כניסה הרשמה צור קשר

המפגש השנתי של הממונים על הבטיחות במרכז הרפואי ’ברזילי’ באשקלון

 

עודכן ב:31/05/2012

 

המפגש השנתי של הממונים על הבטיחות במרכז הרפואי ''ברזילי'' באשקלון הפך כבר למסורת. זו השנה השישית שהמפגש מתקיים. הפעם הוקדש המפגש (שנערך ב-16.5) לנושא נגישותם של אנשים בעלי מוגבלות לצורך קבלת שירותים וכן על מנת לאפשר להם להשתלב במעגל העבודה - צרכים שנקבעו גם במסגרת החוקים של מדינת ישראל.

ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים ''ברזילי'' באשקלון הדגיש את מחוייבות ההנהלה לבטיחות ולגיהות וכן ציין את חשיבותו של נושא הנגישות - "יצא לי לעסוק בנושא זה בעבודתי הקודמת ובכנסת ישראל. חברה נאורה צריכה לדאוג לעובדיה ולציבור וביניהם גם לאלה שהם בעלי צרכים מיוחדים. זהו אחד המפעלים היפים שנעשים, למרות שהנושא מקרטע ומצריך תקציב עצום. אבל עצם החשיבה על הנגשה לעובדים וללקוחות החברה שהם מאותגרי נגישות חשובה מאוד ". חשוב לקדם את הנושא. היכולת להקל על המוגבלים היא בנפשנו. יש לאפשר למי שלרוע מזלם הם מוגבלים פיזית לייצר ולחיות חיים פרודוקטיביים, להגיע למקום עבודה, לעבוד ולתרום." ההנגשה מתחילה כבר מחוץ למרכז הרפואי: באוטובוס שמביא את העובדים והמבקרים. ובהמשך בחנייה לנכים בתוך המרכז הרפואי, בדלפקי שירות המותאמים לגובהם של מי שיושבים בכסא גלגלים, בשירותים מתאימים, במיתקנים לשתיה קרה/חמה ועוד.

יובל בן מרדכי, סגן מנהל אדמיניסטרטיבי ויו"ר ועדת הבטיחות וחבר בוועדת הנגשה של ברזילי, סיפר כי בשנת 2007 הקצה משרד הבריאות 200 מיליון ₪ בתכנית רב שנתית לכלל בתי החולים לצורך שיפור הנגישות. לדבריו יש קשר בין תחום ההנגשה לנושא הבטיחות ולנושא האיכות. התחלנו לפעול בתחום הנגישות והבטיחות כבר לפני 6 שנים. המטרה שלנו: להנגיש את השירות והמבנים במרכז הרפואי ולהעלות את המודעות לנושא בקרב העובדים. בשנת 2008 עבר המהנדס הראשי של המרכז הרפואי קורס רכזי נגישות כך שבית החולים יוכל לפתח את התשתיות נחוצות ויוכל לספק את צורכי הנגישות של כלל האוכלוסייה כמו כן, נמצא כרגע בעיצומו של קורס "מורשה נגישות השירות". נערך סקר פנימי במרכז הרפואי שנועד לבדוק מה יש לעשות בנושא, כולל אומדן עלויות, ובעקבותיו התחלנו לעבוד ולהנגיש את השירותים שלנו לכלל האוכלוסייה. קיים קושי במציאת שביל הזהב בין הבטיחות לכל לנגישות לכל. במהלך השנים עשינו פעולות רבות לשדרוג הנגישות, בהן הנמכת מתקני שתייה כך שיתאימו לנכים על כסאות גלגלים, ביצענו שיפועים מתאימים לאזורי נגישות, התקנו דלתות חשמליות שנפתחות כך שיהיה מעבר גם לאנשים על כסאות גלגלים, הנמכת דלפקי שירות ועוד. במבנה החדש שנבנה במרכז הרפואי נלקחו בחשבון מראש כל דרישות ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות.

ישראל שרייבמן, ממלא מקום מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות, ברך את המשתתפים בכנס ואמר כי עולם הבטיחות והגיהות נפתח אל אופקים חדשים ומשתלב גם בתחומים של שיפור הנגישות והן בתחומי איכות הסביבה. הוא ציין כי לממונה על הבטיחות בארגון יש תפקיד ראשי - להיות מוביל, יוזם, מנחה ומדרבן את הסובבים אותו בכל הקשור לקידום ההנגשה, תוך שמירה על הבטיחות. מבחינתנו הובלת נושא הבטיחות דורשת מחויבות לא רק של העובדים אלא גם של המנהלים וכל העוסקים במלאכה, כמו קבלני חוץ, ספקים וכו''. כאשר עושים בטיחות צריך לעשות יותר ממה שרשום בדרישות החוק והתקנות. צריך לחתור לשיפור מתמיד בנושא.

ד"ר לירון נתן מנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות ציין כי קרוב ל-25% מהאוכלוסיה היא בעלת מוגבלות כזו או אחרת כאשר 98% מהם הם אנשים שנולדו בריאים לחלוטין והמוגבלות נוצרה במהלך החיים כתוצאה ממלחמה, תאונה, מחלה, הזדקנות וכו''. ישנה חובת שירות לאנשים עם מוגבלות, וצריך ללמוד להטמיע את נורמות השירות כפי שלומדים להטמיע נורמות של בטיחות.

עו"ד יהודה מירון יועץ לנציבת שוויון לאנשים עם מוגבלות, אמר כי חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות חוקק כבר בשנת 1998. ישנם חוקים נוספים המתייחסים לנושא כמו חוק התכנון והבנייה, חוק רישוי עסקים, ועוד. החוק מציין כי ישנה חובה להנגיש כל שירות שניתן לציבור בכל מקום שהוא ניתן. משנת 2007 כל רישוי של עסק חדש, או חידוש רישוי לעסק קיים, מחייב חוות דעת של מורשה נגישות מבנים, תשתיות וסביבה ( ראשי תיבות מת"ס ) וכן של מורשה לגישות השירות ( כפי שמוגדר בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תשנ"ח- 1998). כמו כן נקבע כי נותן שירות ציבורי המעסיק 25 עובדים או יותר חייב להעסיק, מקרב עובדיו "רכז נגישות". אדר'' שמואל חיימוביץ, ממונה נגישות ארצי, סקר בפני המשתתפים את נושא נגישות מבנים, תשתיות וסביבה, את המפגעים בדרך שבהם נתקלים מידי יום בעלי מוגבלויות וכן מגוון פתרונות והתאמות אפשריות בין הסביבה לאדם. ולבסוף,

הגב'' ריקי שרייבר, ממונה על איכות ומצוינות במרכז הרפואי "ברזילי", סיימה את היום בהגדרת הקשר שבין שלושת הגורמים : איכות ומצוינות,בטיחות, נגישות המשותף והשונה.

יהודה אביצור, הממונה על הבטיחות של המרכז הרפואי ברזילי באשקלון ויו"ר ארגון הממונים על הבטיחות הנחה את המפגש והוא האחראי על המסורת של כנסי הממונים על הבטיחות במרכז הרפואי.

מקור:
מיכאל לרר, המוסד לבטיחות ולגיהות    

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע