כניסה הרשמה צור קשר

בג"ץ למדינה: להקים מאגר מידע על נפגעי אסבסט

 

עודכן ב:11/07/2010

 

בג"ץ הורה בשבוע שעבר למדינה להקים בתוך חצי שנה מאגר מידע הכולל שמות עובדים החשופים לאבק מזיק (אסבסט וסוגים נוספים של אבק), ובמידת האפשר גם שמות עובדים לשעבר שהיו חשופים לאבק מזיק ותוצאות הבדיקות הרפואיות שלהם. בכך העניק בית המשפט הישג חשוב למאבק להגנת עובדים מפני אסבסט ולטיפול בנפגעיו. 

בית המשפט קבע כי מאגר המידע שתקים המדינה יכלול שמות של עובדים החולים באחת המחלות שהוכרו כנגרמות על ידי אחד מסוגי האבק המזיק, וכן של עובדים לשעבר שחלו במחלות הללו. במקרה של אסבסט מדובר, בין השאר, במחלת הריאות הקטלנית אסבסטוזיס ובמחלה הממאירה מזותליומה. איסוף המידע יאפשר לעקוב אחר היקפי התחלואה בישראל, להבין טוב יותר את הסיכונים שבהם מדובר ולקבוע מדיניות של טיפול רפואי ומניעת סיכונים. 

את העתירה לבג"ץ, ובה הדרישה להקמת מאגר מידע, הגיש אביטל יד שלום, עובד לשעבר בתעשיית האסבסט. עורכי הדין איתי גלסברג והילה יד שלום, בתו של התובע, מייצגים את יד שלום במאבקו המשפטי, כחלק מתביעה שהוא מנהל נגד ביטוח לאומי על מנת שיכיר בכך שמחלת הסרטן שבה חלה לפני כמה שנים, נגרמה מחשיפה לאסבסט במהלך עבודתו. 

לאחר פרסום פסק הדין סיפרה יד שלום שתוך כדי המאבק המשפטי של אביה, שהחלים בינתיים, היא הגיעה למסקנה שהמדינה לא עושה את הנדרש על פי החוק כדי לאסוף מידע על עובדים החשופים לאבק מזיק מסוגים שונים, ולעקוב אחר עובדים שחלו במחלות כתוצאה מחשיפה לאבק כזה. "העתירה לבג"ץ הוגשה בשם אבי, אך היא בעל אופי ציבורי ולא נוגעת למאבקו האישי", היא ציינה. 

על פי תקנות החוק העוסק בחשיפה לאבק מזיק, המידע על חולי אסבסט בישראל אמור היה להיות מרוכז ומטופל על ידי ועדת ייעוץ רפואית מיוחדת לעניין, הפועלת במסגרת משרד התמ"ת. בית המשפט קבע שהמדינה אישרה בתגובותיה שלמעשה לא הוקם מאגר כזה, ואיש מיושבי הראש של הוועדה הרפואית לא ציין באחד מדיוניה שאין בידי הוועדה רשימות מלאות של עובדים שחלו משום שלא הועבר אליה מידע זה מקופות החולים. כמו כן, לא היו בידי הוועדה רשימת של שמות כל העובדים החשופים לאבק מזיק. 

עוד קבע בית המשפט כי יש לדחות את טענות המדינה שלוועדה הרפואית אין את הכישורים או המשאבים הנדרשים לאיסוף שוטף של נתונים, וכי היא התייחסה למידע שכן נאסף על ידה רק לביצוע תפקידי ייעוץ והנחיה. בית המשפט ציין שללא המידע הנדרש, אין הוועדה יכולה לשמש גורם מייעץ או מנחה.

 

מקור:הארץ Online (צפריר רינת).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע