כניסה הרשמה צור קשר

שעות עבודה ארוכות וסיכונים לבריאות הלב

 

עודכן ב:06/10/2010

 

מחקר בריטי חדש קובע שמי שעובד שעות עבודה נוספות באופן קבוע או מי שעובד 10 או 11 שעות בכל יום עלול להגדיל את הסיכון שלו לסבול ממחלת לב ב-2/3, כמעט. 

החקר שמומן בחלקו ע"י The British Heart Foundation, בחן 6,000 עובדי מדינה בריטים. גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון מוכרים למחלות לב כמו עישון, החוקרים מצאו שעובדים שעבדו 3 או 4 שעות נוספות מדי יום הגדילו את הסיכון שלהם לסבול ממחלות לב ב-60%.

החוקרים הציעו מספר הסברים לממצאי המחקר. עובדים שעובדים כל יום 3 או 4 שעות נוספות, עלולים להיות לחוצים יותר או מדוכאים. הסבר נוסף, ניתן לכנות עובדים אלה כבעלי סוג אישיות הנקראת "A type" כלומר, אנשים שיכולים להיות תוקפניים ונוחים להתרגז. לחילופין, לאנשים שנמצאים יותר שעות בעבודה, יש פחות זמן להתעמל ולהירגע וקרוב לוודאי שהם יעבדו גם בשעת מחלה. 

אחות מ- British Heart Foundation ציינה שמחקר זה מעלה שאלות נוספות בנוגע לאופן בו יכולים הרגלי העבודה להשפיע על הסיכון לחלות במחלת לב. עד שהחוקרים יבינו כיצד העבודה יכולה להשפיע על הסיכון לבריאות הלב, יש מספר דרכים פשוטות לדאוג לבריאות הלב בעבודה, כמו הליכה בזמן ארוחת צהריים, עלייה במדרגות ברגל במקום עלייה במעלית, או ע"י אכילת פרי במקום ביסקוויט.

מחקר חדש שנערך ע"י מומחה בתחום הבריאות והרווחה, מצא ש-72% מהמשיבים שהשתתפו במחקר, עובדים מספר שעות גדול יותר מאשר שעות העבודה הבסיסיות שלהם, 29% מהמשיבים השיבו שהם נשארים מאוחר בעבודה פעמיים בשבוע ו-27% מהמשיבים השיבו שהם עובדים עד שעות מאוחרות כל יום. אחד החוקרים ציין שהמחקר מצביע על כך שהעובדה שאנשים עובדים שעות עבודה רבות מושרשת בתרבות העבודה העכשווית. למיתון הכלכלי יש השפעה על הדרך בה אנשים עובדים. 34% מהנשאלים ציינו שהם עובדים שעות עבודה ארוכות בהווה על מנת לעמוד בכמות גדולה יותר של מטרות ויעדים. למעשה, נראה כי עבודה עד שעות מאוחרות היא "הסטנדרט".

רופא מ-Society of Occupational Medicine קובע שהמחקר על מחלת לב מאשר שהאיזון בין העבודה והחיים הפרטיים תופס תפקיד מרכזי ברווחת הפרט. המעסיקים והעובדים צריכים להיות מודעים לכל גורמי הסיכון של מחלת לב של העורק הכלילי ועליהם להתייחס לשעות עבודה נוספות כאחד הגורמים שעלולים לגרום לבעיות רפואיות.

החוקר מתחום הבריאות והרווחה הנ"ל, ציין, שמעבודתו עם חברות עולה שכשאשר הן פועלות במשותף עם עובדיהן לנקיטת אמצעים למניעה ולניהול הבריאות (של עובדיהן) הממוצע של ימי ההיעדרות בשל מחלה קטן אצלן. במקרה של היעדרות בשל מחלה, עובדים מרגישים שיש להם תמיכה והערכה ולכן הם נוטים לחזור לעבודה ברגע שבריאותם משתפרת. ע"י כך שנותנים לעובדים את האפשרות להיות אחראים לבריאותם, המעסיקים מרוויחים פרודוקטיביות גדולה יותר, הפחתת העלויות הקשורות להיעדרות העובדים.

המחקר פורסם ב- European Heart Journal.

 

מקור:לבנת כהן, M.A בפסיכולוגיה ארגונית, ממרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגהות, ע"פ Croner..

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע