כניסה הרשמה צור קשר

הוובוזלה לא רק מטרד

 

עודכן ב:06/07/2010

 

על החגיגה במשחקי מונדיאל 2010 מעיב הרעש הבלתי נסבל של הוובוזלות, כלי הנשיפה המסורתי של הדרום אפריקנים, שנשמע בכל רגע ורגע במגרשים ומפריע אפילו לנגינת ההמנונים. התלונות הגיעו מצד האוהדים מצד השחקנים ואף מהשדרנים אך המארחים הדרום אפריקאים מתעקשים שהוובוזלה מסמלת עבורם תקווה ואחדות ואינם מוכנים לאסור כניסתה למשחקים.

הוובוזלה באופן מסורתי היתה עשויה מקרן של צבי ושימשה כאות לכינוס של אנשי השבט שהיו מפוזרים במרחבים. בשנות ה-90 של המאה הקודמת הפכה הוובוזלה לנפוצה מאוד בקרב אוהדי הכדורגל, והייתה עשויה מפח. בשנת 2001 החלה חברה דרום אפריקאית לייצר את הוובוזלה בייצור המוני תוך שימוש בפלסטיק וכך גרמה לאלפי אוהדים לשאת עימם את הוובוזלה שלהם לכל מקום.השימוש בוובוזלה דורש יכולת נשיפה חזקה, הקול הבוקע נשמע כנהמת פילים. 

בתחילת שנת 2009 דנה הוועדה המארגנת של משחקי גביע העולם בכדורגל 2010, פיפ"א, האם לאפשר את השימוש בוובוזלה על ידי האוהדים. לחצם הבלתי מתפשר של נציגי המארחים הדרום אפריקאים גרם לכך שפיפ"א אישרה את השימוש בוובוזלה במשחקי גביע העולם בכדורגל וזאת למורת רוחם של שחקני ומאמני הנבחרות השונות.

השימוש הנרחב בוובוזלות במשחקי המונדיאל העלה לכותרות את הנושא ונשאלה השאלה האם הרעש הבוקע מהוובוזלות מטריד בלבד או עלול באמת לגרום לנזק.

במחקר שנערך בדרום אפריקה ופורסם בעיתון South African Medical Journal בוצעו מדידות של מפלסי הרעש והתדרים השונים בארבעה מרחקים מפתח הוובוזלה כלומר ממקום היווצרות הקול. מפלסי הרעש נבדקו: באוזן של מפעיל הוובוזלה, בפתח הקרן, במרחק מטר אחד מהפתח, ובמרחק של שני מטרים. המדידות בוצעו בגובה של 1.6 מ', על מנת לדמות אצטדיון בוצעו המדידות בשטח פתוח. המדידה בוצע בעת הפעלה של וובוזלה אחת.

מתוצאות הבדיקה הגיעו החוקרים למסקנה חד משמעית - הוובוזלות מייצרת מפלסי רעש מזיקים. בפתח הקרן נמדדו מפלסים של dBA 131, במרחק של 1 מ' מפלס של dBA 120, ובמרחק של שני מטר ובאוזן מפעיל הוובוזלה נמדדו מפלסים של dBA 113.

על פי התקנות במפלסים של dBA 113 (מפלסים שנמדדו ממרחק של 2 מ') אין להיחשף ליותר מדקה ביום ללא ציוד להגנת השמיעה. 

במחקר בדקו הפעלה של וובוזלה אחת אך כאשר אלפי וובוזלות משמיעות קול בבת אחת במגרש המפלסים עלולים להיות גבוהים יותר ב- dBA 5-10. אוהדי כדורגל יצפו במשחק או שניים אך מה לגבי השחקנים,הצוות, עובדי האצטדיון, השדרים במשחקים ואף השופטים הנחשפים למפלסי הרעש הגבוהים מספר רב של פעמים? 

מפלסי רעש כה גבוהים עלולים לגרום לפגיעה בשמיעה. ההמלצה החד משמעית של החוקרים - חשיפה למפלסי רעש כה גבוהים מחייבת שימוש בציוד להגנת השמיעה. 

וכאילו לא די במפגע של הרעש קיימת טענה שעדיין לא נבדקה מחקרית שהוובוזלה עלולה לגרום גם להפצה של חיידקים ווירוסים. הנשיפה החזקה המתבקשת לשם יצירת הקול גורמת לפיזור של טיפות זעירות העלולות לשאת חיידקים/וירוסים ולהפיץ אותם בקרב הקהל הרב והצפוף. לסיכום - משחקי כדורגל עלולים להוות מפגע בריאותי לקהל הצופים. 

  
          אוהדים דרום אפריקנים עם וובוזלות            מדענים מאוניברסיטת פרטוריה בדרום אפריקה
                                                                      מודדים מפלס הרעש הנוצר ע"י הוובוזלה 

 

 

מקור:רינה קנוביץ, תחום גיהות.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע