כניסה הרשמה צור קשר

התאמת מגיני אוזניים לייעודם בענפי תעשייה

 

עודכן ב:30/12/2021

 

לקראת כנס "משלבים כוחות לקידום הבריאות התעסוקתית", ראיינו את ד"ר אשר פרדו, מנהל מחלקת המחקר בהמוסד לבטיחות ולגיהות על התאמת מגיני אוזניים לייעודם בענפי תעשייה, שהם בעלי שכיחות גבוהה של נפגעי רעש.
 
  • "המספר הגבוה ביותר של פגיעות המדווחות כמחלת מקצוע בישראל מיוחס לפגיעה בשמיעה כתוצאה מחשיפה לרעש במקום העבודה".
  • "אחוז הדיווחים ל ביטוח לאומי על פגיעות בשמיעה בעבודה מסך הדיווחים על מחלות מקצוע בשנה עולה על 50% בשנים האחרונות".
  • "מספר מקבלי קצבת נכות עקב נזקי שמיעה בעבודה מהווה 5% מסך מקבלי קצבת נכות מעבודה".
  • "תעשיות העץ והמתכת מובילות באחוז נפגעי השמיעה מסך העובדים בהן".

על פי ד"ר פרדו, שני גורמים בולטים להיעדר הגנה מספקת על האוזן מרעש מזיק: 
1. אופן הלבישה או התקנה של מגיני האוזניים ע"י העובד.
 2. העדר הדרכה נכונה בהתקנה זו. 

"בפועל, דרגת הנחתת הרעש שמשיגים עובדים מאטמי אוזניים נמוכה ברוב המקרים מהדרגה שאליה ניתן להגיע על פי הצהרת יצרן האטמים", הוא אומר. במחקר חלוץ, שנערך במחלקת המחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות ע"י רנא דלאשה, ד"ר אשר פרדו וד"ר אמנון דבדבני בקרב 132 עובדים מ- 18 מפעלי תעשייה, נמצא שעובדים מגיעים בשתי האוזניים באופן ממוצע להנחתה של שליש מערך הדציבלים, שניתן להשיג על פי הצהרת יצרנים וזאת עקב  הכנסה לא נכונה של אטמים לאוזן.

לאחר הדרכה מיידית שופרה יעילות ההנחתה לחצי ממספר הדציבלים הנקוב ע"י היצרן, ממצא המעיד על צורך בהדרכות באופן מתמיד לאורך זמן". 

במחקר החלוץ נמצא עוד שאחוז העובדים החשופים לרעש מזיק, על אף השימוש באטמי אוזניים, מגיע ל- 31.5% בממוצע לפני הדרכה על לבישה נכונה ול- 18% לאחר הדרכה. כלומר, הדרכת העובד תורמת לשיפור ההגנה מרעש.

בארה"ב, לדוגמה, נמצא שעבור אטמים שונים הושגה ע"י עובדים הנחתה ממוצעת המגיעה ל- 25% ממספר הדציבלים המוצהר ע"י היצרן. זו אחת הסיבות לכך שרשויות הבריאות התעסוקתית בארה"ב ממליצות על הפחתה של עד 70% מערך הדציבלים שנוקב בו יצרן, בהתאם לסוג האטם, כדי לדעת מה היא ההנחתה הריאלית של אטם על פי סוגו ולתכנן הגנה על השמע באופן הולם. 

ניתן לפנות למחלקת המחקר במוסד לבטיחות ולגיהות כדי להשתתף במחקר ולבדוק את יעילות ההגנה על השמע של עובדים באמצעות מכשיר ייעודי למטרה זו.


לבירורים המוקד הלאומי *9214 או  iiosh@osh.org.il  

 

מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה