כניסה הרשמה צור קשר

הושק פרויקט "ממונה הבטיחות כמוביל ארגוני במקום העבודה"

 

עודכן ב:17/05/2012

 

פרויקט ייחודי בנושא "ממונה הבטיחות כמוביל ארגוני במקום העבודה" המבוצע על ידי המוסד לבטיחות ולגהות יצא לדרך. הפרויקט ,המיועד לממוני בטיחות, יקנה למשתתפים מיומנויות מתחום מדעי ההתנהגות: כלי ניהול, מיומנויות התנהגות ומיומנויות חברתיות שונות.

במסגרת הפרויקט יוכשרו עד 100 ממונים ב- 4 מחזורים שונים. מתכונת הלימודים החדשנית כוללת השתתפות חובה במפגשים קבוצתיים (12) והשתתפות על פי בחירת המשתתפים במפגשים אישיים (2) - מעין Coaching (לא חובה). המשתתפים נבחרו בקפידה לאחר שעברו ראיון אצל מנחות התוכנית (לבנת כהן, ומיכל עמית מינץ). 

הלימוד על ידי מנחות הקבוצה נעשה במתכונת של הנחיית קבוצה, תוך תרגול והתנסות חווייתית. במהלך המפגשים הקבוצתיים המשתתפים מעורבים באופן פעיל באמצעות עבודה בקבוצות, סימולציות, תרגילים, שאלונים דמיון מודרך ועוד. מפגשי הקבוצה בשלבים מתקדמים של הקורס יוחדו לתחזוקה / ליווי, במטרה לתרגל ולחזק את המיומנויות שנלמדו ולבחון את ישום הכלים בעבודה היום יומית של הממונים. הלימוד באמצעות עמיתים ייעשה באמצעות הפריה מקצועית הדדית. יועלו דילמות מחיי היום יום של הממונים ותינתן להם ההזדמנות לשיתוף בידע ובניסיון האישי. הם ישתפו זה את זה בבעיות מהשטח, ברעיונות, בדוגמאות של מקרים בהם התנסו ובתיאור דרכי התמודדות בהם נקטו.

להלן מקצת מן הנושאים שיכללו במסגרת המפגשים:

  • תפיסת תפקיד
  • מעמדו של ממונה הבטיחות
  • טיפול בהתנגדויות
  • מיומנויות תקשורת
  • ניהול עצמי
  • מחשבה מייצרת מציאות
  • טכניקות להפחתת לחץ

בפרויקט הוגדרו מטרות כגון: גיוון והרחבת ארגז הכלים המשמש את ממוני-הבטיחות, כמו גם רכישה ותרגול של מיומנויות ניהול והתנהגות חדשות במסגרת הפרויקט. זאת במטרה להעצים את ממוני-הבטיחות, ולאפשר להם לתרגם באופן יעיל את המיומנויות שירכשו לצורך קידום הבטיחות במקומות העבודה, ובמקביל, מיצוב גבוה יותר של נושאי הבטיחות בתעסוקה ושל ממוני הבטיחות במקומות עבודתם. בנוסף, הפרויקט יאפשר תחילת בנייה של קהילה תומכת לממוני הבטיחות, פעילות שהתחילה בפיילוט ונמשכת עד היום (שנתיים אחרי סיומו).

הפרויקט מתבסס על פיילוט בו השתתפו ממוני בטיחות, ובמסגרתו פותח מודל להקניית כלים ומיומנויות ניהוליים לממוני הבטיחות. הפיילוט בוצע בהצלחה בהובלתה של לבנת כהן, מנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית במוסד לבטיחות ולגהות. התכנים פותחו תוך הקשבה והתאמה לצרכי הממונים, והם "נתפרו" במיוחד עבורם. המודל פותח לאחר קיום עשרות פגישות אישיות עם ממוני בטיחות, במהלכן הם נשאלו על הקשיים אותם הם חווים במסגרת עבודתם. התכנים שוכללו לאחר מפגשים שקיימו המנחות עם המנהלים של ממוני הבטיחות שהשתתפו בפיילוט. מטרת המפגשים הייתה ללמוד על תפקידו של ממונה הבטיחות מנקודת מבטם של המנהלים, ולבחון כיצד ניתן למצב את תפקיד ממונה הבטיחות במקום גבוה יותר בארגון.

שני המחזורים הראשונים של הפרויקט (8.5 ו-15.5) נפתחו בסמינר רמת אפעל במפגש פתיחה חגיגי בהשתתפות: מר מאיר אלבז, יו"ר ועדת נפגעי עבודה של המוסד לביטוח לאומי, גברת רינה בודנקין, מנהלת קרן מנוף, מר זאב פוטרמן, נציג התאחדות התעשיינים בישראל בנושאי בטיחות ובריאות בעבודה, מר ישראל שרייבמן מנהל בפועל של המוסד לבטיחות ולגהות, מר נחום טיר, מנהל אגף הפרויקטים ופיתוח תשתיות במוסד לבטיחות ולגיהות, מר יהודה אביצור יו"ר ארגון הממונים על הבטיחות והגהות בישראל ומרבית בוגרי הפיילוט.  
במפגש ברכו המוזכרים לעיל את משתתפי הפרויקט, תוך ציון החדשנות שבו והדגשת החשיבות הרבה שיש בהשקעה בגורם האנושי. בוגרי הפיילוט דיברו על תרומתו הרבה, על השפעתו על התנהלותם בעבודה, על רמתו המקצועית הגבוהה ועל התוצאות החיוביות שהם רואים בישום התכנים שקיבלו. הבוגרים ציינו כי ההכשרה נותנת מענה אמיתי לקשיים עמם הם מתמודדים בעבודתם וברכו על היוזמה של הפרויקט.    

הפרויקט הוא יוזמה של לבנת כהן מהמוסד לבטיחות ולגהות בשיתוף עם מר זאב פוטרמן מהתאחדות התעשיינים בתמיכה ובמימון ''קרן מנוף'' במוסד לביטוח לאומי. עוד משתתפים במימון: התאחדות התעשיינים בישראל והמוסד לבטיחות ולגהות.  

לדברי נציג בוגרי הפיילוט, מר מוטי תפילין ממונה בטיחות במגה קמעונאות 

תמונות ממפגשי הפתיחה של שני המחזורים הראשונים:

 

 

מקורות:
לבנת כהן, מנהלת מחלקת פסיכולוגיה ארגונית מרכז המידע והאינטרנט של המוסד לבטיחות ולגהות
מרכז מידע ואינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות
צילומים: רונית דוידוביץ  

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע