כניסה הרשמה צור קשר

משרד הבריאות יוצא למאבק בפגיעות רפואיות במקום העבודה

 

עודכן ב:18/01/2010

 

במסגרת תוכנית שהוכנה כחלק מפרויקט "לעתיד בריא 2020" שנוסחה בשבועות האחרונים, קובע משרד הבריאות לראשונה יעדים לצמצום פגיעות אלו עד 2020 באופן משמעותי.

כ-55 עובדים נהרגים מדי שנה בתאונות עבודה קטלניות בישראל. משרד הבריאות מעריך כי מדי שנה מצטברים בישראל כ-2.3 מיליון ימי היעדרות של עובדים כתוצאה ממחלה תעסוקתית כלשהי שהתפרצותה קשורה למקום העבודה, וכמיליון ימי היעדרות עקב לחץ נפשי במקום העבודה.

מדינות המערב כבר התגייסו בשנים האחרונות לעניין קידום בריאותם של עובדים. בבריטניה נקבעו באחרונה יעדים לצמצום שיעור הפגיעות הרפואיות שמקורם במקומות עבודה ב-10% תוך עשור, ובאוסטרליה נקבע יעד קיצוני הרבה יותר של צמצום השיעור - 30%. בארה"ב הוכנסו למקומות העבודה בשנים האחרונות תוכניות לשיפור מצבם הבריאותי של העובדים, לרבות קידום תזונה בריאה וכושר גופני.

לדברי ד"ר אלי רוזנברג, מנהל המחלקה לבריאות העובד במשרד הבריאות, שהציג את היעדים החדשים בכנס שנערך באחרונה בקיבוץ שפיים, "ניתן לבצע פעולות להעצמת בריאותם של עובדים בהיקף נרחב גם בישראל, למשל, בהתאמת הכנסת תוכניות לשיפור מצבם התזונתי של עובדים והקטנת העומס הנפשי, ותוכניות שמאפשרות לאתר תחלואה חריגה, למשל, מחלות לב וסרטן, באמצעות המרפאה במקומות העבודה". בשנים האחרונות כבר הוכנסו תוכניות שכאלה לכמה מקומות כמו משטרת ישראל וחברת אינטל, על בסיס וולונטרי. "לצערי עוד אין פרויקטים בהיקפים נרחבים, והכוונה היא לעודד פעילות זו בשיתוף גורמי רפואה תעסוקתית, מומחים לקידום בריאות וכמובן המעסיקים", אומר רוזנברג.

במסגרת תכנון פרויקט ארצי מגבשים במשרד הבריאות דרכים יצירתיות לקידום בריאותם של עובדים, כמו לסמן מזון בריא בקפיטריות ולהפנות עובדים לקורסי גמילה מעישון. גם הפורום למניעת מחלות לב וכלי דם יוזם פרויקט להעלאת בריאותם של עובדים עובד במרץ. פרויקט שנערך במפעל אל-אופ למוצרי אלקטרוניקה בנס ציונה, כלל 70 עובדים שביצעו פעילות גופנית פעמיים בשבוע במפעל - ותוך שלושה חודשים פחת בחצי מספר העובדים בסיכון למחלות לב.

פרויקט נוסף של הפורום נעשה במפעל נייר חדרה, לעידוד הגשת מזון בריא בחדר האוכל, הוביל כעבור שנה לשיפור משמעותי: 87% מהעובדים דיווחו כי שינו את הרגלי התזונה גם בבית, ו-17% דיווחו כי החליטו לאמץ אורח חיים בריא והפסיקו לעשן. באחרונה אף הורחבה פעילות למניעת מחלות לב במפעלים, לרבות החברות מקורות, אלתא וחברת החשמל, ופעילות נוספת החלה במפעלי תע"ש.

 

מקור:TheMarker (דן אבן) .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע