כניסה הרשמה צור קשר

אלצהיימר ופרקינסון נגרמות מחשיפה לכימיקלים

 

עודכן ב:30/08/2009

 

מחקר חדש שנעשה על-ידי חוקרים מבית החולים רוד איילנד, גילה קשר משמעותי בין עלייה בשיעור התמותה ממחלות הקשורות להזדקנות לעלייה בחשיפה לחנקה, ניטריט וניטרוזמינים במזונות מעובדים ובסביבה.

תפקיד הניטרוזמינים כבר נחקר רבות ותפקידם כקרצינוגנים (גורמים מסרטנים) כבר תועד גם כן. החוקרים הניחו כי השינוי ברמה התאית המתרחש כתוצאה מחשיפה לניטרוזמינים דומה במהותו לתהליכים המתרחשים עם ההזדקנות, כמו גם במחלות אלצייהמר, פרקיסנון וסוכרת מסוג 2.

סוזן דה לה מונט, מבית החולים רוד איילנד, פרופ' לפתולוגיה ולרפואה מעבדתית שהובילה את המחקר אמרה: "הפכנו ל'דור הניטרוזמינים'".

עורכי המחקר ציינו כי ציר הזמן של העלייה בשכיחות שיעור האלצהיימר, הפרקינסון והסוכרת לא יכול להסביר את הבסיס למוטציות הגנטיות. במקום זאת, הוא משקף את הנטיות הקלאסיות של מחלות הקשורות לחשיפה. מאחר שניטרוזמינים גורמים לשינויים ביוכימיים בתאים וברקמות, מתקבל על הדעת שחשיפה כרונית לרמות נמוכות של ניטריטים וטניטרוזמינים דרך מזונות מעובדים, מים ודשנים אחראית למגיפות הקיימות כיום של מחלות אלו ולעלייה בשיעור התמותה הקשורה אליהם.

כל המחלות הללו קשורות לעלייה בעמידות לאינסולין ולנזק לדנ"א, הסבירה ד"ר דה לה מונט. שיעור השכיחות שלהן עלה בצורה קיצונית לאורך העשורים האחרונים ואין כל סימן לעצירה. מאחר שמשך הזמן של העלייה הדרמטית בשיעור המחלות קצר, החוקרים סבורים כי הסיבה היא חשיפה ולא אטיולוגיה גנטית.

ניטריטים וחנקה שייכים לקבוצה של מרכיבים כימיים המזיקים לבני אדם ולבעלי חיים. יותר מ-90% ממרכיבים אלו שנבדקו זוהו כקרצינוגנים במספר איברים. הם נמצאים במוצרי מזון רבים, כולל בשרים משומרים ומוצרי גבינה כמו גם בבירה ובמים. חשיפה אליהם קיימת גם דרך ייצור ועיבוד של מוצרי גומי ולטקס, דשנים, מדבירי מזיקים ומוצרי קוסמטיקה.

לתמצית המחקר באנגלית:
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090705215239.htm

 

מקור: www.news1.co.il (יפעת גדות) .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע