כניסה הרשמה צור קשר

לזכרו של פרופ’ טרוור קלץ ז"ל

 

עודכן ב:11/11/2013

 

פרופ' טרוור קלץ היה חלוץ, חדשן, מורה דרך ואוהד ישראל. הרומן של המוסד עם טרוור, החל בחודש מאי 1986, כלומר לפני 27 שנים. במועד זה, טרוור יחד עם קולגה צעיר בשם ד"ר פיטר אנדאו, ערכו קורס בפקולטה לכימיה שבטכניון, בתחום "זיהוי והערכת סיכונים". במבט לאחור הקורס היה נקודת מפנה בתחום הטיפול בנושאי הבטיחות והגיהות בישראל.  
 

בסיום קורס זה, בעצה אחת עם טרוור, סיכמנו על עריכת קורס זה מדי שנה פה בישראל. קהל היעד שהגדרנו היה הממונים על הבטיחות (דוברי אנגלית). במהלך השנים ערך המוסד מעל 20 קורסים. טרוור הגיע לישראל מידי שנה, במהלך כ-15 שנה, ותרם לפיתוח תחום "זיהוי והערכת סיכונים", הן ע"י הדרכת חניכים והן ע"י הדרכת מרצים, אשר המשיכו וממשיכים להכשיר ולפתח את הנושא. כיום מושגים כמו Fault tree, hazop, hazan מוכרים לכל מי שעוסק בבטיחות וגיהות, והפעילות שמאחורי המושגים נעשית ברוב המפעלים (ולא רק בתעשייה התהליכית, בה הם פותחו ע"י טרוור), שתורמים רבות למניעת תאונות עבודה ומחלות מקצוע. את המהפכה הזו הוביל טרוור.  
 

אוסיף ואספר סיפור אישי. בקורס הראשון שערכנו עם טרוור ועם מי שעזר לידו, ד"ר אנדאו, בחנוכה שנה 1987, מצאתי לנכון להזמין אותם לביתי להדלקת נרות. כמובן שלאחר הברכות שרנו - משפחתי ואני את "מעוז צור", להפתעתי טרוור הצטרף אלינו תחילה בלחש, ואחר כך בפה מלא. כך למדתי על יהדותו, וגם הוא עצמו הופתע שהוא זכר את המילים של השיר. במהלך השנים למדנו להכיר ולהוקיר את האיש, ועל לכתו לעולם שכולו טוב אנו מבכים.  
 

יהא זכרו ברוך.
 

מנחם שוורץ, לשעבר מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות.


יש מספר אנשים שמשפחת הבטיחות בישראל חייבת להם הוקרה על הקשר המיוחד שנוצר לאורך השנים בין "מר בטיחות טרוור קלץ" ובינינו הישראלים. נחשונים בהשקת היחסים עם טרוור היו פרופסור זאב רזניק ז"ל, ראש המחלקה להנדסה כימית בטכניון ואינג' משה (מוסה) בראילן ז"ל, מנכ"ל בתי זיקוק לנפט לשעבר, שהביאו את טרוור לראשונה לארץ ב - 1981.

שניהם גם דאגו במהלך מספר שנים למתן קורסים מקצועיים ברמה גבוהה ע"י טרוור במסגרת הטכניון לסטודנטים ובעיקר למובילי בטיחות בתעשיה ובממסד הבטיחות.

במסגרת הקורס הראשון ביוני 1986 השתתף כחניך מהמנין מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות, מר מנחם שורץ שיבל"א. מנחם תפש מיד את הפוטנציאל שהיה גלום בהפעלת טרוור והוביל בעזרתו במשך שנים רבות את ההדרכה הגבוהה במוסד לבטיחות. למנחם גם היה חלק ניכר בהענקת יקיר בטיחות לטרוור בשנת 2004. אי אפשר שלא לציין במיוחד את היחס המשפחתי החם של בארי ענבר ז"ל מהמוסד שליווה את טרוור בביקוריו בארץ . אלוף (מיל.) צביקה זמיר, שיבל"א, כמנכ"ל ויו"ר בתי זיקוק הנהיג בחברה פרויקטי בטיחות מהגדולים בארץ שהתבססו על המלצות טרוור קלץ. בתפקידו כיו"ר מכון הנפט והאנרגיה הנהיג צביקה מספר כנסים בהשתתפות מאות אנשים כאשר המרצה המרכזי היה טרוור.

מלאכת טרוור קלץ תמה עם פטירתו אבל לא הושלמה כפי שציינו מספר אנשי בטיחות, מתלמידיו הקרובים בעולם : 
 

“Trevor lived a very successful and productive life. He leaves behind a tremendous legacy that will for a long time impact growth and development in process safety in the chemical industry”.
 

יגאל ריזל

ראו מאמרו של יגאל רייזל לרגל יום ההולדת ה-90 של פרופ' קלץ

 
 

 

מקור:יחידת אינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה