כניסה הרשמה צור קשר

סיום הפרויקט: סביבה תוך מבנית - היבטי איכות אוויר

 

עודכן ב:05/08/2009

 

בימים אלה סיים המוסד לבטיחות ולגיהות את ביצועו של הפרויקט עבור המשרד להגנת הסביבה: "סביבה תוך מבנית - היבטי איכות אוויר", זאת לצורך הכנת הנחיות ודפי מידע בנושא.

במסגרת העבודה נטלו חלק החוקרים כדלהלן:
  • מצד המוסד לבטיחות ולגיהות: פרופ' אלכס דונגי, מהנדס מוטי אייל וד"ר דוד זיו.
  • מצד המשרד להגנת הסביבה: גב' פולה אורנשטיין מרכזת זיהום אוויר תוך- מבני ומטרדי ריח.
במשך השנים הנטייה המקובלת, בעולם ובישראל, הייתה להתעלם או לטפל "על אש קטנה" בנושא איכות האוויר בסביבה התוך-מבנית במבנים, שאינם תעשייתיים, אשר תחיקת הבטיחות בעבודה אינה חלה עליהם. אולם, ההצטברות של פגיעות בעובדים, כולל פוטנציאל של פגיעה בציבור הרחב, ומחקרים שונים, הגבירו את המודעות לבעייתיות של איכות האוויר התוך-מבני, אי לכך צבר הנושא תאוצה רבה ברחבי העולם, ונקבעו לגביו נהלים ותקנים שונים, כולל ערכי סף מנחים עבור מספר ניכר של מזהמים.

איכות האוויר התוך-מבני, החלה לכלול בתוכה גם התייחסות לתנאי הנוחות של העובדים והאנשים האחרים המצויים בתוך המבנה, כמו לחות וטמפרטורה (מיזוג אוויר), וזאת בנוסף להתייחסות למערכות האוורור והניקיון של האוויר. במסגרת עבודת הפרויקט, נבחנו שלושה שלבים, כדלקמן: "זיהוי הבעיה, הטיפול בה ומעקב במשך ולאחר הטיפול, זאת כמובן תוך בחינת ההתאמה לתנאי הארץ - כשהדגש הוא על "איכות האוויר".

הפרויקט בוצע בהתאם לשלבים אלה ובתכולתו גם המלצות לגבי פעילות עתידית בנושא. דו"ח הפרויקט מתמצת את מיטב המידע המדעי הזמין בעולם ובארץ, לגבי איכות האוויר ה"תוך-מבני", כולל מידע אודות המזהמים השכיחים באוויר התוך-מבני, מקורותיהם העיקריים,ההשלכות הבריאותיות הפוטנציאליות של מזהמים אלה והעלות הכרוכה בטיפול בהם, מידע בנוגע לתחיקה ולתקינה הקיימת, בארץ ובחו"ל; והמלצות לגבי אופן הטיפול בבעיות אלו בבתי מגורים, במבנים ציבוריים (כמו בתי קולנוע, אולמות ספורט,מוסדות חינוך, וכדומה) וכמו כן במבני עבודה שאינם בשימוש תעשייתי, כגון משרדים.

המשרד להגנת הסביבה מכיר בחשיבות "סביבה תוך מבנית - היבטי איכות אוויר" ובכוונתו להתבסס על המידע המקצועי שהוכן עבורו ע"י המוסד לבטיחות ולגיהות במסגרת הפרויקט לצורך גיבוש המלצות מקצועיות בנושא.

 

מקור: אבי צימר, רכז פרויקטים בתחום פרויקטים ופיתוח תשתיות, המוסד לבטיחות ולגיהות .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע