כניסה הרשמה צור קשר

נחנכו שתי ניידות להדרכת בטיחות במגזר החקלאי

 

עודכן ב:25/12/2012

 

לאחר הרצה מוצלחת נחנכו שתי ניידות להדרכת בטיחות במגזר החקלאי  

הדרישה לניידות הבטיחות של המוסד הולכת וגדלה כל שנה. קרוב ל-50,000 עובדים מודרכים בניידות הבטיחות של המוסד לבטיחות ולגיהות כל שנה. התוספת של שתי נידות חדשות שמיועדות להדרכת בטיחות במגזר החקלאי, ל-4 הניידות שכבר קיימות ואשר מבצעות הדרכה במפעלי תעשייה ובאתריי בנייה, תאפשר למוסד לבטיחות ולגיהות לתת הדרכה בשטח לעוד כ-1000 משקים וכ-10,000 מודרכים בשנה באמצעות שני מדרכים שמתמחים במגזר החקלאי. קרן מנוף במוסד לביטוח לאומי ממנה את בניית שתי הניידות החדשות.

המוסד לבטיחות ולגיהות רואה חשיבות רבה בהשקת ניידות הבטיחות ויציאתם לפעולת ההדרכה במגזר החקלאי. הפעלתן תקטין את היקף התאונות במגזר החקלאי, שנאמדות על פי הדיווחים של הביטוח הלאומי, בכמה מאות תאונות כל שנה כאשר הערכה היא שיש עוד תאונות רבות שכלל לא מדווחות למערכת, כך אמר דניאל חדד מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות בטקס ההשקה, של הניידות החדשות.

בטקס שנערך ברמת אפעל ב-24 בדצמבר השתתפו גם שר התמ"ת שלום שמחון, שרת החקלאות, אורית נוקד, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי פרופסור שלמה מור יוסף, יו"ר מועצת המוסד לבטיחות ולגיהות, משה לביאן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל שלום {אבו} וילאן ומנהלים ועובדים מהמוסד לבטיחות ולגיהות ואורחים נוספים.

משה לביאן, אמר כי הפיתוח של הנידות הוא רעיון מבריק וחדשני המציע באמצעות כלים טכנולוגיים חדשניים ופריסה גאוגרפית רחבה מתן מענה הדרכתי לחקלאים. הוא ציין כי הוא מאמין שלניידות החדשות יהיה ערך מוסף חשוב לשיפור הבטיחות במגזר החקלאי. פרופסור שלמה מור- יוסף אמר כי התמיכה בנפגעי תאונות עבודה היא חשובה אבל כמי שמתמחה ברפואה מונעת הניסיון מלמד שתמיד עדיף להתעסק ברפואה מונעת, וכך גם בהדרכת בטיחות מונעת מאשר להתמודד עם התוצאות קרי טיפול בנפגעי תאונות העבודה. עוד ציין כי המוסד לביטוח לאומי יעקוב אחר הצלחת פרוייקט ניידות הבטיחות בחקלאות. שרת החקלאות, אורית נוקד אמרה "אם רוצים למנוע תאונות צריך לפעול באמצעות העלאת המודעות ובאמצעות הדרכה שתגיע לכל מקום". לדבריה העובדה שמדינת ישראל הינה ייחודית בעולם בנושא הדרכות לעובדים באמצעות ניידות הדרכה תיתן לנו נקודות זכות בקרב מדינות ה-OECD.

שר התמ"ת שלום שמחון ציין כי עוד בתחילת שנות ה-2000 כאשר היה שר החקלאות הוא הבין את ההשלכות הכלכליות שעלולות להיגרם למשק הישראלי אם לא ינקטו בצעדים להדרכת עובדים בחקלאות ולהפחתת תאונות העבודה במגזר זה ולכן בהיבט האנושי ובהיבט הכלכלי הרבה יותר נכון למנוע את התאונות. "כל שקל במניעת תאונה הוא רווח נקי למדינה". צריך לעשות מאמץ גדול לצמצם את מספר התאונות ולחסוך כסף למדינה. את המאמץ בתחום צריך לעשות גם באמצעות השקעה בתשתיות של המוסד לבטיחות ולגיהות. אנחנו רוצים לראות שהשירות הציבורי בכללותו והשירות שמספק המוסד לבטיחות ולגיהות יהיה המתקדם בעולם.

אריה כרנדיש, מהמרכז החקלאי מציין שיש קרוב ל-16,000 משקים משפחתיים פעילים בחקלאות ועוד כ-6000 משקים חקלאיים במגזר הקיבוצי. בסך הכל יש כ- 70,000 עובדים ישירים בחקלאות ועוד כ-100,000 איש במעגל הראשון של נותני שירותים כמו בתי אריזה ואחרים אשר ייהנו מנידות הבטיחות. נחום טיר, מנהל אגף פרויקטים ופיתוח תשתיות במוסד לבטיחות ולגיהות אמר כי הפרויקט של ניידות בטיחות בחקלאות הוא יוצא דופן שכן אין בעולם ניידות שעוסקות במתן הדרכות בשטח לחקלאים. ההדרכה היא יעילה וקצרה ותוך 50 דקות ניתן לתת הדרכה אינטראקטיבית לעובדים. השפות שנבחרו בינתיים להדרכה הם עברית, ערבית ותאילנדית. ההדרכה למעסיקים היא ללא תשלום.

בין הנושאים שמוצגים בניידת הבטיחות:

סכנות ציוד חקלאי ומכונות:

  • חשיבות מיגון מכונות מסוכנות + סכנת לחץ הידראולי
  • נהיגה והובלה בטרקטורים
  • עבודה בגובה

חקלאות – בריאות וגיהות תעסוקתית

  • סכנות בעבודה בחומרי הדברה
  • סכנות חשיפה לגורמי זיהום ביולוגיים
  • סכנות חשיפה לגזים שונים
  • סכנות חשיפה לאבק
  • סכנות אקלים ומזג אויר

סיכונים כלליים וציוד מגן אישי

  • סיכוני חשמל
  • ציוד מגן אישי

מקור:
מיכאל לרר, המוסד לבטיחות ולגיהות

צילומים:
מיכאל לרר, המוסד לבטיחות ולגיהות
רונית דוידוביץ, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע