כניסה הרשמה צור קשר

סיכום ועידת נצרת 5.7.2022

 

עודכן ב:12/07/2022

 

אנו נאבקים בתאונות העבודה בחברה הערבית. המוס"ל הגביר את פעולות אבחון הסיכונים והדרכות הבטיחות במקומות העבודה בחציון הראשון של שנת 2022 עם 21,770 פעולות ב-865 מקומות עבודה שונים, 14% מהם בחברה הערבית. באתרי הבנייה בוצעו כ-5,003 פעולות אבחון והדרכה.

בתאריך 5.7.2022 המוסד לבטיחות וגיהות ערך ועידה בנצרת לקידום הבטיחות בענף הבנייה.

סגן שרת הכלכלה והתעשיה, יאיר גולן, אמר: "אנחנו משקיעים המון בבטיחות, ולצד העלייה בכמות התחלות הבנייה בישראל בשנה האחרונה, רמת המודעות אצל הקבלנים הגדולים בנושא הבטיחות השתפרה באופן משמעותי. יש לנו יעדים, שהמרכזיים שבהם נוגעים לשילוב כמה שיותר קבלנים ועובדים בתוכנית כוכבי הבטיחות ו-"תוכנית הבטיחות המעשית", תוכנית שמחייבת לשלוח את העובדים ליום הכשרה מעשית. "גילינו פערים עצומים ברמת הידע של העובדים באתרי הבנייה, בכל הנוגע לבטיחות. בזכות התוכניות הללו הגענו לעוד אלפי עובדי באתרי הבנייה - מהפכה של ממש בנושא הבטיחות. "גילינו פערים עצומים בידע הבטיחותי של הפועלים שהשתתפו בפרויקט. עלינו לקבוע סדר פעולות ולבצע בקרה באתרי הבנייה. הבעיה המרכזית היא שאנשים לא חושבים בטיחותי, וככל שנגייס יותר עובדים להדרכות, ככה נציל יותר חיים, וכך העובד ישמור על חייו ועל חיי חבריו לעבודה".


 
ח"כ יאיר גולן
 
ח''כ אוסמה סעדי, יו''ר ועדת המשנה לבטיחות בעבודה, אמר: "בחצי השנה האחרונה איבדו 34 עובדים את חייהם בתאונות עבודה. 14 מהם עובדי בנייה. כמעט חצי. מדברים בצדק על יוקר המחיה, ופחות מדי על מי שמשלמים בחייהם בעבודה. קורבנות עבודה של 'תאונות', שהן תוצאה ישירה של מדיניות. לפי מדדי ה-OECD יש מחסור עצום בכמות המפקחים. צריכים להיות בין 200 ל-400 מפקחים. בפועל, יש כמעט רבע מזה, וזה בלי לדבר על הרקע, ההכשרה, האמצעים ותנאי ההעסקה שלהם. הפיקוח צריך להתבצע גם ברמת הרשויות המקומיות. בנוסף, צריך לשפר את ההכשרות לעובדים כולם, את הענישה הכלכלית והפלילית על קבלנים ויזמים. צריך להשלים את שינוי מנגנון הטלת האחריות, שמטיל את כובד האחריות על יזם אחד, שממתין חודשים ארוכים במשרד המשפטים. הגיע הזמן למדיניות אפס הרוגים, זה אפשרי".
 
ח''כ אוסמה סעדי 
 

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר אמר: "העובדים מהחברה הערבית הם 14% מכוח העבודה, אך מעורבים ב-31% מתאונות העבודה. הנתונים שאספנו בחברה הערבית מדאיגים:
 
  • עבודה באתרי בנייה לא מוסדרים.
  • אי-עמידה בדרישות החוק לבטיחות העובדים ולבריאותם התעסוקתית מסכנים חיים. 

"אנחנו במוס"ל פועלים מסביב לשעון לקידום תרבות הבטיחות במקומות העבודה בכלל, ובמיוחד בחברה הערבית, כדי להקנות את הכלים הנדרשים לשמירה על בריאות העובדים ולהיאבק בתופעה המדאיגה של נפגעים והרוגים בתאונות עבודה.

"אנו קוראים לכל היזמים ולכל המנהלים להיעזר בשירותינו למען שינוי תרבות הבטיחות ולשמירה על ביטחון העובדים. יחד נצליח כולנו לקדם תרבות של בטיחות במדינת ישראל".

 
 
ד"ר מיקי וינקלר
 
ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז הצפון של המוסד לבטיחות ולגיהות, שפך אור על ליקויים נפוצים במקומות עבודה בחברה הערבית וחשף תמונת מצב עגומה למדיי:
 
  • "הכשרה מקצועית לא קיימת למעשה. לומדים מקצוע תוך כדי התנסות".
  • "קיימת העברת פרויקטים מקבלן לקבלן, כך, בסופו של דבר, הקבלן המבצע עושה קיצורי דרך, במיוחד בתחום הבטיחות, כדי לחסוך".
  • "רשויות מקומיות במגזר הערבי יושבות על הגדר, לא מוכנות לעשות שום דבר בתחום הבטיחות".
  • 20 היישובים "המובילים" בתאונות עבודה בארץ הם מהחברה הערבית. 
  • ממוצע מקבלי דמי פגיעה מביטוח לאומי לאלף עובדים במגמת עלייה: 11.4 לכל אלף עובדים - כמעט פי שניים מהחברה היהודית.
  • ימי היעדרות בשל תאונות עבודה: 597 ימים לכל אלף עובדים – כמעט פי שניים מהחברה היהודית. 

למרות האמור לעיל, ד"ר סעדי חתם את דבריו בנימה אופטימית:
"אני פונה לכל המעסיקים בציבור העובדים בחברה הערבית לשלב ידיים כדי לשנות את תמונת המצב. אני מאמין שאפשר לשנות את המצב על ידי עבודה משותפת עם המוס"ל, שמציע מגוון רחב מאוד של פעילויות, רובן ללא תשלום".


 
ד"ר סמי סעדי

 

פאנל בהנחיית פוראת נסאר, בהשתתפות ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוס"ל; עו"ד ואאיל עאבדי;
מר יונס מודאר; שלמה שמואלי; סאלח עמור; עו"ד רפ"ק ורד ליכטר ממשטרת ישראל; אחמד גנאים; סלמאן דרע

 

 

מקור:המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה