כניסה הרשמה צור קשר

התמודדות עם כאבי גב: ממצאים חדשים

 

עודכן ב:20/10/2009

 

כאבי גב הם אחת התופעות המוכרות כמעט לכל אדם מבוגר. לפי מחקרים שנעשו בארצות הברית, 80% מהאוכלוסייה שם יסבלו מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם. במחקר ישראלי שנעשה בשנת 2000 באור יהודה על ידי ד"ר תמר יעקב ממכללת יהודה ושומרון באריאל, 75% מהתושבים הבוגרים שם דיווחו על כאבי גב בדרגות חומרה שונות לאורך שנה. לפי סקר שנערך לפני כשנה עבור חברת "נאופארם" הישראלית, המשווקת תרופות לשיכוך כאבים, תלונות על כאבי הגב תכופים היו שכיחות יותר בקרב נשים (21%) לעומת גברים (14.5%).

על פי מידע רפואי שנצבר ב-20 השנים האחרונות, חלק גדול מכאבי הגב אינם נגרמים בהכרח מאירוע מסוים, אלא הם מתפתחים לאורך השנים ולעתים קרובות - בעבודה. גורמי הסיכון העיקריים להתפתחות כאבי גב בעבודה, הם עבודה פיסית קשה, ישיבה או עמידה בתנוחה קבועה וכן צורך תכוף להתכופף או להרים משאות כבדים. לרוב קשה לאתר את הסיבה המדויקת שהובילה לכאבים, והם מאובחנים ככאבי גב "ממקור לא ספציפי". גם היצרות בתעלת השדרה ופריצות דיסק, שאפשר לראות רק רמזים להם בצילומי רנטגן, מקשים על ייחוס כאב הגב לגורם ממוקד כלשהו. ייתכן שמשום כך, בישראל אין הכרה גורפת בכאבי גב תעסוקתיים כמחלה מקצועית לצורכי פיצויים, אלא רק אם נגרמו מתאונת עבודה ספציפית.

ישנן מספר שיטות לטיפול בכאבי גב כרוניים - ממשככי כאבים, דרך פיסיותרפיה, כירופרקטיקה, דיקור ועד לניתוחים. עד כה אין ממצאים חותכים ליעילות של שיטה אחת על פני האחרות.

מחקר חדש שמתפרסם החודש בכתב העת המדעי לשיקום תעסוקתי, בדק את הטיפולים המועדפים במדינות שונות ואת שיעור החזרה לעבודה. המחקר, שבוצע על ידי חוקרים מהולנד ביוזמת האיגוד הבינלאומי לארגוני הביטוח הלאומי, מבוסס על נתונים אודות 2,825 בני אדם משש מדינות - ארצות הברית, גרמניה, הולנד, שוודיה, דנמרק וישראל - שפיתחו כאבי גב כרוניים במקום העבודה בשלהי שנות ה-90.

בארצות הברית, התברר במחקר, הנטייה לטפל בכאבי הגב באמצעות ניתוחים היתה הגבוהה ביותר - 35.1% מן הנבדקים. ייתכן שסיבה אחת לכך היא שביטוחי הבריאות הפרטיים הנהוגים שם מעודדים רופאים להציע טיפולים מורכבים ויקרים. בישראל, שיעור הניתוחים היה נמוך בהרבה, 15.6%, ובשוודיה היה השיעור הנמוך ביותר, 9.2%. בטיפולים במשככי כאבים החזיקה ישראל בשיא - 86.9%. בארה"ב רק 72.1% טופלו במשככי כאבים ובגרמניה נרשם השיעור הנמוך ביותר, רק 58.5% טופלו במשככי כאבים. מן העבר השני, בטיפולי תנועה לכאבי גב תעסוקתיים, הנעשים לרוב באצעות פיזיותרפיסטים, ממוקמת ישראל בתחתית הרשימה: רק 3.7% טופלו בפיזיותרפיה, וגרמניה מחזיקה בשיא, 28.8%.

ייתכן שהגרמנים עלו על משהו, שכן הם בראש רשימת השבים לעבודה בתוך שנתיים, 62%. בישראל ובארה"ב רק 49% שבו לעבודה בתוך שנתיים. בשוודיה 39% שבו לעבודה, בהולנד 32% ובדנמרק רק 31% מהלוקים בכאבי גב חוזרים לעבודה בתוך שנתיים.

בניתוח ממצאי המחקר, נראה כי הגורם בעל ההשפעה הגבוהה ביותר על חזרתם של הנפגעים לעבודה, היו התאמות המבוצעות במקום העבודה, בעזרתם של המעסיקים. יש לכך חיזוק ממקרה של נהג משאית אמריקאי שכך התאפשרה חזרתו לעבודה לפני כעשור, אחרי שמרוב כאב איבד את יכולת התנועה. המקרה שלו תואר אז בכתב עת מדעי אמריקאי. הנהג טופל במשככי כאבים ובתרגילי תנועה, אך בסופו של דבר, רק הקלה במטלות איפשרה את שובו לעבודה. בכתב העת תואר גם סיפורה של אחות בית חולים בת 29, שמעסיקיה סירבו להקל את תנאי עבודתה והיא נאלצה להתפטר.

"בשיקום מכאבי גב ממקור תעסוקתי, יש לבצע תכנון מחדש של שעות העבודה וסביבת העבודה", אומר פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל היחידה לשיקום נפגעי שדרה בבית החולים לוינשטיין. לדברי כ"ץ, "הפניה לשירותי שיקום לטיפול בכאבי גב, מגדילה את הסיכויים לשוב לתפקוד תקין וכן לשוב לעבודה".

 

 

מקור: "הארץ" (דן אבן) .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע