כניסה הרשמה צור קשר

מנהל בית ספר ובכיר בעירייה הורשעו בגרימת מוות ברשלנות

 

עודכן ב:02/10/2008

 

בית משפט השלום בירושלים הרשיע ביום א' (28.09.08) את חסן גנאים, מנהל בית ספר בירושלים, בגרימת מותו ברשלנות של תלמיד. לצדו של גנאים הורשע גם משה עצמון, ששימש כמנהל מחלקת בדק בית במנהל החינוך של העירייה.

המקרה אירע בספטמבר 1999 בבית ספר בבית חנינא שבצפון ירושלים. רכב מסחרי נכנס לחצר בית ספר יסודי ודרס את הילד סארי דומרי בן 6. דומארי נפגע קשות בראשו, וכעבור זמן קצר מת מפצעיו.

התביעה טענה במשפט כי במתחם בית הספר היה שטח רחב ששימש כחנייה מאולתרת, ולא היה מגודר. אל השטח הוביל כביש מהשכונה הסמוכה, ובו נסעו מורים, מבקרים ותושבים. גנאים ועצמון הואשמו ברשלנות משום שלא נקטו פעולות למנוע כניסת כלי רכב לחצר בית הספר, ולמעשה התעלמו ממפגע בטיחותי חמור ובולט לעין.

עצמון טען להגנתו כי תפקידו בעירייה התמצה בטיפול בבעיות תחזוקה שוטפות של בתי הספר וכי נושא הבטיחות לא היה תחת אחריותו. גנאים סיפר לבית המשפט כי הרכב הפוגע פרץ מחסומים כדי להיכנס לחניון וכי הוא פנה מספר פעמים לממונים בעירייה - בהם עצמון - וביקש לגדר את בית הספר, אך ללא הועיל. עוד טען גנאים כי כלל לא הכיר את הוראות משרד החינוך על כללי בטיחות.

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן כתבה בפסק הדין כי גנאים אמנם ביצע כמה פעולות לתיקון הליקויים בחניון, אך לא היה בהן מספיק, לאור האחריות הרבה המוטלת עליו. לדבריה, לא ניתן לפטור את גנאים מאחריות, משום שלא עשה כל שביכולתו כדי למנוע את האסון.

פרידמן-פלדמן ציינה בנוסף כי בעיות הבטיחות דווקא היו במסגרת אחריותו של עצמון, מתוקף תפקידו בעירייה. היא התייחסה לעובדה כי הוא היה מודע היטב לסכנה שבהשארת בית הספר פרוץ, אך עדיין לא עשה דבר בעניין.

השופטת מתחה ביקורת על גורמים שונים בעיריית ירושלים שלא קראו את חוזר המנכ"ל הדן בנהלי הבטיחות ואף לא טרחו לתרגם אותו לערבית. היא הוסיפה כי למרות הוראת משרד החינוך לערוך סקרי בטיחות בבתי הספר בבירה, לא נערכו סקירות מסוג זה בבית חנינא. החלטה זו, כתבה השופטת, מנוגדת להוראות שנקבעו ואין בה כל הגיון.

"מדובר בבית ספר השייך לעיריית ירושלים ואשר לומדים בו מאות תלמידים בגילאים צעירים", סיכמה השופטת את דבריה. "ייתכן שאילו היה נערך סקר כזה, וליקויי הבטיחות היו מטופלים כראוי - האסון היה נמנע".

 

מקור:ynet (אביעד גליקמן).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע