כניסה הרשמה צור קשר

בטיחות ובריאות בתעסוקה לאנשים עם מוגבלות: פרויקט חדש בייזום ומימון קרן מנוף במוסד לביטוח לאומי

 

עודכן ב:28/03/2010

 

להעסקת נכים ובעלי מוגבלות אחרים במשק הישראלי חשיבות רבה סוציאלית וכלכלית. בזמנו הוקמה ועדת לרון לעידוד יציאת נכים לעבודה, והמלצותיה משנת 2007 נכנסו לתוקפן באוגוסט 2009 כתיקון לחוק הביטוח הלאומי - במטרה לעודד את השתלבותם בעבודה של אנשים עם מוגבלות. תוצאה חשובה מצעד זה היא הגברת הצורך בהטמעת היבטי הבטיחות והגיהות במקומות עבודה המעסיקים אנשים עם מוגבלות.

המוסד לבטיחות ולגיהות בשיתוף "קרן - רשת מרכזי אבחון ושיקום מקצועי", חברו יחד לפרויקט חדשני ומוביל, במטרה להיענות לאתגר הטמון בפעילות בעלת מסר וחזון חברתי חדש מחד, ומאידך - להציע מענה מקיף, בקנה מידה ארצי, להגברת הבטיחות והגיהות במקומות עבודה, בקרב אנשים עם מוגבלויות.

קרן מנוף של המוסד לביטוח לאומי שמה לה למטרה להגביר את הבטיחות בעבודה בקרב עובדים עם מוגבלות, הן בשוק העבודה הפתוח, והן במסגרות המוגנות. אנשים עם מוגבלויות מהווים שיעור גבוה בקרב מקבלי הגמלאות של המוסד לביטוח לאומי. עד כה לא הושקעו משאבים מקצועיים להגברת הבטיחות בעבודה ולהערכת הסיכונים בעבודה של אוכלוסייה זו, בעלת צרכים ייחודים ושונים. תוכניות הדרכה ואמצעי הדרכה סטנדרטיים לעובדים לא הוגשו לאוכלוסיות כגון חירשים, עיוורים, אנשים עם פיגור ואנשים עם מוגבלויות פיסיות ונפשיות, ההופכים אתם לפגיעים יותר בעבודה.

בין מטרות הפרויקט:
  • הגברת בסיס הידע של המעסיקים לנושאי בטיחות וגיהות בעבודה הקשורים להעסקת אנשים עם מוגבלות. נתמקד בלקויי שמיעה, לקויי ראיה ומוגבלות פיזית (לא נכלול את בריאות הנפש ומוגבלות קוגניטיבית).
  • ביצוע פיילוט בכ -30 מקומות עבודה מוגנים ואחרים, המעסיקים אנשים עם מוגבלות לבחינת הפעלת כלים שפותחו לטובת הגברת "אקלים הבטיחות והגיהות בהעסקת אנשים עם מוגבלות.
  • הפעלת תכנית התערבות מקיפה מבין 100 מפעלים המעסיקים עובדים עם מוגבלות, אליהם נפנה לביצוע פעולות התערבות בקנה מידה ארצי.
  • יצירת שיתוף פעולה עם המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה במשרד התמ"ת, לקידום הפעילות בדבר התאמות במקום עבודה לאנשים עם מוגבלות, במידה ובמהלך הפרויקט במפעלים נאתר צורך בהתאמת עמדות עבודה בהיבטי הבטיחות וגיהות נסיע למעסיקים לפנות כאמור אל המטה במשרד התמ"ת לקבלת סיוע להנגשת עמדת עבודה לאדם עם מוגבלות.
  • הקמת וגיבוש מסגרת ידע חדשה במוסד לבטיחות ולגיהות לטיפול ממלכתי וארצי בכל הקשור לתחומי בטיחות וגיהות בעבודה בקרב אנשים עם מוגבלות והכשרת מדריכי המוסד לבטיחות וגיהות לביצוע פעולות התערבות במפעלים.
  •  

 

מקור:נחום טיר, מנהל תחום פרויקטים ופיתוח תשתיות
.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע