כניסה הרשמה צור קשר

נשללו היתרי הרעלים מחברות הגז- פזגז, אמישרגז וסופר גז בחוות הגז בקריית אתא

 

עודכן ב:30/06/2010

 

המשרד להגנת הסביבה סירב לבקשה לחידוש היתר הרעלים של חברות הגז בחוות הגז בקריית אתא, מתוקף חוק חומרים מסוכנים. זאת בעקבות אי עמידה בדרישות שהוצבו לחברות הגז בהיתר הרעלים והטיפול הלקוי במכלי הגז העיליים. משמעות שלילת ההיתר היא כי כעת, לא יוכלו החברות לעסוק במילוי, שינוע, אחסון והפצה של גז פחממני מעובה (גפ"מ) בחוות הגז. 

השר להגנת הסביבה: "לחברות הגז ניתן זמן מספק להיערך לדרישות המשרד להגנת הסביבה ולהבטיח את בריאות הציבור מפני הסכנות שבטיפול בגז, אולם עד כה הן לא עשו זאת. ההחלטה שלא לחדש את היתרי הרעלים היא תוצר של המדיניות שהנחתי, לגלות אפס סובלנות כלפי מזהמים וכלפי אלו שמסכנים את בריאות הציבור" 

רקע
חוות הגז בקריית אתא מהווים אתר אחסון מרכזי של גפ"מ לאזור חיפה והצפון ומאוחסנים בו כ-2,400 טון של גז גפ"מ. החווה נמצאת בבעלות ובהפעלה של שלוש חברות הגז. האתר כולל מכלים עיליים לאחסון גפ"מ, עמדות מילוי גז למכליות כביש, עמדות למילוי בלוני גז מיטלטלים, וחניון למשאיות ומכליות כביש. 

סיכונים מהחווה לאוכלוסייה הסמוכה
העמדה המקצועית של המשרד להגנת הסביבה, היא שעל מנת לצמצם את הסיכון מאירוע חומרים מסוכנים אפשרי בחוות המכלים לרמה של סיכון קביל, יש להעתיק את החווה, או להטמין את המכלים בהטמנה עילית, הכרוכה, במיגונם במעטפת בטון ובכיסוי של חול ואדמה והכול בהתאם לדרישות פיקוד העורף. 

עמדה זו התבססה בזמנו על מסקנות סקר סיכונים אינטגרטיבי למפרץ חיפה, שמסקנותיו אומצו ליישום על ידי ממשלת ישראל בשנת 2000. הסקר האינטגרטיבי קבע, בין השאר, כי חוות הגז יוצרת סיכון לסביבתה, וכי יש לצמצם את הסיכון על ידי העתקת החווה או על ידי הטמנה עילית של מכלי אחסון הגפ"מ.

יש לציין כי עמדה זו קיבלה חיזוק וביסוס במסקנות ועדת שפיר לבחינת ההיערכות והטיפול בחומרים מסוכנים ברגיעה ובשעת חירום, כמו גם ממוסדות התכנון שבחנו את התיקון לתמ"א 32 - תוכנית מתאר ארצית למשק הגפ"מ. 

בשנים האחרונות פועל המשרד להוביל את חברות הגז להתחיל בהליך של ההטמנה, אולם מסיבות שונות, עד כה חברות הגז לא החלו בהליך זה. 

 

מקור:המשרד להגנת הסביבה.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע