כניסה הרשמה צור קשר

המשרד להגנת הסביבה יוזם שינויים בתקנות למניעת רעש

 

עודכן ב:10/03/2010

 

ישראל נחשבת לארץ קולנית ועשירה בצפצופים, אזעקות ומגברי קול הרועמים בעוצמה. אך אם יאושרו התקנות החדשות למניעת רעש שמקדם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הרי שלפחות מבחינת המותר והאסור בחוק, יהיה פה שקט כמעט כמו באירופה. בין השאר, מתכוון ארדן להטיל הגבלות מחמירות על שימוש במקלטי טלוויזיה, כלי נגינה או רדיו באופן הגורם הפרעה בדירות מגורים. כמו כן ייאסר השימוש באזעקות בכלי רכב ואפילו על צעקות ושירה רמה יוטלו הגבלות.

באחרונה השלים המשרד להגנת הסביבה שינויים בתקנות למניעת רעש שיאסרו במקרים מסוימים באופן מוחלט שימוש באמצעים הגורמים רעש ויטילו הגבלות מחמירות במקרים אחרים. התקנות יועברו בקרוב לעיון משרדי הממשלה ולצורך כניסתן לתוקף יידרש אישורם ואישור הכנסת.

 נוסח התיקון לתקנות למניעת רעש , 2010 (מאתר המשרד להגנת הסביבה).

על פי התקנות החדשות, ייאסר באופן מוחלט השימוש באזעקות קוליות בכלי רכב. לבעלי כלי רכב עם אזעקות ישנות תינתן תקופת מעבר של ארבע שנים על מנת להחליפן. במשרד להגנת הסביבה מסבירים שצעד זה מתבסס על העובדה שכבר עתה, חלק מחברות הביטוח אינו מחייב התקנת אזעקה כזו ומאפשר שימוש באמצעים אחרים כמו מכשירי איתוראן.

עיריות לא יוכלו להפעיל מפוחי עלים באזורי מגורים, וייאסר השימוש בנפצים ובזיקוקים. הפעלת זיקוקים תותר רק באתרים המרוחקים לפחות אלף מטרים מאזור מגורים. על עבודות שיפוץ יוטלו מגבלות מחמירות יותר ויגדל מספר השעות שבהן אסור יהיה לבצע אותן. על השימוש באמצעי כריזה ומגבירי קול יוטל איסור בשעות הצהריים והלילה, ותותר הפעלת אמצעים אלה רק בימי חג או לזמן קצר במוסדות חינוך. כמו כן יוגדל פרק הזמן במשך היממה שבו מותר להפעיל ציוד גינון.

חלק חשוב בתקנות מתייחס לרעשים הנוצרים בדרך כלל בדירות של אנשים ומשפיעים על אנשים הנמצאים בדירות הסמוכות. התקנות החדשות קובעות שבשעות הצהריים והלילה ייאסר על אדם לצעוק או לשיר באופן הגורם הפרעה לאדם הנמצא בדירה אחרת. עם זאת התקנות לא מגדירות במדויק מהי הפרעה. כמו כן, חל איסור מוחלט על הפעלת כלי נגינה, רדיו וטלוויזיה בכל שעות היממה באופן המפריע לאדם בדירתו.ראו בהמשך עדכון בתחום זה.

במשרד להגנת הסביבה הסבירו את הצורך בשינוי התקנות על רקע העובדה שרעש הוא אחד המפגעים הסביבתיים השכיחים והבעייתיים ביותר. בשנה שעברה רשמה משטרת ישראל 1557 דו"חות בגין רעש ו-17% מכלל התלונות בנושא מפגעים סביבתיים בתל אביב היו כתוצאה מרעש. לגבי האכיפה, מציינים במשרד שגם כיום נתונה אכיפת התקנות למניעת רעש על פקחים של הרשויות המקומיות. הרחבת התקנות תסייע להם באכיפה מאחר ויהיה ברור יותר מהן הפעילויות שעליהן יש איסור מפורש בחוק.




עדכון מיום 20.03.10: שינוי בנוסח 'תקנות הרעש' 

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיע כי הנחה את אנשי המקצוע במשרדו לשנות את נוסח 'תקנות הרעש' עוד בטרם יובאו לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. קבוצות לחץ שיכנעו את ארדן לבחון שינוי בנוסח התקנות המוצע, כך שלצד הפחתת מטרדי הרעש מכלי נגינה ומקלטים באזורי מגורים, תתאפשר הנגינה בחלק משעות היממה ללא הגבלה.

על-פי השינוי המוצע, הסעיף המגביל הפעלת מקלט רדיו, טלוויזיה או כלי נגינה באופן הגורם לרעש המפריע לאדם אחר בדירת מגוריו לאורך כל שעות היממה, ישונה וייקבעו שעות מסוימות לאורך היממה בהן תחול המגבלה.

טווח השעות שהיו נהוגות עד כה בהן הותר להפעיל כלים אלו באופן הנשמע בדירות השכנים יצומצם, וייאסר רק בשעות 16:00-14:00 והחל ב-21:00 עד 07:00.

מאחורי המחאה, שבחלקה לפחות הצליחה להביא לשינוי, עומדים מקימי קבוצה בפייסבוק נגד התקנות. הקבוצה עוררה הדים ברשת האינטרנט, ובתוך שבוע הצטרפו אליה קרוב ל-25,000 איש. חברי הקבוצה התבקשו "להרעיש דיגיטלית" ושלחו לשר עשרות מכתבי דואר אלקטרוני, קראו לחברים משותפים בפייסבוק להסיר את החברות עם ארדן והעלו מאות קישורים, פוסטים ותמונות לקבוצה.

 

מקור:המשרד להגנת הסביבה,
הארץ (צפריר רינת),
העדכון עפ"י: News1 (עידן יוסף).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע