא הכשירו עובדים לביצוע בדיקות תפקוד חודשיות בגני המשחקים, ואחדות מהרשויות שנבדקו אינן מייעדות כלל תקציב לתחזוקתם.

סיכום והמלצות:
  • על הרשויות המקומיות לנקוט צעדים לצמצם את הסיכונים ככל האפשר בדרך של איתור מקום מתאים, תכנון מדוקדק מראש, רכישת מתקני המשחק מיצרנים בעלי תו תקן והתקנתם כדין, קיום מערך תחזוקת גנים רב-שנתי ופיקוח של גורם הממונה על האכיפה.

  • כדי לאפשר לילדים לשחק במרחב מוגדר ובטוח על הרשויות המקומיות להקים גני משחקים בשטחים ציבוריים קיימים בתחומיהן, ובמקום שאלו חסרים - להקצות לשם כך שטחים ציבוריים נוספים לרווחת הציבור.

  • כדי למזער את סכנת ההיפגעות של הילדים בגני המשחקים על הרשויות המקומיות להפעילם לפי החוק, התקן, הצווים והנהלים שמפורסמים מעת לעת על ידי הממונה על התקינה ומכון התקנים.

  • על הרשויות המקומיות להסדיר דרכי גישה נוחות ובטוחות לאתרי המשחקים. על הרשויות המקומיות להקים גני משחקים המותאמים לאנשים עם מוגבלות הן מבחינת דרכי גישה והן מבחינת מתקני המשחקים. על משרד התמ''ת ועל מכון התקנים לכלול בתקן הוראות בדבר התאמת מתקני המשחקים לילדים שלהם צרכים מיוחדים.

  • נוכח העובדה שחשיפת האוכלוסייה לקו חשמל עילי מסכנת אותה מחמת עצמת הקרינה ובגלל החשש מנפילת הכבלים לגן, על מינהל התכנון במשרד הפנים להנחות את הוועדות המחוזיות והמקומיות לתכנון ולבנייה ואת הרשויות המקומיות להימנע מהקצאת שטחים לאתרי משחקים מתחת לקווי חשמל עיליים; על משרד התמ''ת ועל הרשויות המקומיות לאתר גני משחקים שהוקמו מתחת לקווי חשמל .

 

מקור:LOCAL (הלה נס).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע