כניסה הרשמה צור קשר

התגלה ליקוי מסוכן במערכת החשמל באתרים ציבוריים

 

עודכן ב:10/02/2013

 

משרד האנרגיה והמים ממליץ לכלל האתרים הציבוריים והבניינים המשותפים לערוך בדיקת בטיחות חשמל על ידי חשמלאי בעל רישיון בודק מתאים, המוסמך על ידי משרד התמ"ת. כמו כן, באתר המשרד מפורסמות ''הנחיות בטיחות בחשמל לציבור הרחב'', על מנת להזכיר לכולנו כי חשמל הוא הכרחי וחשוב, אך גם מסוכן.

באחד מכל שבעה אתרים ציבוריים בישראל התגלה ליקוי מסוכן או מסוכן מאוד במערכת החשמל, כך עולה מממצאי בדיקות שערכו בודקים מטעם מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים ב- 2811 אתרים במהלך שנת 2012. האתרים אותם בדק מינהל החשמל במשרד הינם אתרים ציבוריים, כדוגמת: מוזיאונים, מרכזי תרבות ובידור, צימרים ובתי מלון, סופרמרקטים וחנויות, מסעדות, מועדונים, תחנות דלק, מקלטים ציבוריים, בתי מרקחת, בתי אבות, מרפאות, גני אירועים, בריכות שחייה, קניונים, בתי ספר וגני ילדים, כמו גם מתקני חשמל בבניינים רבי קומות, באתרים חקלאיים, באתרי בנייה ובמתקני מתח גבוה. בעקבות הממצאים, הנחה שר האנרגיה והמים, להכפיל את התקציב המיועד לבדיקות הפיקוח שעורך מינהל החשמל במשרד, כך שבשנת 2013 יוקצו לשם אכיפת חוק החשמל כמיליון שקלים נוספים, אשר יאפשרו בדיקות פיקוח רבות יותר.

הבודקים מטעם המשרד מצאו ליקויים ב-60% מהאתרים, מרביתם ברמת סיכון נמוכה. ברם, אחד מכל שבעה אתרים שנבדקו (כ-15% מכלל האתרים) סווג כבעל רמת ליקוי של "מסוכן" ו"מסוכן מאד". ליקויים אלה כוללים כשלים במערך ההארקות ובאמצעי ההגנה, ליקויים בהתקנת אביזרי חשמל, וכן ליקויים בלוחות חשמל. הנתון המדאיג מחריף לאור העובדה כי מדובר בעיקר בבריכות שחייה, בתי מלון, קניונים, אתרי בנייה, בתי ספר, ואף גני ילדים, בהם אחוז הליקויים המסוכנים עולה על 20%. ממצאים אלה מצביעים על חוסר מודעות לאופן השימוש הבטוח בחשמל העלול לגרום למוות.

על פי חוק החשמל, רשאי מנהל ענייני החשמל במשרד האנרגיה והמים להורות על הפסקת הפעלתו של מיתקן חשמלי או באתר אשר נמצא בו ליקוי, עד אשר יושלם תיקונו בהתאם לנדרש. בשנת 2012 נשלחו כ-400 מכתבי אזהרה לאתרים בהם נתגלו ליקויים מסוכנים, ו-109 מכתבי הוראת ניתוק נשלחו לחברת החשמל עם העתק לבעלי המיתקן. חלק ממקבלי מכתבי האזהרה תיקנו את הליקויים עם קבלת המכתב, ובמקרים אחרים הוראת הניתוק היא זו שהניעה את בעלי המתקנים להזדרז ולתקן את המתקן. בפועל, נותקו 6 צרכנים.

מקור:
אתר משרד האנרגיה והמים

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע