כניסה הרשמה צור קשר

משרד החינוך: איננו מסוגלים לפקח על הבטיחות בכל בתיה"ס והגנים

 

עודכן ב:06/10/2008

 

"מנגנון משרד החינוך לפיקוח על בטיחות מוסדות החינוך הינו מוגבל" - מודה משרד החינוך, בתשובתו מלפני כמה ימים לעתירה שהגישו לבג"ץ ארגון המורים העל-יסודיים וארגון ההורים הארצי. הארגונים עתרו למנוע את השימוש בבתי ספר שלא עברו מבדקי בטיחות, או כאלה שהליקויים בהם לא תוקנו.

במערכת החינוך פועלים כ-4,000 בתי ספר וכ-12 אלף גני ילדים. אך מתברר כי למשרד החינוך יש מידע רק על כ-55% מהם. לפי התשובה לבג"ץ, מתוך כ-2,200 בתי ספר שעברו מבדקי בטיחות, לכ-215 לא ניתן אישור בטיחותי.

בדיון שהתקיים בעתירה בסוף יולי הורה בג"ץ למשרד החינוך למסור דיווח מעודכן על מצבם הבטיחותי של המוסדות במערכת החינוך. מתשובת המשרד לעתירה עולה שיעד זה לא הושג, בגלל דיווח חלקי מהרשויות המקומיות. עוד נטען בתשובה, שהוגשה ב-25 בספטמבר - כמעט חודש לאחר תחילת שנת הלימודים - ש"בכל מחוז ישנם מוסדות חינוך שטרם הושלמה בדיקתם או טרם הושלם תיקון הליקויים בהם".

"מעקבו ולחציו של משרד החינוך בעניין יימשכו עד שיואילו כל הרשויות המקומיות לדווח כי הושלמה בדיקת כל מוסדות החינוך, וכולם כשירים להבטחת בטיחות התלמידים והסגל בהם", נכתב בתשובה. עוד נאמר שנוכח הפיקוח המוגבל "הנחתה מנכ"לית המשרד לעבות את מנגנון המעקב אחר בטיחות המוסדות".

לדברי עו"ד סיגל פעיל, המייצגת את ארגון המורים בעתירה, "משרד החינוך מודה שלא הצליח לוודא שהתלמידים בטוחים בבתי הספר שלהם. ההורים חייבים לדעת כי המשרד מסיר למעשה את אחריותו מהנושא".

מהנתונים החלקיים שמסר המשרד לבג"ץ עולה כי לכ-215 בתי ספר ולכ-500 גני הילדים, שנעשו בהם מבדקי בטיחות לשנת הלימודים הזאת, לא ניתן האישור הבטיחותי. במוסדות חינוך אלה לומדים עשרות אלפי תלמידים.

לפי התמונה החלקית, המצב במערכת החינוך החרדית קשה במיוחד: רק 183 מ-379 בתי ספר של שתי הרשתות החרדיות הגדולות (מעיין החינוך התורני ומרכז החינוך העצמאי), שהגישו בקשה לחידוש הרישיון, קיבלו את האישור הבטיחותי.

ליקויי הבטיחות, שבגללם לא ניתן אישור למוסד החינוך, כוללים ליקויים בגדרות, חלונות ללא סורגים, מסדרונות צרים, היעדר יציאות חירום מסודרות ועוד. העמדה של משרד החינוך היא שהאחריות לתיקון הליקויים מוטלת על הרשות המקומית. אך במרכז השלטון המקומי אומרים שהמשרד אינו מעביר תקציבים באופן מסודר לתיקון הליקויים ובכך "מתנער מאחריותו החוקית".

בתשובתו לעתירה טען מרכז השלטון המקומי שהרשויות אינן יכולות "לשאת על גבן, לבדן, בעלויות הגבוהות הנדרשות לביצוע שיפוצים בבתי הספר ותיקון מפגעי הבטיחות, בעוד משרד החינוך מתנער מאחריותו".

 

מקור:הארץ (אור קשתי).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע