כניסה הרשמה צור קשר

60% מהמפעלים שנבדקו בשנת 2007 חורגים מהתקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר

 

עודכן ב:16/10/2008

 

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא: "בדיקות הפתע ימשכו ואף יורחבו בשנה הנוכחית, מפעל שלא יעמוד בדרישות המשרד ינקטו נגדו צעדי אכיפה מיידיים".

במסגרת פרויקט בדיקות הפתע בארובות מפעלים שעורכים רכזי איכות אויר במחוזות ובאגף איכות אויר במשרד להגנת הסביבה זו השנה השביעית, נמצא כי 60% מהמפעלים שנבדקו בשנת 2007 חורגים מן התקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר.

בשנת 2007 בוצעו 377 בדיקות פתע ב- 50 מפעלים וב-87 מתקנים לעומת 343 בדיקות ב- 48 מפעלים וב-81 מתקנים בשנת 2006. 

בדיקות הפתע כללו לקיחת דגימות אוויר מארובות המפעלים וניתוחן. 30 מפעלים (המהווים 60%) מבין אלו שנדגמו נמצאו חורגים ונגד מנהליהם ננקטו הליכי אכיפה, ביניהם התראות וזימון לשימוע בפני נציגי המשרד להגנת הסביבה. נגד חלק מהמפעלים נפתחו תיקי חקירה. יש לציין, כי מרבית המפעלים הסדירו את החריגות בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים. (יודגש, כי המפעלים שבהם בוצעו הבדיקות הינם מפעלים הנמצאים בפוטנציאל חריגה יחסית גבוה).

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מסר, כי כניסת חוק אוויר נקי לתוקף בעוד כשנתיים תאפשר למשרד להגנת הסביבה לנקוט אמצעי אכיפה מרתיעים ומחמירים יותר כנגד מפירי החוק המסכנים את בריאות האזרחים. על פי החוק, המפעלים הבינוניים והגדולים יחויבו להצטייד בהיתר פליטה המבוסס על שימוש בטכנולוגיות הטובות ביותר לצמצום הזיהום הנפלט. 

השר עזרא הוסיף, כי החוק מטיל אחריות אישית על מנהלי המפעלים לעמוד בדרישות, וכן מטיל אפשרות לקנסות גבוהים ועונשי מאסר עד שלוש שנים לאלו שיפרו את ההוראות. כמו כן, החוק מאפשר למשרד להגנת הסביבה להטיל בהליך מהיר עיצומים כספיים בגובה מאות אלפי שקלים על מפעלים שלא יבצעו את הוראות החוק. 

דגימות הפתע בוצעו במפעלים בכל הארץ לפי הפילוג הבא:
  • אזור הדרום - נדגמו 10 מפעלים, מתוכם 7 חורגים.
  • אזור חיפה - נדגמו 19 מפעלים, מתוכם 9 חורגים.
  • אזור הצפון - נדגמו 9 מפעלים, מתוכם 6 חורגים.
  • אזור המרכז - נדגמו 3 מפעלים, מתוכם 2 חורגים.
  • אזור ירושלים - נדגמו 6 מפעלי, מתוכם 4 חורגים.
  • אזור תל אביב - נדגמו 3 מפעלים, מתוכם 2 חורגים.
רשימת המפעלים שחרגו, מידת החריגה והפעולות שננקטו מתפרסמים בפרק איכות אוויר באתר. ממלא מקום ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, אבי מושל, מסר, כי "בדיקות הפתע הן כלי של המשרד להגנת הסביבה לבדוק את עמידתם של המפעלים בערכי הפליטה שנקבעו להם. המשרד להגנת הסביבה פועל להסדרת הפליטה מהמפעלים החורגים ולמיצוי הדין עימם ככל שהחקיקה הנוכחית מאפשרת זאת. צעדי האכיפה של המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום האוויר חייבים להימשך בנמרצות כדי לוודא, כי המפעלים מפנימים את המסר ומתקנים כל ליקוי שגורם לחריגה באופן מיידי". 

רשימת מפעלים שעמדו בתקנים/קריטריונים מקובלים:
  • מחוז דרום - מכתשים, החברה לשרותי איכות הסביבה, תרכובות ברום.
  • מחוז צפון - פרופאל, חוד פלדה, פז קר.
  • מחוז חיפה - יציקות פינקלשטיין, אבן וסיד, אבן קיסר, סופרסולד, תשלובת קיסריה, תחנת כוח חדרה, תחנת כוח חגית, כרמל אוליפינים, שמן תעשיות, יציקות המפרץ.
  • מחוז ת"א - תחנת הכוח רדינג ד' .
  • מחוז ירושלים - ענביד, מעבדות רפא.
הסיכונים הבריאותיים לנחשפים לחומרים אלו מתפרסמים בקובץ המצורף. 

 

מקור:המשרד להגנת הסביבה .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע