כניסה הרשמה צור קשר

הזדקנות פעילה – היתרונות של ניהול גיל בקרב העובדים

 

עודכן ב:10/09/2012

 

הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה EU-OSHA , שהכריזה על השנה כ - "שנה האירופית למען הזדקנות פעילה" הדגישה במסגרת פעילותה זו את חשיבותו של ''ניהול גיל'' במקום העבודה. מעסיקים יכולים לעשות דברים מסוגים שונים על מנת לשפר את ההתאמה בין העבודה שהתפקיד דורש ויכולות העובדים ככל שהם מזדקנים: החל מצמצום העומס הפיסי בעבודה ועד להכנסת הפסקות קצרות ביום העבודה.

ארגונים אירופיים רבים כבר נוקטים בפעולות מסוג זה כדי לסייע לעובדים מבוגרים יותר להישאר זמן רב יותר במקום העבודה, פועל יוצא מכך זה שהארגונים עצמם מפיקים תועלת מהניסיון הרב יותר שעובדים מבוגרים אלה יכולים להציע. 

 אחת מחברות הייצור, למשל, הכניסה תוכנית של ''ניהול גיל'' שמאפשרת לעובדים שעברו את גיל 58 לקחת יותר ימי חופשה ונותנת להם יותר ''הנחות'' במטלות פיסיות תובעניות על ידי מתן הפסקות מנוחה רבות יותר.

בינתיים, חברת אנרגיה אירופית הכניסה תוכנית שאותה כינתה בשם ''80-90-100'' שלפיה עובדים יכולים לצמצם את שעות העבודה שלהם ב- 20% עם הפחתת שכר של 10%, תוך שמירה על 100% מזכויות הפנסיה שלהם. אנו רואים כבר שפעילויות אלה משתלמות. כתוצאה מתוכנית ''ניהול גיל'', עובדים מבוגרים יותר עובדים שלוש שנים נוספות לפני שהם פורשים. התוכנית ''80-90-100'' גם כן הביאה עובדים לעבוד זמן רב יותר. 
                     
תוצאות כאלה מראות שאנשים מבוגרים יותר שמחים לעבוד זמן רב יותר כאשר מסייעים להם בכך, ומחקרים מראים שיש יתרונות ברורים בארגונים שמעסיקים אותם, עם שעורים נמוכים יותר של היעדרות בשל מחלה, עלות נמוכה יותר של פיצויי נכות בעבודה ותפוקה טובה יותר. דוגמאות טובות של ניהול גיל מראות החזר השקעה של בין שלושה לחמישה ליורו אחרי שנים אחדות. דוגמאות אלה כולן מוסברות במאמר שכתב פרופ'' ג''והאני אילמרינן.

כך, משתלם לקחת ברצינות את ההזדקנות הפעילה והיתרונות מורגשים לא רק על ידי אותם עובדים וארגונים המעורבים ישירות בצעדי ניהול גיל. על פי המחקר, יש מתאם ברור בין כושר עבודה לפני הפרישה ואיכות החיים אחריה, שמתבטאת בצמצום הביקוש במערכות הבריאות האירופיות.

בסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה ימשיכו בחודשים הקרובים, במאמצים לתמיכה בהזדקנות פעילה. כמו-כן, יעבדו שם על פרויקט שבוחן דרכים אפשריות נוספות לשיפור הבריאות והבטיחות של עובדים מבוגרים יותר, כדי לעזור לתמיכה במטרות של תוכנית ''אירופה 2020'' בסיוע לעובדים להישאר מועסקים עד לגיל הפרישה.    

מקור:
יקי אלעד, מנהל יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות. ע"פ
אתר הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע