כניסה הרשמה צור קשר

חוסר של עוזרי בטיחות והשפעתו על אתר העבודה

 

עודכן ב:25/08/2021

 

בסוף שנת 2018, אושרה בכנסת ישראל הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה (תיקון מס' 11 - הוראת שעה) התשע"ט-2018. חוק זה קובע כי באתרי בנייה אשר עומדים בתנאי הסף שקבע החוק, ימונה בעל תפקיד אשר ייקרא "עוזר בטיחות".

החוק קובע כי באתר שמבוצעות בו עבודות להקמת מבנה בגובה 7 מטרים לפחות, ששטחו מעל 1000 מ"ר לפחות, יש למנות עוזר בטיחות. באתרי בנייה הנדסית אין חובה כזו, אלא אם כן מפקח עבודה אזורי דרש זאת במפורש. עוזר הבטיחות מסייע למנהל העבודה לממש את אחריותו לשמירת הבטיחות בעת הקמת מבנים. מאחר ושמירת הבטיחות מקפלת בתוכה סעיפי חקיקה רבים, קובע החוק רשימה סגורה של נושאים (כגון ווידוא הדרכות עובדים, ווידוא שאין באתר מי שאינו בגיר וכיו"ב), בהם יסייע עוזר הבטיחות למנהל העבודה, אשר עוגנה ברשומות, ובהתאם לה צריך עוזר הבטיחות לבצע את עבודתו. פרטים על רשימת התיוג ותכולתה ניתן למצוא באתר המינהל.

החוק מטיל חובה לרשום את עוזר הבטיחות בפנקס הכללי, הרישום יעשה בחלק ג' של הפנקס הכללי- "מינוי אנשים לתפקידים מיוחדים" מינוי עוזר הבטיחות לא בתוקף, כל עוד לא נרשם בפנקס. 


עפ"י ממצאי מדריכי הבנייה של המוס"ל באבחוני הבטיחות באתרי הבנייה עולים הנתונים הר"מ



מדריכי הבנייה הונחו לתלות שלט באתרים בהם נמצא הליקוי ולכתוב תיקון במקום על הסעיף של "באתר הבנייה חסר שלט המציין את שמו של עוזר הבטיחות".


ראו חלוקת חוסר עוזר בטיחות עפ"י מחוזות



בפילוח של גרף זה שימו לב שבמוקד הלאומי "קו החיים" התקבלו 35 דיווחים שבהם נמצא ע"י מדריכי המוס"ל אי מינוי עוזר בטיחות באתר (24 במרכז, 11 בצפון) והנתונים הועברו למינהל הבטיחות לצורך המשך טיפול בליקוי. בנוסף בעקבות הדיווחים נמצאו כ-20 אתרים בהם קיימת סכנה סביבתית שהועברו לטיפול רשויות הערים הנמצאות מטה.


גרף חלוקה עפ"י ערים בהם לא מונה עוזר בטיחות כנדרש בחוק (בהתאם לדוחות המדריך מדיווחי האזרחים)



בעקבות ממצאים אלו אשר הועברו לפיקוח על העבודה , באתרים אלו קיבלו 11 צווי בטיחות להפסקת עבודה מלאה או חלקית ע"י מינהל הבטיחות בעקבות הדיווחים באתר.

 

מקור:המוקד הלאומי "קו החיים", המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה