כניסה הרשמה צור קשר

הבניינים היום חולים מאד

 

עודכן ב:20/07/2011

 

לאחרונה עלה נושא איכות אוויר בתוך מבנים INDOOR AIR QUALITY לכותרות במספר הקשרים. הועדה המשותפת  (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות של הכנסת, בראשות ח"כ ד"ר דב חנין, דנה אמש (שלישי) במספר מקרים, בהם עובדים במשרדי ממשלה נחשפים במהלך עבודתם, לזיהום סביבתי הנובע מסביבת עבודתם. מרכז מידע ואינטרנט של המוסד לבטיחות ולגיהות סיפק לועדה מידע על הנושא ע"פ דרישת מרכז מידע ומחקר של הכנסת. בנוסף מכון התקנים פרסם ל''הערות הציבור'' ת"י 6210 - אוורור לשמירת איכות אוויר נאותה בתוך מבנים.

תלונות עובדים כמו : אין לי אוויר , אין לי חמצן, כואב לי הראש, כואב לי הגרון, שורף לי בעניים ועוד עלולות לנבוע מבעיות איכות אוויר במבנה. התלונות אופייניות לשעות העבודה ובדרך כלל נעלמות לאחר שעות העבודה. תלונות מהסוג הזה מוכרות לנו גם במקרים שבהם עוברים לבנין חדש.

איכות האוויר התוך-מבני מושפעת משני גורמים עיקריים: המגמה לבודד את המבנה הפנימי מהאוויר החיצוני ונוכחות של כימיקלים שונים בתוך המבנה (חומרי צבע, דבק, ריהוט, שטיחים ועוד). בדרך כלל נעשים מאמצים לשיפור איכות האוויר התוך-מבני בדרכים שונות כגון סירקולציה, ערבוב אוויר טבעי במערכות המיזוג ועוד. למרות זאת, ישנם מקורות רבים לזיהום כימי ו/או מיקרוביולוגי של האוויר (לדוגמא: באמצעות מיקרואורגניזמים המתפתחים על גבי פילטרים של מזגנים).

את בעיות איכות האוויר במבנים מחלקים אנשי המקצוע ל 3 קבוצות:
המוכרת יותר היא תסמונת הבניין החולה (SBS-Sick Building Syndrome). עם התאמת שיטות הבנייה בשנות ה 70 למשבר האנרגיה - נבנו מבנים עם חלונות אטומים , מעט פתחי כניסת אוויר צח ועוד. הסתבר שעם היתרון של החיסכון באנרגיה עלה מספר תלונות העובדים בזמן השהיה במבנה . העובדים מתלוננים על גירויי העיניים, האף והגרון; כאבי ראש. במקרים אלו ,בהנחה שמתבצעות בדיקות רפואיות שגרתיות, לא קיימת בעיה.
תחלואה המקושרת למבנה (BRI – Building Related Illness). תחלואה המקושרת למבנה מתייחסת לתחלואה מוגדרת, כאשר ניתן להגדיר את הגורם . הגורם יכול להיות חומר כימי למשל - פורמלדהיד או ביולוגי . מקורות אפשריים של מזהמים ביולוגים הם מערכות להוספת לחות לאוויר, מגדלי קירור, אגני ניקוז או מסננים, משטחים לחים, או חומרים במבנה שניזוקו ממים. הסימפטומים יכולים להיות ספציפיים או סימפטומים הדומים לשפעת הכוללים חום, צמרמורות, ושיעול. כמו כן, יכולים להתרחש מצבים חמורים בדרכי הנשימה והריאות. מחלת הלגיונרים, דלקת ריאות של רגישות יתר, וקדחת המלחלח - הם כמה דוגמאות לתחלואה המקושרת למבנה.
רגישות לריבוי חומרים (MCS – Multiple Chemical Sensitivity). יש מקרים בהם עובדים מפתחים רגישות לגורמים מסוימים באוויר בריכוזים שאין להם השפעות נראות בקרב האוכלוסייה הכללית. יש עובדים שרגישים במיוחד לרמות נמוכות שלחומרים כימיים באוויר, ברמות השכיחות במקום העבודה. לחלקם יש קושי לשהות במבנה.

טרם הטיפול בתלונות שניתן לקשור לאיכות אוויר במבנה אנו נוהגים :

  • לבקר במקום
  • להעביר סדרת שאלונים ( בכתב או בע"פ)
  • לתכנן ולערוך סדרת בדיקות על פי מהות התלונות

 

מקור:
רון ויזינגר, ראש אגף גיהות ובדיקות סביבתיות, המוסד לבטיחות ולגיהות
יקי אלעד, מנהל יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות (עריכה)


 

 

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 07.07.2024

 

שאלה:

מהי ההסמכה הנדרשת למפעיל עגורן גשר עילי בעל עומס עבודה בטוח - מתחת ל- 1000 ק"ג?

 

התשובה:

תקנות הבטיחות בעבודה (עגורנאים, מפעילי מכונות הרמה אחרות ואתתים), -1992, מסווגת את סוגי העגורנים ומנחות לגבי אופן ההסמכה של מפעיליהם.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע