כניסה הרשמה צור קשר

יום עיון לממונים על בטיחות ולמהנדסי בינוי ואחזקה במרכז הרפואי ברזילי

 

עודכן ב:07/04/2008

 

המרכז הרפואי ברזילי, אשקלון, אירח ב- 25 במרץ 2008 כ- 65 אנשי מקצוע בתחומי הבנייה והבטיחות במסגרת יום עיון שהוקדש לנושאי בטיחות וגיהות בבנייה.

המיפגש ניפתח בדברי ברכה של המארגנים: מר יובל בן מרדכי (סגן המנהל האדמיניסטרטיבי במרכז הרפואי) ומר יהודה אביצור(הממונה על הבטיחות, שם) אשר בירכו על ריבוי המשתתפים ביום העיון, דבר המצביע על חשיבות הנושא בעיניהם. בהמשך, מר ישראל שרייבמן, סגן מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות, בירך על היוזמה וציין כי למול המקצועות הקיימים במרכזים הרפואיים נמצאים סיכונים רבים: ביולוגיים, ארגונומיים, כימיים, אנרגטיים, מכניים ועוד, אשר מחייבים התייחסות וטיפול.בטיחותי וגיהותי למניעה, למזעור ולבקרה.

מר זאב דיבסק מאגף הפיקוח על הבטיחות במשרד התמ"ת הציג את המספרים המתארים את היקף בעיית הנפילות מגובה במהלך העבודה: 19 מקרים מכלל תאונות המוות (51) מתאונות בעבודה ב- 2007, והמשיך והציג את התקנה החדשה לבטיחות העבודה בגובה אשר פורסמה ברשומות ב- 1.5.2007 ותיכנס לתוקף ב- 1.11.2008. בדבריו הדגיש זאב דיבסק את הצורך בהכנות המתחייבות, הכנת ציוד בטיחות כנדרש וכן, הדרכה והסמכה של העובדים לביצוע עבודות בגובה באמצעות גופים מוסמכים להדרכה (כיום - 4 מאושרים ועוד 2 - בבחינה).

מר יובל בן מרדכי התמקד בהרצאתו, שנשמעה בהמשך, על שיטת המרכז הרפואי ברזילי לניהול פעילות קבלנים לעבודות שונות המתבצעות בשטח הקמפוס, באופן שהבטיחות תמומש על הצד הטוב ביותר שאפשר. הוא פירט את שלבי קליטת הקבלנים וצוותיהם בכניסתם לעבודה ואת הבקרה על ההכנות שהם מבצעים בטרם הפעילות.

לדעתו, ע"י פעילות והפעלה פרואקטיבית של הקבלנים מגיעים למיצוי אחריותם המתמשכת לבטיחות, תחת בקרה מתאימה של צוות המרכז: מנהלים, נאמני בטיחות, כל עובד הרואה חריגה מכללי בטיחות וכמובן - הממונה על הבטיחות בעבודה. אחת מהתוצאות המעשיות של הבקרה היא הפעלת צעדי מניעה וסנקציות על החורגים מרמת הבטיחות הרצויה

על ההיבט החוקי ומשמעותה של האחריות של הקבלנים נאמרו דברים ע"י עו"ד יעקב דודזון אשר הדגיש ופירש מס' מושגים. בהם: עמידה באחריות; ערכי סף לבטיחות - הדרישות בתחיקה; התנהגות סבירה של עובדים ומנהלים בנסיבות כל נושא לגופו; פוטנציאל התביעה הפלילית והאזרחית בעקבות אירועי תאונות.

בהמשך דבריו, סקר עורך הדין את ההיבט הבטיחותי הכרוך בניהול פרויקטים אצל המזמין (ארגון, מפעל וכד') מבחינת סיכונים להיפגעות עובדי הקבלן וסיכונים לפגיעה הדדית של עובדי המזמין ועובדי הקבלן. יש פרויקטים חד פעמיים ויש פרויקטים מתמשכים. פרויקטים רבים מצוינים ביחידו�תם ובהיותם עלומים מבחינת מאגר הידע המנחה את הקבלן בפעילותו.

לפיכך, לטובת כל הצדדים המעורבים, יש לראות 4 שלבים בהכנסת ערכי הבטיחות לעבודות של הקבלנים: (1) - תכנון ומחשה; (2) - ניתוח והגדרות; (3) - בדיקה ושיפור ההתאמה המקצועית והבטיחותית של הקבלן וצוותיו ע"י בדיקה מקדימה והשלמה בהדרכה; (4) - בקרה על התכנון והביצוע בהתחשב בדינמיקה ובזרימה של נושאי העבודה כדי להבטיח הלימה של המציאות לדרישות.

חומר עזר לביצוע כל אלה נמצא בחומר כתוב חדש:
  1. אוגדן: "מדריך למזמין ולקבלן בענפי התעשייה השונים";
  2. חוברת: "בטיחות וגיהות בעבודה - מדריך לקבלן בענף הבנייה".
אשר יפורסמו בקרוב ע"י המוסד לבטיחות ולגיהות, במימון קרן מנוף של הביטוח הלאומי.

פאנל מומחים שהתכנס בסיום יום עיון זה התייחס לשאלות הנוכחים בנושאים שנידונו ביום העיון. הנושא המרכזי בשלב זה היה אופן מימוש האחריות לבטיחות אצל הקבלן כאשר הוא פועל אצל המזמין ומה יעשה הממונה על הבטיחות אצל המזמין כדי שהקבלן יממש בטיחות כהלכה בפעילותו. תמצית התשובה שנמסרה היתה: לקיים פעילות מול הנהלת הגוף המזמין כדי שיגרמו לקבלן ליישם בטיחות כהלכה בפעילותו.

מר דני בר-און עידכן את הנוכחים על שלבים מתקדמים הכנת נוהל בטיחות למוסדות רפואה במסגרת נהלי משרד הבריאות.

 
   
קהל משתתפי יום העיון

קהל משתתפי יום העיון

ישראל שרייבמן, ס.מנהל המוס"ל, מברך את באי הכינוס

משתתפי הפאנל: מימין: משה סידי, ממונה על הבטיחות במרכז הרפואי ע"ש שיבא ונציג פורום הממונים על הבטיחות במוסדות הרפואיים; זאב שכטר, מנהל סניף באר שבע והדרום במוסד לבטיחות ולגיהות; דני בר-און, מינהל התכנון במשרד הבריאות; יובל בן מרדכי, ס. מנהל אדמיניסטרטיבי במרכז הרפואי ברזילי; עמנואל גולדשטיין, נציג מערכות בטיחות (עוסקת בבטיחות עבודה בגובה); עו"ד יעקב דודזון

 

מקור:אלכס אפשטיין, מחלקת הוצאה לאור, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 09.10.2024

 

שאלה:

האם נדרש התקן למניעת עלייה/טיפוס על סולם קבוע - סולמות קבועים?

 

התשובה:

הדרישות להתקנה ושימוש בסולמות קבועים מופיעות בתחיקה שלהלן:

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע