כניסה הרשמה צור קשר

חדשות בטיחות וגיהות מן העולם- שימוש בשלדים חיצוניים לבישים (exoskeletons) בתעשיית הבנייה

 

עודכן ב:27/02/2022

 

עובדי בנייה נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות שריר ושלד הקשורות לעבודה.  מאמר זה בוחן את השימוש ב"שלדים חיצוניים" לבישים (מעטפת שריון חיצונית) כאמצעי למניעת הפגיעות.
 
לאחר רקע קצר על השכיחות והשלחותיהן הכלכליות של פגיעות שריר ושלד בקרב עובדי בנייה בארה"ב המאמר מספק: 
(1) סקירת מחקרים עדכניים על שימוש  בסוגים שונים של שלדים חיצוניים  (exoskeletons) בתעשיית הבנייה לפי חלק גוף ומשימות עבודה;
(2) דיון עדכני על היתרונות והאתגרים של שימוש בשלד חיצוני במקצועות הבנייה, תוך התמקדות במניעת פגיעות שריר ושלד.

פגיעות שריר-שלד בקרב עובדים בענף הבנייה בארה"ב: 

בארצות הברית בלבד הנטל הכלכלי של הפיצויים לעובדי תעשיית הבנייה כתוצאה מפגיעות שריר ושלד, נאמד ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנה. מחקר בקרב קבלני בנייה העלה כי נקעים ופציעות גב היו סוג הפגיעות השכיח והיוו כ-65 אחוז מכלל המקרים המדווחים. גם ניתוח נתונים מהסקר הלאומי לבריאות מדגיש את הצורך במניעת כאבי גב תחתון הקשורים לעבודה - מצב שמושפעים ממנו כמעט 40 מיליון עובדים בארה"ב. המחקר הראה שלעובדים במקצועות הבנייה יש סיכוי גבוה יותר לחוות כאבי גב תחתון מאשר לעובדים במקצועות אחרים, וכן, שעובדים בני 45-64 סובלים יותר מפגיעות שריר ושלד מאשר עמיתיהם הצעירים.
מחקר שנערך לאחרונה על ידי CDC - המרכז לבקרת מחלות ומניעתן - בדק את שיעור התביעות עקב פגיעות שריר ושלד ועלויותיהן בקרב פועלי בניין במדינת אוהיו, במהלך עשור (2007–2017) ומצא שאלו היו נפוצות ביותר בקרב עובדים בגילאי 35–44 שנים, אך גובה התביעה הממוצעת ומספר ימי ההיעדרות היו גבוהים יותר בקרב עובדים שמעל קבוצת גיל זו.

מחקרים אחרונים על שימוש בסוגים שונים של שלדים חיצוניים בבנייה

בשנים האחרונות, ניכרת עלייה בשימוש בשלדים חיצוניים לבישים ( wearable exoskeletons) במניעת מחלות שריר ושלד בעבודות בנייה. אך יש סוגים שונים של שלדים חיצוניים המתלבשים על חלקים שונים של הגוף ומשמשים למטרות שונות ולכל סוג השפעה שונה בייחס למניעת פגיעות שריר ושלד. כמו כן השלדים החיצוניים נחלקים לפאסיביים ואקטיביים. הפסיביים תומכים ביציבה או בתנועה, תוך שימוש במנגנונים, כגון קפיצים או בולמים, בעוד בשלדים הפעילים משולבים אלמנטים המחוללים כוח/מומנט (סיבוב), כגון מנועים חשמליים, פנאומטיקה או הידראוליקה. השלדים החיצוניים הפסיביים הם בדרך כלל הדומיננטיים בתעשייה. הם ממלאים תפקיד בדומה לציוד מגן אישי במצבים שבהם לא ניתן לבצע בקרות הנדסיות קבועות. בסקירה זו מוצגות מחקרים עדכניים אודות הסוגים השונים של שלדים חיצוניים לפי התמיכה שהוא מספק תוך דגש על יעילותו במניעת פגיעות שריר ושלד בחלק זה של הגוף.

תמיכה בגב התחתון (הרמה/הורדה או נשיאת חומרי בנייה):

.Antwi-Afari et al (2021) בחנו את השפעות השימוש בשלד חיצוני פסיבי על פעילות השרירים בעמוד השדרה ואת התגובות, כגון אי-נוחות ולחץ שריר-שלד מורגשים, במהלך משימות עבודה ידניות חוזרניות. המחקר העלה שהשימוש בשלד חיצוני הפחית את הלחצים על שרירי הגב והמותניים, ולכן הפחית את הסיכוי לפתח פגיעות שריר ושלד.
מחקר ניסיוני של .Gonsalves et al (2021) בדק את השימוש בשלד חיצוני פסיבי תומך גב בקרב עובדים בברזל והעלה כי השימוש בשלד חיצוני הפחית את המאמצים של שרירי הגב התחתון (3%-11%) וגם את אי-הנוחות בחלקי גוף שונים.
מחקר של .Ogunseiju et al (2021) העריך את השפעת שלד חיצוני תומך גב פסיבי (Laevo V2.56) על אי-נוחות במשימות על ידי סימולציה של עבודת ריצוף. הממצאים הראו שהשלד החיצוני הפחית תחושות אי-נוחות בגב התחתון וברגל ובירך התחתונה, אך הגביר אי-נוחות בחזה במהלך משימות ריצוף.

תמיכה בפלג הגוף העליון או הגפיים העליונות:

.de Vries et al (2021) ניתחו את ההשפעה של שלד חיצוני תומך זרוע פסיבי על פעילות שרירי הכתף והמאמץ המורגש בעבודות גבס, כגון מריחת גבס על התקרה. הממצאים הראו שהפעלת שרירי הכתף והמאמץ שהורגש היו מופחתים בעת עבודה עם שלד חיצוני תומך זרוע. נצפתה ירידה גדולה יותר במאמץ שהורגש בביצוע עבודות מעל הראש. עם זאת, עבור מריחת גבס על הקיר (אשר כללה תנועות מגוונות יותר במספר כיוונים), המחקר לא מצא הפחתה במאמץ המורגש.
במאמר של .Jain et al (2021) הוצגו יתרונות ארגונומיים של שימוש בדגם חדיש של שלד חיצוני של זרוע לתמיכה במשימות הרמה ונשיאה. לשלד חיצוני זה כמה תכונות שיכולות להפוך אותו למתאים מאוד לפועלי בנייה במשימות המערבות את הידיים. אך כיוון שהתקן זה מכוון רק למרפק ולשורש כף היד, החוקרים מציעים תוספות לדגם זה, אשר יוכלו לסייע בהפחתת עומסים על שרירי הכתפיים.
 
תמיכת גוף תחתון/ברכיים (עבודה ידנית בגובה הקרקע המערבת את הרגליים):

Chen et al. (2021) הציגו מחקר על שימוש בשלדים חיצוניים לבישים למשימות בנייה, הדורשות כריעה על הברכיים. הממצאים הראו יתרונות לשימוש בשלד חיצוני לביש לברכיים בהפחתה בהפעלת שרירי הברך (עד 39%). מערכת חיצונית מסייעת נוספת הוצעה על ידי חוקרים דרום קוריאנים, ובה נבדק שימוש במערכת שלד חיצוני מודולרית, הכוללת חיישנים המסייעים בתנועות הגפיים התחתונות. באמצעות השלד החיצוני, המופעל על ידי מנוע, הפעלת שרירי הרגל העליונה והתחתונה הופחתה בכ-20%.

יתרונות ואתגרים של השימוש בשלד חיצוני במקצועות הבנייה: 

היתרונות והאתגרים של השימוש בשלד חיצוני עדיין אינם ברורים. אנשי מקצוע בתחום הבטיחות והבריאות בתעסוקה חייבים להבטיח שהשימוש בטכנולוגיית שלד חיצוני לא יוצר סכנות או סיכונים נוספים לעובדים.
  
יתרונות פוטנציאליים:
 
  • שלדים חיצוניים יכולים לשמש כאמצעי סיוע ארגונומי לפועלי בנייה המבצעים משימות ידניות חוזרניות ולהפחית את הסיכון לפגיעות שריר ושלד.
  • שלדים חיצוניים הוכיחו, בחלק מהשימושים, שהם פשוטים, קלים, נוחים וקלים לשימוש על ידי עובדים.
שלדים חיצוניים יכולים לעזור למנהלים ולאנשי מקצוע בתחום הבטיחות והבריאות להפחית את הסיכונים להתפתחות מחלות שריר ושלד בקרב פועלי בנייה ולשפר את בטיחות העובדים.

אתגרים:
עדיין יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את הדברים הבאים:
 
  • מידת התאמת הממצאים המחקריים לעבודה בשטח: רוב המחקרים על שימוש במערכות שלד חיצוניות נערכו במסגרת מעבדה, בהשתתפות נבדקים בריאים וצעירים, מה שמקשה על הכללת התוצאות לאתרי עבודה בפועל ולאוכלוסיות אחרות (עובדים מבוגרים או כאלה שחוו נכויות פיזיות או פציעות קודמות).
  • השפעת השימוש במערכות שלד חיצוני על מדדי זמן ואיכות בביצוע העבודות.
  • מידת הקבלה של שלדים חיצוניים בקרב העובדים.
  • השוואת עלות-תועלת בין יישומים שונים של שלדים חיצוניים בענפי תעשיית הבנייה השונים.
  • סיכונים של שימוש בשלד חיצוני, כגון לחץ וחיכוך במגע עם אזורי גוף שונים, מתיחת יתר של מפרקים, מאמץ יתר וחוסר יציבות של עובדים.

 

שלח להדפסה