כניסה הרשמה צור קשר

הוועדה לזכויות הילד: "לאסור כניסת קטינים לאתרי בנייה ואתרים מסוכנים באופן גורף"

 

עודכן ב:01/04/2019

 

בדיון בסוגיה עלה כי למרות תקנות שונות בנושא, לא קיימת כמעט אכיפה נגד העסקה אסורה של בני נוער באתרי בנייה וגם במקרים של תמותת בני נוער לא מוגשים כתבי אישום. בתמיכת מרבית הגופים המקצועיים, קראה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון למשרד העבודה לאסור כליל כניסה של קטינים לאתרי הבנייה ואתרים מסוכנים נוספים.

משרד העבודה: "פועלים בהסברה והגברת האכיפה". התאחדות קבלני השיפוצים ביקשה להחריג העסקה בעבודות שיפוץ קלות ונציגת משרד השיכון הודתה כי איננה יודעת על צעדים מנהליים נגד אתרי אסונות. ח"כ שאשא ביטון: "אין לנו שום יכולת להגן על הילדים באתרים האלה, עלינו להרחיקם משם, אז גם האכיפה תהייה קלה יותר"

הוועדה לזכויות הילד קיימה ביום (ג') ב- 23.01.18 דיון מעקב בנושא 'תאונות בני נוער באתרי בנייה'.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "לצערנו מאז הדיון הקודם איבדנו מספר בני נוער ששהו באתרי בנייה. לא ברור כלל מה חלקם עשו שם, בטח לא אותו ילד בן 12 שנהרג. אנחנו מבינים שאין מניעה מבני נוער להימצא באתרי בנייה, השאלה היא האם אנחנו יכולים לתת למציאות כזו להמשיך להתקיים או שאנחנו צריכים לצאת בהליכי חקיקה כדי שבני נוער לא יוכלו לשהות באתרי בנייה כלל. נכון שיש תקנות לגבי עבודה בגובה ותקנות נוספות אבל התנאים מהווים סכנה בלי קשר לאלה. אני שואלת את אנשי המקצוע מה ניתן לעשות, אני חושבת שאולי נמנע בכלל כניסה של קטינים לאתרי בנייה". 

הדס תגרי, הקואליציה למאבק בתאונות בניין: "המצב בישראל חמור פי כמה ממדינות המערב, בשנתיים האחרונות נהרגו 5 נערים באתרי בנייה, אחרים נפצעו וזה רק מה שידוע לנו. יש איסורים על עבודת בני נוער ואי אפשר לאכוף אותם, אם מגיע מפקח לאתר ורואה דמות בקומה 4 הוא לא יכול לקבוע שזה נער. מצד אחד אסור להם כמעט לעשות כלום באתרי בנייה אך אי אפשר להוציא אותם משם. העובדים הם בעיקר ערבים ישראלים ופלסטינים, מדובר על מספר קטן של עובדים שעיקר עיסוקו בחופשת הקיץ, לא מדובר על מפרנסים שהדבר יחסוך ממשפחתם הכנסה משמעותית וכן לא מדובר על כח אדם שמשפיע על הענף בישראל. צריך לאסור לגמרי כניסת נערים, את זה ניתן יהיה לאכוף, לא ניתן לאכוף את האיסורים הממוקדים. אנחנו קוראים לשר העבודה לפעול לפני הקיץ".

ורדית איל, אגודת הבטיחות בלשכת המהנדסים והאדריכלים: "זה צריך לבוא גם מצד מהיזמים, רק חקיקה נכונה תגרום לזה. אנחנו בעד מניעת כניסה של קטינים לאתרי בנייה, אין לנוער מה לחפש שם. לצד כך יש לנו בעיה עם נערים באתרי בניית תמ"א, שם הילדים חשופים יותר, אין חובת גידור בחוק אלא מכורח חוקי עזר עירוניים, בנוסף יש אתרים כמו גשרים שלא ניתן לגדר, במציאות הזו יש צורך בחינוך".

עו"ד לירון אשל, המועצה לשלום הילד: "למרות עלייה משמעותית במספר בני הנוער העובדים בגילאי 15 עד 17, בשנת 2016 קטן במחצית מספר ההתראות והקנסות שניתנו בידי משרד התמ"ת כנגד מעסיקים מפירי חוק הנוער לעומת שנת 2015. הוגשו ב-2016 רק 6 כתבי אישום. לצד תיקון תקנות יש להיערך לאכיפה שהינה בירידה".

יהודה כהן, התאחדות קבלני השיפוצים: "אני כילד התחנכתי עם ענף הבנייה, למה שהילד שלי בן 17 לא יצטרף לעבודה איתי, במיוחד שהוא רוצה לעבוד איתי? אני צריך אותו כשאני הולך לצבוע קירות ולעשות דברים נוספים. שימו לב לפני שאתם מתקנים תקנות, לא כל העבודות הן פיגומים ואתרי בנייה ענקיים. אין כל סיבה שכמו שלומדים בבתי הספר כל מקצוע אחר ילמדו גם את ענף הבנייה. אותו נער יוכל להמשיך בצבא כאיש אחזקה, הוא יכול להתפתח אחר כך לשוק האזרחי כמנהל עבודה ומפקח, זה 20 אלף ₪ בחודש. הוא יכול להיות גם יזם או מהנדס, מלכתחילה תשללו את זה מאותו נער שרוצה ולא מוצא עצמו בפיזיקה ומתמטיקה".

ח"כ שאשא ביטון: "הוועדה דנה רק לאחרונה בנושא של מסלולים מקצועיים בבתי הספר ואנחנו לא באים לגדוע את הענף הזה, אנחנו דורשים לקיים את הענף בלי בני הנוער באתרי הבנייה כפי שהתייחסנו אל אתרי בנייה – עם מנופים ושכונות חדשות שנבנות, שם הם לא צריכים להיות נקודה. מבחינתי אם באים לצבוע בית או שיפוץ באזור שאינו מסוכן וכולל עבודות קלות זה לא נחשב כאתר בנייה, יכול להיות שנצטרך להגדיר מהו אתר בנייה ולעשות סדר בסיפור הזה".

ח"כ אחמד טיבי: "אין ספק שההיפגעות של אנשים מהפריפריה, במיוחד ערבים, דוחקת את הנושא לשוליים מבחינת כיסוי תקשורתי, עשרות נערים נהרגים ויש תחושה שזה עובר כלאחר יד. יש מידי פעם ידיעה קטנה כדי לצאת ידי חובה בנושא שחייב להיות בקדמת סדר היום הציבורי".

צביקה רוט, ההסתדרות החדשה: "אנחנו תומכים תמיכה מוחלטת ברעיון לאסור עובדת בני נוער באתרי בנייה עד גיל 18".

ח"כ מסעוד גנאים: "ככל שנוודא שהילדים לא ישהו במקומות אלה נציל את חייהם. הפגיעות באתרי העבודה הן שכיחות, אני בעד לאסור כניסה צעירים לאתרים. כולנו נרתמים למשימה הזו". 
יצחק גורביץ, התאחדות הקבלנים והבונים: "אנחנו סבורים שיש לאסור כניסה של בני נוער מתחת לגיל 18 לאתרי בנייה, אין ספק שבאתרי הבנייה המורכבים יש הרבה מאוד ציוד מכני ואין מקום לנערים להסתובב שם". 

אריק שמילוביץ, מפקח עבודה ראשי, משרד העבודה והרווחה: "החוק שמגביל את עבודת הנוער מאוד מפורט, הוא מפנה לחוק עבודת נוער לעניין עבודות אסורות ומגבלות שמפורטות מאוד. יש 2 פעולות שאנחנו מתקדמים אליהן, האחת היא הסברה שהיא חלשה מאוד כיום והשנייה היא אכיפה מוגברת. כל ענף הבנייה נמצא במשבר בכל הקשור להיבט הבטיחות, אם הייתי יכול הייתי אוסר עבודה בכל גיל במצב הבטיחותי היום. שינוי חקיקה מצריך בדיקה מעמיקה, בין היתר של משמעויות מול משרד המשפטים וגורמים נוספים, אין ספק שהמצב היום הוא מצב לא בריא, השאלה אם הדרך היא שינוי חקיקה או משאבים בתחום ההסברה, במיקוד על המגזר הערבי וכן באכיפה מוגברת". 

ח"כ שאשא ביטון: "אתה מחזק את הסברה שבטח ובטח שנערים לא צריכים להיות שם. כבר הוסבר פה שמפקח שמביט מרחוק לא תמיד יודע מה הגיל ומה אותו נער עושה, אין לנו שום יכולת להגן על הילדים שם, גם אם הם לא עולים לגובה. לכן אנחנו רוצים לאסור כניסה למקומות האלה, אז גם יהיה לכם נח הרבה יותר לאכוף, יש ילד - יש עבירה, לא יוכלו לספר לכם שהוא אכל שם במקרה בננה. אתר בנייה מסוכן לילדים מרגע הכניסה אליו, בואו נרחיק אותם משם, אני רוצה שתקדמו תקנה שאוסרת על ילדים עד גיל 18 להיכנס לשם, שתהיה התייחסות גם לעניין עבודות שיפוצים, כגון צביעה במידת הצורך".

שמילוביץ: "יש לנו עוד פעולות בנייה שהן לא תחת אתר בנייה כמו לדוגמא דודי שמש ואנחנו עוסקים בזה. אנחנו עושים סדרי עדיפויות כאלה, וכרגע נכון ביותר לשים את משקל הכובד על אכיפה מוגברת והסברה. לבקשתך הנושא יגיע לשולחן השר עם הצעה קונקרטית להגביל בצורה מדויקת את עבודת הנוער, לאסור כניסה לאתרים שנגדיר אותם כמסוכנים".

לשאלת יו"ר הוועדה למשרד השיכון שאמון על אכיפה מנהלית באתרים בהן אירעו אסונות, השיבה נציגת המשרד כי איננה יודעת מה עשה המשרד באתרים בהם כבר נפגעו ילדים.

ח"כ שאשא ביטון: "אם את לא יודעת כנראה שלא נעשה שום דבר. צריך לשלול רישיון. המעסיק יעשה זאת שוב, במיוחד שלא עושים לא כלום ורק קנס של 35,000 ₪ עומד מולו, זה כלום. אני רוצה שתהייה פגיעה בכל מעסיק שהעסיק נער שנפגע או שהועסק בניגוד לחוק".

פקד רחל גרייבין, משטרת ישראל: "מתוך 5 המקרים שאירעו בשנתיים האחרונות 2 הועברו לפרקליטות, טרם הוגשו כתבי אישום".

ח"כ שאשא ביטון: הפרקליטות הוזמנה ולא הגיעה".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון "משרד הרווחה – אנחנו מבקשים לאסור כניסה של ילדים ונוער לאתרי בנייה ולמקומות שיוגדרו כמוקמות מסוכנים, בלי קשר לסוגי פעולות מותרות ואסורות, איסור גורף. נבקש שתהייה התייחסות לנושא האחריות לכניסה לשטחים שיוגדרו כאסורים, מי האחראי. נתכנס תוך חודש וחצי לבחון היכן דברים עומדים. נבקש לחייב בשילוט של כניסה אסורה לקטינים באתרים, נבקש שתבררו מי אמון על שילוט כזה ותפנו אליו. אנחנו מדברים על חייהם של ילדים, לא מדובר פה על תוספת רגולציה אלא על דיוקה למען חיי קטינים".

 

 

מקור:אתר הכנסת, פרסום ראשון 01/02/2018.

 

שלח להדפסה