כניסה הרשמה צור קשר

פורסם דו"ח תאונות העבודה השנתי 2011-2015 של משרד הכלכלה והמוסד לביטוח לאומי

 

עודכן ב:08/05/2016

 

דו"ח תמונת המצב של תאונות העבודה בישראל, המשותף למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה והתעשייה ולמינהל המחקר והתכנון של המוסד לביטוח לאומי, מפורסם היום. 

במבט כולל מצוין, כי חלה הטבה בנתונים, כאשר בין השנים 2015-2011, ירד שיעור הפצועים וההרוגים בתאונות עבודה בכ-7% ובכ-25% בהתאמה. כמו כן, השוואה בינלאומית מגלה, כי שיעורי ההיפגעות כתוצאה מתאונות עבודה בישראל, נמוכים מהממוצע של כלל האיחוד האירופי. עם זאת במיקוד בענף הבנייה בלבד נמצא, כי שיעור ההיפגעות בישראל גבוה במיוחד לעומת מדינות אירופה וארה"ב

 
  • במהלך שנת 2015, נפצעו כתוצאה מתאונות במהלך עבודה כ-50 אלף עובדים ו-54 עובדים נהרגו.
  • בשנת 2015 שולמו מעל 4.5 מיליארד ש"ח גמלאות לנפגעי עבודה, באופן ישיר.  זו הוצאה כבדה ביותר שאינה מביאה בחשבון את הנזקים הנגרמים למקומות העבודה והוצאות עקיפות נוספות, בראשן אובדן ימי העבודה - הנאמד ביותר משני מיליון ימי עבודה בשנה ואובדן הפריון למשק הנאמד במיליארדים רבים נוספים.
  • ענף הבינוי הינו המסוכן ביותר לבטיחות העובדים בו:   34 מההרוגים מצאו את מותם באתרי בנייה.  64% מההרוגים בענף הבינוי אירעו במהלך בניית בתי מגורים. נפילה מגובה נותרת גורם התמותה המוביל בענף הבינוי, ו-21 עובדים (מתוך 34 שנהרגו בעבודתם בענף הבינוי בשנת 2015) מצאו את מותם כתוצאה מגורם זה.
  • באשר למגמות רב שנתיות לשנים 2015-2011, מצא הדו"ח שבין השנים 2015-2011, ירדו שיעורי הפצועים וההרוגים בתאונות עבודה בכ-7%, וכ--25%, בהתאמה.
  • שיעור הנפגעים מקרב העובדים הזרים עולה בקצב שנתי של כ-12%, ומשלים עלייה של 42% בין השנים 2015-2011. שיעור נפגעי תאונות העבודה מקרב בעלי האזרחות הישראלית יורד בקצב שנתי של כ-3% וזה של עובדי שטחים כמעט אינו משתנה.
  • לראשונה, כולל הדו"ח ניתוחים השוואתיים בינלאומיים הנוגעים למיקומה של ישראל ביחס למדינות המערב בכלל ענפי המשק ובענף הבינוי בפרט, כמו גם פירוט מלא של תאונות העבודה הקטלניות שאירעו במהלך שנת 2015.

​מהשוואה בינלאומית למדיניות האיחוד האירופי וארה"ב, שיעורי ההיפגעות כתוצאה מתאונות עבודה בישראל, נמוכים יותר ממדינות אירופאיות רבות, ומהממוצע של כלל האיחוד האירופי. במיקוד בענף הבניה בלבד, נמצא כי שיעור ההיפגעות בישראל גבוה במיוחד, לעומת מדינות האיחוד האירופי וארה"ב.

להורדת הדוח המלא >>

הדו"ח כאמור מגלה כי ענף הבניין ממשיך להיות הענף המסוכן ביותר לעובדים, עם 34 הרוגים אשתקד, רובם כתוצאה מנפילה מגובה במהלך בניית בתי מגורים.

כחלק מהמאמץ להוריד את מספר הנפגעים באתרי הבנייה, פועל המוסד לבטיחות ולגהות באמצעים שונים, ביניהם ביקורי הדרכה של מדריכי בטיחות מקצועיים באתרי הבנייה, הפעלת ניידות הדרכה חדישות להדרכת בטיחות באתרי הבנייה והפצת פרסומים מקצועיים, והסברה בתקשורת המשודרת. בשנת 2016 הגדיר המוסד בתכנית העבודה שלו מתן עדיפות לפעילות הסברה ומניעה בענף הבנייה. הפעילות מתמקדת במתן "סל בטיחות" לאתרי הבנייה, הכולל תמיכה בשטח וסיוע והנחיה בנושאי בטיחות למנהלי העבודה באתר, לרבות זיהוי סיכונים ומתן פתרונות למזעורם. בשנת 2016 מתכנן המוסד לבצע כ-6,000 ביקורים מקצועיים מסוג זה באתרי הבנייה השונים לאבחון מצב הבטיחות באתר, להדרכה במילוי "הפנקס הכללי" ו"פנקס ההדרכה" ולמתן המלצות מקצועיות בתחומים שונים, כגון עבודה על פיגומים, עבודה בגובה, ארגון בטיחותי של האתר ושימוש בציוד מגן אישי.

נוסף על כך, מבצע המוסד מיזמים ייחודיים בנושאים שונים, ביניהם מיזם להגברת המוּדעות למניעת החשיפה לחלקיקי אבק מזיק - סיליקה גבישית חופשית (המוכרת גם כ-קווארץ), המשתחררים לאוויר בעת חיתוך שיש, ריצוף קידוח בטון וכד' ועלולים לגרום למחלות ריאה. פעילות ייחודית נוספת היא מתן הנחיות בטיחות למנהלי הפרויקטים, מנהלי עבודה ודיירים של אתרי תמ"א 38, שבהם קיימים סיכוני בטיחות גם לדיירים המתגוררים בבניינים בעת שמתבצע בהם שיפוץ.

 

שלח להדפסה