מסכמים שנת 2021 במוקד הלאומי "קו החיים"
עודכן ב:11/01/2022
המוקד לאומי "קו החיים" מאפשר לכל אזרחי מדינת ישראל לדווח על סיכוני בטיחות ובריאות תעסוקתית בעבודה. זאת על מנת להיות שותפים ומשפיעים במאבק למניעת תאונות עבודה. למוקד הלאומי כוח משמעותי וחשיבות רבה במאבק בתאונות באתרי הבנייה בישראל, להם אנו עדים בכל דיווח מחדש.
למרות המשך מגפת הקורונה, שנת 2021 הייתה שנה מאתגרת במוקד הלאומי "קו החיים", כאשר מספרי הדיווחים שוברי השיאים הראו שהציבור החליט להילחם איתנו יד ביד בתופעת התאונות באתרי הבנייה, ולהיאבק למען חייהם של הפועלים ועוברי האורח.
דיווח פעילות המוקד
עד כה טופלו במוקד "קו החיים" 5832 דיווחים
שנת 2021 נסגרה עם 2656 דיווחים, פרוט הדיווחים בחלוקה לחודשים
פרוט דיווחים לפי מחוזות
פרוט דיווחים לפי ערים
פרוט ליקוי הבטיחות עליהם מדווחים כולל אחוזים
חומרים לפרסום
בהתאם לממצאים העיקרים בעיקבות הדיווחים להלן פעולות שננקטו:
1. עבודה בגובה: הוצא פנקס כיס לעבודות בגובה
2. ציוד מגן אישי: יוצרו וחולקו שילוט חינמי של ציוד מגן אישי הנדרש בעת ביצוע עבודות בצורה בטוחה.
*בשנת 2022 נרחיב את פעולת השילוט כולל תקנים (ראה תמונה ציוד מגן אישי/תקינה)
3. פיגומים: בוצע כנס בנושא פיגומים למדריכי המוס"ל, יצרנו מבדק דיגיטלי שמחולק לארבעה חלקים ומאפשר בסופו לראות מה ניתן לשפר/לתקן בפיגום:
- התאמת הפיגום,
- בטיחות הפיגום,
- יציבות הפיגום,
- בדיקות פורמליות/פנקס הכללי
לטופס רשימת בדיקה לפיגומים
4. שילוט וגידור: יוצרה מדבקה בהתאם לדרישה בחוק הפיקוח אותה ניתן לקבל ממדריכי המוס"ל.
5. שלבי לבישת ריתמת בטיחות
בשנת 2021, בהתאם לממצאי המדריך בשטח נמצאו כ -418 אתרים ללא מנהל עבודה (46 ללא עוזר בטיחות) הנתונים הועברו לגוף האוכף.
בהתאם לשיתוף הפעולה בין המוקד הלאומי "קו החיים" לגוף האוכף הפיקוח על העבודה בשנה זו הועברו להמשך טיפול 1495 פניות מתוכם 221 פניות מוגדרות כ -"דגל אדום" (דיווח דגל אדום- מוגדר סכנת חיים לעובד או לסביבה מועבר גם לפיקוח בשל סכנת חיים מיידית).
ניתן לראות את עשרת הערים המובילות כולל סכנה סביבתית
שירותים נוספים שניתנים במוקד הלאומי
במסגרת פעילות המוסד לבטיחות וגיהות לקידום הבטיחות התעסוקתית, המוס"ל מקנה שירותים רבים לשם הדרכה ומניעה. במוקד "קו החיים" ניתן לבצע הזמנות לניידת בטיחות, הדרכות בתחומים שונים, הזמנה של פנקס כללי הכוללת הדרכה ושירותים נוספים.
להלן ההזמנות שבוצעו דרך המוקד
חלוקה לפי סוגי ניידת
מענה לשיחות טלפוניות
במוקד הלאומי קו החיים התקבלו בשנת 2021 מעל 5150 שיחות, כמות שיחות בחלוקה לחודשים
יש לציין כי המוקד הלאומי קו החיים משמש כמרכזייה ומנתב את השיחות בין המחלקות לשם שרותי מקצועי לכלל לקוחות המוס"ל
"השנה, עשרות פועלים נוספים קיפחו את חייהם באתרי הבנייה, אנו קוראים לציבור הרחב להמשיך לדווח על הפרות וליקויי בטיחות למוקד בכוכבית 9214 (פעילות ימים א-ה שעות 07:00-19:00 ויום ו' 07:00-13:00). יחד נוכל להמשיך לשמור על הבטיחות של כולנו, יחד עם מנהל הבטיחות ובשיתוף פעולה של הציבור אנו משוכנעים כי בהתמדה בפעולות אלה נביא לצמצום תאונות העבודה ובכך גם להפחתה בכמות הנפגעים וההרוגים ".
מקור:מוטי סולטני, מנהל המוקד הלאומי "קו החיים".