כניסה הרשמה צור קשר

היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות

 

עודכן ב:01/12/2021

 

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, ערכנו ריאיון עם לבנת כהן, ראש מדור בטיחות עובדים עם מוגבלות ופסיכולוגית ארגונית במוסד לבטיחות ולגיהות.

מה את עושה במסגרת תפקידך?

"אני פועלת לקידום הבטיחות של עובדים עם מוגבלות במקומות עבודתם במספר מישורים ודואגת לשילוב בטוח של העובדים במקום עבודתם. אני עוסקת בהעלאת מודעות לחשיבות של בטיחות עובדים עם מוגבלות ובמתן כלים להתמודדותם בשטח. אני כותבת מידע למעסיקים, ולעובדים ומדריכה צוותי ניהול ועובדים עם מוגבלות". 

תוכלי לתת דוגמאות?

"במסגרת פרסום מידע למעסיקים, כתבתי לדוגמא השנה מדריך להעסקה בטוחה של עובדים עם מוגבלות. 

המדריך הכולל הנחיות להנגשת נושא הבטיחות לעובד עם מוגבלות שכלית התפתחותית בעת קבלתו לעבודה והכנת מקום העבודה לקליטתו". "מאחר שהדרכה בבטיחות ובבריאות תעסוקתית היא אמצעי הכרחי למניעת תאונות עבודה, וגם עובדים עם מוגבלות נדרשים לדעת לאתר סיכונים במקום העבודה ולפעול למזעורם, פיתחתי ביחד עם ד"ר מיקי וינקלר, ממלא מקום מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגהות, הכשרה בת מספר מפגשים לעובדים עם מוגבלות שכלית ולעובדים על הרצף האוטיסטי, המקנה מיומנויות בסיסיות של התנהגות בבטיחותית. הכשרה זו היא ייחודית וחדשנית. 

בעבר, כשעובדים עם מוגבלות שכלית עברו הדרכה בתחום הבטיחות, הם קיבלו הנחיות ספציפיות בנוגע לפעילות ספציפית ולא למדו כיצד לזהות ולהעריך את הסיכונים בסביבת העבודה שלהם ולא קיבלו כלים להתנהלות במצבים משתנים. כעת, העובדים לומדים בהכשרה מהי בטיחות במקום העבודה, מה החשיבות שבשמירה על הבטיחות, כיצד לזהות מפגעים וכיצד לסלקם, כיצד לזהות גורמי סיכון ולנקוט פעולות למזעור הפגיעה. 

ההכשרה מותאמת ליכולות ולהבנה של העובדים והיא מועברת באמצעות הדגמות, שקפים, סרטונים, משחקים שפותחו על ידנו במוס"ל במיוחד להכשרה, ודוגמאות מוחשיות. "במפגש בנושא סיכונים ארגונומיים, לדוגמא, אני מדגימה הרמת משאות באופן נכון. במפגש בנושא סיכוני חשמל אני מדריכה כיצד להפסיק זרם חשמל של אדם שהתחשמל. ההדרכה לעובדים מתקיימת במקביל להדרכת הצוות הניהולי של מקום העבודה המעסיק עובדים עם מוגבלויות. 

למדנו שההצלחה בקליטת העובדים עם מוגבלות והעסקתם הבטוחה מחייבת את שילוב הידע של המנהלים ושל העובדים. מנהלים שרוצים מאד לקלוט עובדים עם מוגבלות, אך אינם מכירים את ההתאמות הנדרשות או שאינם יודעים כיצד להעריך את הסיכונים לעובד ולסביבה, יכולים להביא להכשלת תהליך הקליטה והשילוב הבטוח ואף לסכן את העובדים שלא בידיעתם. 

בהדרכה של הצוות אני מלמדת אותם כיצד להיערך לקראת מצבי חירום, התנהגות עובדים עם מוגבלות בהתמודדות עם סיכונים ומצבי חרום שונים, כיצד בהיערכות נכונה ניתן לתכנן מענה בשגרה ולהיות מוכנים וערוכים למצבי החרום. ההדרכות לצוות ולעובדים מועברות בשפה העברית על ידי,  ובשפה הערבית על ידי מדריך המוסד – סאקר חבקה.

יש מקרה של הדרכה שזכור לך במיוחד?

"במסגרת ההכשרה נוצר קשר אישי וחם עם העובדים. הם מקבלים אותי בדרך כלל בחיבוקים ומספרים לי שחיכו למפגש איתי. בתום ההכשרה הם מקבלים תעודה של שגריר בטיחות. המטרה של ההכשרה לתת כלים נוספים ולהעצים בידע את העובדים עם מוגבלות. הידע ומיומנויות הבטיחות שהם רוכשים עשויים להקנות להם ערך מוסף במקום עבודתם שכן הם יוכלו לקדם את הבטיחות במקומות עבודתם.

בעת קבלת התעודה נערך טקס בו משתתפים קרובי משפחה, הצוות הניהולי, ועוד. באחד ממקומות העבודה הפתיעו אותי עם מכתב מרגש מאת כל המשתתפים.  הקראת מכתב התודה לוותה בדמעות של המשתתפים על סיום ההכשרה. במקום אחר, אליו חזרתי לאחר כשנה לבחון את הטמעת הידע, סיפרה לי אחת מהמדריכות שאחת המשתתפות מזכירה את שמי שלוש פעמים לפני שהיא מוציאה תקע משקע. עוד מיומנות שהם רוכשים בהכשרה".

נשמע שיש לך הרבה סיפוק מהתפקיד, יש לך נגיעה אישית לתחום?

"להרבה מהעובדים אותם אני מדריכה יש בנוסף למוגבלות השכלית ההתפתחותית לקויות למידה וקשיי קשב וריכוז. אני לומדת היום אימון לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז בכדי להעצים את היכולות שלי ואת ארגז הכלים שלי לבניית "גשרים" עבור אנשים אלו כדי שיוכלו למצות את מלוא הפוטנציאל שלהם ולהשתלב בחברה".

 

 

מקור: המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה