כניסה הרשמה צור קשר

השיטה המתואמת לסיווג, סימון ומסירת מידע על חומרים כימיים (GHS) כובשת את העולם

 

עודכן ב:25/11/2010

 

לפני מספר שנים יצא ארגון האומות המאוחדות ביוזמה לאמץ שיטה מתואמת לסיווג, סימון ומסירת מידע לגבי חומרים כימיים, אשר הוכנה ופורסמה ע"י ועדת המומחים המיוחדת של האו"מ. היוזמה של האומות המאוחדות פורסמה בתקווה כי תיאום של הדרישות בתחום סימון, סיווג ומסירת מידע (גיליון הבטיחות) של חומרים כימיים יקל, בין היתר, על הטיפול בחומרים אלה בתוך המדינות ובסחר בינלאומי בין המדינות, יסייע למדינות בהן לא קיימת מערכת מסודרת הקובעת דרישות בתחום זה, וחשוב מכול, בסופו של דבר אימוץ של דרישות מתואמות בתחום סיווג וסימון של חומרים כימיים יתרום להגברת הבטיחות בטיפול בחומרים אלה. שיטה מתואמת זו פורסמה במסמך ששמו Globally Harmonized System of Classification and Labeling of Chemicals, והיא ידועה בשמה המקוצר GHS. 

נכון להיום, 67 מדינות נמצאות בשלבים שונים של שילוב שיטת GHS, במלואה או בחלקה, בחקיקה המקומית. בתחילת 2009 נכנסה לתוקף רגולציה 1272/2008 אשר תאפשר למדינות של האיחוד האירופי להחליף בהדרגה את החקיקה הקיימת היום בתחום זה לחקיקה המבוססת על חלק מעקרונותיה של השיטה המתואמת. גם ישראל נקטה בצעדים הראשונים לאימוץ חלק מעקרונות ה-GHS דרך רוויזיה של תקן ישראלי ת"י 2302 "חומרים ותכשירים מסוכנים: מיון, אריזה, תיווי וסימון" אשר עוברת שלבים אחרונים לאישורה.

לאור חשיבות הנושא מרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות יזם והנחה כתיבת חוברת מיוחדת העוסקת בעקרונותיה של GHS ויישומה, בין היתר, באיחוד האירופי.

החוברת נכתבה ע"י דב באסל, יועץ ניהול כימיקלים ויושב ראש ועדת המומחים לתקן ישראלי ת"י 2302, בעריכה מקצועית של ליבי קוסקס ממרכז מידע ואינטרנט של המוסד לבטיחות ולגיהות, ובמימון הפעולה המונעת של משרד התמ"ת. 

טקסט החוברת עקרונות ה-GHS השיטה המתואמת לסיווג, סימון ומסירת מידע על חומרים כימיים 

 

מקור:ליבי קוסקס, מרכז מידע ואינטרנט של המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע