כניסה הרשמה צור קשר

תקנות חדשות בנושא הטיפול והניוד של חולים במדינת קליפורניה

 

עודכן ב:01/10/2014

 

אחיות וכוח עזר במוסדות בריאות  ברחבי העולם נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעות שריר ושלד הקשורות לעבודה. לדוגמה, על פי נתוני הלשכה האמריקנית לסטטיסטיקה תעסוקתית, שיעור הפגיעות בקרב עובדי סיעוד גבוה פי שניים וחצי משיעור הפגיעות הממוצע במשק. אחיות מוסמכות נמצאות בין עשר הקבוצות בעלות הסיכון הגבוה ביותר לפגיעות שריר ושלד.

על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי ארגון האחיות האמריקני, כ- 83% מהאחיות המוסמכות ממשיכות לעבוד על אף כאבי גב; כ- 12% מן האחיות שעוזבות את המקצוע מציינות פגיעות גב כסיבה העיקרית לעזיבתן.
רבות מבין פגיעות אלו נובעות מהעומס המוטל על צוות הסיעוד בעת הסיוע לחולים שמתקשים בהליכה, במעברים בין המיטה לבין הכיסא או בהתניידות.  ניתן להפחית את העומסים האלה באופן ניכר על ידי שימוש באמצעי עזר להעברה ולניוד חולים, ועל ידי החלת תכנית כוללת לארגונומיה משתפת במוסדות רפואיים.  תכנית ארגונומית כוללת התייחסות הן לשימוש נאות בציוד המתאים והן להקמת נוהלי עבודה המגינים על הצוות ועל המטופלים כאחד.

בתגובה לסיכונים אלה , ארגוניים ממשלתיים ומקצועיים בעולם פרסמו  הנחיות במטרה להפחית את שיעורי הפגיעות בקרב עובדי הסיעוד.  באנגליה פורסם בשנת 1992 מסמך מדיניות להפחתת הרמות ידניות; בהמשך פורסמו הנחיות קליניות באנגליה, באוסטרליה ובארצות הברית, כאשר ארגון ISO האירופאי מתייחס לנושא בדו"ח טכני 12296. בארצות הברית קיימת כיום חקיקה או תקינה בנושא טיפול וניוד מטופלים באחת עשרה מדינות, וארגון האחויות האמריקני פועל לקידום הנושא משנת 2003. 

תקנות חדשות במדינת קליפורניה בארה"ב מגינות, החל מאוגוסט השנה, על צוותי בתי חולים מפני חשיפה לפגיעות שריר ושלד הנובעות מהטיפול והניוד של חולים מאושפזים. התקנות באות לספק הנחיות ליישום של חוק ההגנה על מאושפזים ועל עובדי בריאות  (Hospital Patient and Health Care Worker  Injury protection Act), שאושר על ידי מושל המדינה בשנת 2011. החוק מחייב מעסיקים בבתי חולים כלליים במדינה לקיים מדיניות ברורה להפחתת הסיכונים בטיפול וניוד של חולים.  פעילות הבטיחות כוללת מינוי של צוותי הרמה והכשרתם, או הדרכת עובדים בניוד והעברות בטוחים. כמו כן, יש להחליף את הניוד הידני של מטופלים בשימוש באמצעי עזר להרמה ולהעברה.

מוסדות האשפוז מחויבים לערוך תכנית לניהול בטיחות החולה ולמניעת פגיעות שריר ושלד בקרב הצוות, וליישם ולתעד את פרטי התכנית בכל מחלקה.  התיעוד יהיה זמין למפקחי הבטיחות והבריאות של מדינת קליפורניה ולעובדי המוסד הרפואי כאחד. תכניות הבטיחות צריכות לכלול הנחיות לביצוע הערכות תפקודיות של יכולת הניוד של כל מטופל במחלקה. העברת מידע ברור לגבי יכולתו של כל מטופל בין חברי הצוות השונים, כגון אחיות, עובדי כוח עזר וחברי הצוות השיקומי, חיונית במניעת נפילות ובהפחתת הסיכון לפגיעות אצל המטפלים. בנוסף, יש לכלול בתכנית הבטיחות נהלים לתיקון מפגעים ארגונומיים בניוד חולים והנחיות לקיום הדרכות של עובדי הסיעוד. ההדרכות לעובדי סיעוד יכללו על פי החוק לפחות את שלושת הנושאים הבאים:

 
  • שימוש נאות באמצעי עזר וציוד הרמה.
  • מידע לגבי חמישה מקורות לחשיפה מוגברת: חשיפה לעומס אנכי; חשיפה לעומס אופקי; טיפול באריאטרי (טיפול בחולים עם השמנת יתר חולנית) ;  חשיפה בעת שינויי תנוחה במיטה ובעת ליווי מטופל בהליכה.
  • שימוש באמצעי עזר לניוד ולהרמה בטוחים של מטופלים.

האחריות להתאמת צורת ההעברה ולשימוש באמצעי עזר תהיה של האחות המוסמכת. האחות תשתתף בהעברות או בניוד מטופלים לפי הצורך.

ארגון האחיות בקליפורניה קיבל בברכה את העברת התקנות החדשות  ומצפה להפחתה בסיכון - הן לנפילות של חולים המאושפזים והן לפגיעות שריר ושלד בקרב אחיות ועובדי כוח עזר. בחוק החדש בקליפורניה נכללים שלושת המרכיבים של תכנית ארגונומית: שימוש בציוד עזר מתאים; נהלים ארגונומיים והנחיות להרגלי עבודה נכונים.  כמו כן, ההכרה בחשיבות התקשורת בין חברי הצוות השונים מגבירה את בטיחות במטופל והמטופל כאחד.

מקורות:
http://www.leginfo.ca.gov/pub/11-12/bill/asm/ab_1101-1150/ab_1136_bill_20111007_chaptered.pdf
http://www.nationalnursesunited.org/press/entry/rns-hail-new-state-rules-for-safe-patient-lifting/
http://www.seiu1991.org/files/2013/07/Audrey_Nelson_Safe_Patient_Handling.pdf
 

 

 

מקור:ד"ר יוהנה גייגר, מדריכת ארגונומיה ארצית ,המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה