כניסה הרשמה צור קשר

אירוע חומרים מסוכנים במפעל א.ש.אקולוגיות: דוח ביניים

 

עודכן ב:30/11/2008

 

בתאריך 21.09.08, התחוללה במפעל א.ש. אקולוגיה בפתח תקוה שריפה שפגעה בחומרים מסוכנים המאוכסנים בתחומו. המפעל עוסק בשינוע חומרים מסוכנים, בעיקור פסולת רפואית וזיהומית, וכן משמש כתחנת מעבר לפסולת חומרים מסוכנים.

במהלך האירוע נפגעו עובדים במקום, מתוכם אחד נפצע קשה. צוותי משטרת ישראל, מגן דוד אדום, שרותי כיבוי והצלה, המשרד להגנת הסביבה והיחידה הסביבתית של עיריית פתח-תקווה הגיעו במהירות למקום וטיפלו באירוע. מנהל מחוז מרכז, גדעון מזור, הוציא למפעל צו פינוי רעלים, ושותקה הפעילות במתחם המפעל למעט פינוי חומרים. 

ביום 23.09.08 מינה השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, ועדה לבדיקת אירוע החומרים המסוכנים שהתרחש במפעל. מסקנות ועדת הבדיקה בדוח הביניים:
מדובר בעסק שהתנהלותו הייתה בעייתית ביותר בהיבטים סביבתיים ובטיחותיים רבים מיום הקמתו.
מעיון ולימוד התנאים להיתר הרעלים ורישיון העסק, שהמשרד להגנת הסביבה הוציא למפעל על פי חוק החומרים המסוכנים וחוק רישוי עסקים, עולה כי מדובר בדרישות מקיפות ורחבות.
על פי תחקיר כיבוי אש, מסמכי השימוע שנערך במחוז מרכז והדיווחים שניתנו לוועדה, ניתן להסיק כי האירוע הספציפי נובע מרשלנות של העסק בביצוע פעילותו, וכן באי עמידתו בתנאי היתר הרעלים, רשיון העסק ותנאי רשויות כיבוי האש.
לפני הוועדה הגיעו דיווחים ומסמכים מהם עולה כי מפעל אירוסולים העביר מכלי אירוסולים מלאים למפעל מבלי שהיה בידו היתר מנהל הנדרש על פי תקנות רישוי עסקים (סילוק פסולת חומרים מסוכנים). מדו"ח הבדיקה של כיבוי אש, עולה בסבירות גבוהה, כי אופן הטיפול הלקוי באירוסולים אלו היה הגורם לשריפה. הוועדה ממליצה לבדוק את התנהלותו של המפעל לייצור אירוסולים.
על סמך ממצאי הבדיקה, הוועדה מתרשמת כי יש להטיל את האחריות על אירוע החומרים המסוכנים על המפעל, אשר לא נענה לדרישות מפורשות שנקבעו לו בהיתרים וברשיונות שהוא קיבל.

כמו כן, הוועדה מתרשמת כי מערך התגובה של המשרד להגנת הסביבה פעל כהלכה בעת אירוע זה.

הוועדה תגיש את מסקנותיה והמלצותיה לשר להגנת הסביבה עד תום המועד המוקצב 20.12.08. 

לידיעה המלאה, כולל מסמכים ותמונות

 

מקור:המשרד להגנת הסביבה .

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע