האם מותר לעבוד במלגזה חשמלית בתוך מכולה לחומרים דליקים?
משיב: יעקב מאירסון | מס’ תשובה 51134 | 22/01/2012
נושא הפעלת מלגזות לעבודה באווירה נפיצה ו/או דליקה, הינו נושא מורכב בהיבט הבטיחות. הפעילות הראשונה שיש לבצע הינה קביעת רמת הסיכון וסיווג האיזורים המסוכנים בהתייחס לתקנים בינלאומיים ושיטות מקובלות וזאת ע"י מהנדס בטיחות שהתמחה בתחום.
1. ככלל מלגזות המיועדות לפעול באווירה נפיצה ו/או דליקה חייבות לכלול שורה של אמצעים להורדת סיכוני האש בהתאם לסיווג רמת הסיכון. המלגזות לא יופעלו באזורי סיכון המסווגים ברמות סיכון הגבוהות או שונות מרמות הסיכון אליהם סווגו. מפעילי מלגזות אלו חייבים אימון ייעודי וכן אחזקת מלגזות תהיה ייחודית עפ"י דרישות אמצעי המיגון השונות כנגד הצתת אש. מלגזות אלו יסומנו בהתאם לרמת מיגונם, כמו כן ישולטו אזורי הסיכון.
במאגר הפרסומים של מרכז מידע קיים מסמך ת-163 "בטיחות בהפעלת מלגזה".
להלן קישור: http://oldsite.osh.org.il/uploadfiles/t_163_forklift_safety_operation.pdf.
תשומת ליבך לנספח 2 , בו מובאת "טבלת התאמה של סוגי המלגזות לאתרי הפעילות". יימצא בה, בין היתר, מידע בקשר להפעלת מלגזות באתרים בעלי אווירה נפיצה/דליקה.
נספח 2 (ע'' 35-32) טבלת התאמה של סוגי המלגזות לאתרי הפעילות בהתאם לתחיקה אמריקאית
Part Number: 1910
Part Title: Occupational Safty and Healt Standards
Subpart: N
Subpart Title: Materials Handling and Storage
Standard Number: 1910.178
Title: Powered industrial trucks
Appendix: A
TABLE N-1. -- Summary Table On Use Of Industrial Trucks In Various Locations
2. מערכת גילוי אווירה דליקה/נפיצה
- מערכת זו מתאימה לכל סוגי המלגזות. במקרה של גילוי גזים או אדים דליקים או נפיצים תופסק פעולת המלגזה מידית למניעת הצתה.
- כיוון מערכת הגילוי יהיה ל- 25% מתוך גבול הדליקות או הנפיצות התחתון (LEL-Lower Explosive Limit) לכל החומרים העלולים להימצא באזור העבודה (יש לקבל מיצרן המערכת את רשימת החומרים הניתנים לגילוי).
- חיווי ואתראה קולית יינתנו בעת גילוי של 10% מתוך גבול הדליקות או הנפיצות התחתון.
- התנעה מחודשת לאחר כיבוי המלגזה לא תתאפשר בטרם סילוק מוחלט של כל גורמי הסיכון והבנת סיבת הכיבוי במלואה.
- בטיחות מערכות אלו תלוי בזמני תגובת המערכת שצריכה להיות קצרה מזמני הגעת אדים או גזים נפיצים בריכוזים מסוכנים לאזורים מסוכנים במלגזה. אזורים אלו צריכים להינעל מידית (לפחות ל 60- שניות לאחר הגילוי) ללא אפשרות פתיחה אקראית.
- במערכות אלו יש לחבר את מדי הטמפרטורה של האזורים החמים במלגזה למערכת הדממת המלגזה.
- מערכות אלו חייבות בדיקה וכיול תקופתיים עפ"י הוראות היצרן.
- החלפה או טעינת המצברים או פעולות אחזקה לא יבוצעו באזורי סיכון.
3. מידע נוסף: אמצעי מיגון אש במלגזות דיזל
- בלם להבה בכניסה למערכת יניקת האוויר למניעת האצה לא מבוקרת וחוסר אפשרות כיבוי המנועׁ
(Flame arresters from the air inlet system).
- בלם להבה בקצה המפלט למניעת יציאת להבה
(flame arresters from the exhaust system).
- קולט גיצים בקצה המפלט למניעת יציאת גיצים(spark arresters to trap hot burning particles).
- מערכות היניקה והפליטה צריכות להיות מתוכננות לעמוד בפיצוץ פנימי .
- שסתום סגירת מערכת יניקת האוויר, אוטומאטי או ידני, לכיבוי מיידי של המנוע במקרה של חדירת אדים דליקים.
- טמפרטורה של אזורים ונקודות חמות כגון: מנוע, מפלט, מערכות חשמליות, בלמים וכ"ו יהיו מתחת לטמפרטורות ההצתה של כל החומרים הדליקים העשויים להימצא באזור העבודה. היצרן ייתן את הטמפרטורה המרבית שתיווצר בעבודה רגילה בחלקים החיצונים של המלגזה.
- במקרים מסוימים יקורר מפלט המלגזה במי קירור.
- במקרים מסוימים מד טמפרטורה ימדוד טמפרטורה חיצונית של נקודות חמות ויתן אתראה קולית או חיווי תוך הדממת המנוע בטמפרטורות גבוהות מהמותר.
- מערכות החשמל של המלגזה חייבות להיות מוגנות מהתפוצצות, רמת המיגון תהיה בהתאם לאזורי הסיכון של פעולת המלגזה.
- אם ניתן, יש להחליף מערכות חשמליות במכניות כגון: מערכת הנעה, מדידים שונים וכ"ו.
- יש למנוע יצירת חשמל אלקטרו-סטטי ע"י שימוש בצמיגים מיוחדים, החלפת חלקי מתכת שונים כגון: מאוורר מתכת למאוורר פלסטי ושימוש בשיטות נוספות שונות.
- באזורי סיכון גבוהים יש לשלב גלאי גז שידומם מיידית את מנוע המלגזה במקרה של גילוי אווירה נפיצה/דליקה, פירוט מערכת זו יינתן בהמשך.
- ספקי המלגזות יתנו תוצאות מוסמכות של בדיקות רמת המיגון כנגד הצתה, אישורים על שימוש ברכיבים מתאימים וכן באלו אזורי סיכון ניתן להפעיל את המלגזה, עם הוראות תפעול ואחזקה.