כניסה הרשמה צור קשר

ארגונומיה היא חלק מהפתרון לבעיות איתן מתמודדים עובדי הניקיון

 

עודכן ב:07/03/2013

 

עבודות ניקיון כרוכות בהפעלת עומסים מירביים על הפרקים והשרירים, כגון הרמת משאות, דחיפות ומשיכות, מאמץ סטטי, הושטת ידיים הרחק מן הגוף, תנועות חוזרניות, כיפוף ופיתול של הגב או הצוואר, מאמצים במנחים קיצוניים וחשיפה לרטט של מכונות ניקוי. על פי הערכת מומחים, עובד הניקיון נמצא במנח של כיפוף או פיתול הגב בין שליש למחצית מזמן עבודתו, ובמצב של שפיפה בין 3 ל 14%- מזמן העבודה.

שעור ניכר מן העובדים הן נשים, להן מסת שרירים ממוצעת נמוכה מזו של גברים. חלק גדול מהעובדים מועסקים במשרות חלקיות, כאשר עובד אחד מועסק ביותר ממקום עבודה אחד. חלק מעבודות אלו מבוצעות בשעות הלילה או מוקדם בבוקר, לפני בוא העובדים למקום העבודה. רבים מעובדי הניקיון עושים את עבודתם לבד ואינם נמצאים בקשר מתמיד עם הארגון המעסיק אותם או עם עובדים נוספים. שיעורי התחלופה בקרב עובדים אלה, גבוהים. ניתן להפחית את החשיפה לגורמי סיכון ארגונומיים בקרב עובדי ניקיון באמצעות שינוי צורת העבודה.

להלן דוגמאות לדרכים ואמצעים להקלה על ביצוע המטלות השונות:

טיאטוא ושטיפת רצפה

יש להימנע ככל האפשר מהושטת ידיים וכיפופי גב מיותרים. השימוש במטאטא או במגב בעל ידית ארוכה, בהתאם לגובהו של המשתמש, מסייע לשמירה על תנוחה נוחה. עדיף "ללכת עם העבודה" ולא להרחיק את המגב או המטאטא מן הגוף. החלפה מעת לעת בין היד העליונה והתחתונה האוחזות במגב או במטאטא תפחית את העומס על הידיים, הכתפיים והצוואר. בשטחים גדולים, השימוש במטאטא או במגב רחבים יפחית את העומס על הידיים, הגב והרגליים. מומלץ לא להניח את הדלי על הרצפה בעת העבודה, כדי למנוע כיפוף הגו שלא לצורך. שימוש בעגלת ניקיון ייעודית, בה יש מקום לדלי, מגביה אותו. שימוש בצינור מים למילוי הדלי מונע את הצורך בהרמתו. נשיאת הדלי המלא והכבד ממקום למקום מעמיסה על הגב ועל הידיים. גם כאן רצוי ככל האפשר להיעזר בעגלה. ידית רחבה ומרופדת של הדלי תקל על ההרמה, תוך שמירה על מנח טוב יותר של אצבעות היד.

הסרת אבק וניגוב קירות

מומלץ להשתמש בכלי עבודה (שואבי אבק, מגבים, מיכלים עם חומרי ניקוי וכו'')בעלי משקל נמוך ככל האפשר. ייתכן והשימוש במטליות עשויות ממיקרו-סיבים דורש פחות מאמץ בניגוב ובסחיטה. מומלץ להימנע מהושטת ידיים הרחק מן הגוף, וזאת באמצעות שימוש בידית למטליות. ניתן להיעזר בידית בעלת זווית, שתאפשר מגע עם פינות או זוויות הקיר. בעת ניקוי מתחת לרהיטים או באזורים צפופים מומלץ לפנות עם הגוף אל מוקד העבודה וכך להימנע מפיתול הגוף. ישיבה על שרפרף יכולה להפחית את הצורך בכריעה או בהישענות על הברכיים.

ידיעה זאת וידיעות בטיחות נוספות ניתן לקרוא בעלון 514 מרץ 2013.

מקור:
מתוך עלון קיר 514, מרץ 2013  

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע