כניסה הרשמה צור קשר

מה מעכב את מיגון מפעלי מפרץ חיפה

 

עודכן ב:03/09/2008

 

פגיעה בצינור האמוניה בחיפה כימיקלים תסכן מאות אלפי אנשים, התבקעות מכלית כלור תסכן 75 אלף איש - אלו הם רק חלק מהתרחישים האפשריים שעולים מהחלק החסוי של דו"ח ועדת שפיר על אזור מפרץ חיפה שנחשף כעת. היעדר תוכנית מתאר לאזור מונע את יישום המסקנות. ממצא מטריד נוסף של הועדה הוא יישום ההמלצות בנוגע למיגון שינוע החומרים המסוכנים. 

אפשר ללמוד עד כמה הנמל במפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת מהחלק החסוי של הטיוטה הסופית של דו"ח ועדת שפיר שהגיע לידי "כלכליסט". הוועדה, שהוקמה בדצמבר 2006 על ידי המשרד להגנת הסביבה כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, מצאה כי עשרות אלפי תושבים באזור נמצאים בסכנה בכל אחד מהתרחישים שהביאה הוועדה בחשבון - מלחמה, פיגועי טרור או פגעי טבע דוגמת רעידת אדמה.

עם זאת, הוועדה קובעת באופן נחרץ כי "בנתונים הקיימים אין כל אפשרות אחרת, אלא להימצא במצב הנתון כיום. הדיבורים על העברת מכלים או מפעלים אינם מציאותיים". החלק הגלוי של דו"ח הוועדה פורסם לפני כשנה.

כדי להתמודד עם האיומים הקיימים, הוועדה הציבורית בראשותו של האלוף במיל' הרצל שפיר מציעה שורה של המלצות שבראשן המיגון. הוועדה ממליצה על אמצעים נוספים שיש לנקוט ברחבי המתקנים השונים, ובהם מיגון מכלים, הטמנת צנרת, הקמת מערכות מים נוספות והצטיידות במערכות מיגון אישי.

האבסורד הוא שהמצב התכנוני באזור המפרץ לא מאפשר כיום את קבלת ההיתרים המתאימים כדי להתקין את אמצעי המיגון הנדרשים. עובדה זו מטרידה לא פחות מהימצאות החומרים המסוכנים במפרץ, שכן גם הוועדה מכירה בכך שאין אפשרות להעתיק את המפעלים ואת המתקנים ממקומם, אלא רק להתמודד עם המציאות הקיימת. ה"ואקום" התכנוני יוצר סיטואציה שבה כל המבנים באזור הנמל, שאושרו במשך השנים, הם בלתי חוקיים. המשמעות היא שאי אפשר לבצע לגביהם כל פעילות תכנונית חדשה, לרבות פעילות שמטרתה יישום מסקנות ועדת שפיר ומיגון המפעלים.

עוד ממצא מטריד הוא יישום ההמלצות בנוגע למיגון שינוע החומרים המסוכנים. תשומת הלב העיקרית מופנית למפעלים, למתקנים ולמכלי האחסנה, וזאת בשעה שמחזוריות והיקפי השינוע בישראל באמצעות הנמלים, הרכבות, כלי הרכב והצנרת הם עצומים.

"תחום השינוע אינו זוכה בדרך כלל לבחינה מעמיקה כפי שנדרש", קבעה הוועדה. היקפי השינוע בישראל הם עצומים. הוועדה חושפת כי 650 אלף טונות של חומרים מסוכנים משונעים מדי שנה מנמל חיפה, נוסף על מיליון טונות של כימיקלים.

הוועדה אמנם ממליצה לבחון אפשרויות למיגון כלי רכב, להעדיף שינוע ברכבת ולצמצם את השהייה בכל תחנת עצירה, אולם מכירה ביכולתה המוגבלת לבחון, לטפל ובוודאי להמליץ כיצד לצמצם את סכנות השינוע. הסכנות מתחום זה, שנחשפות כאן לראשונה ולא זכו לטיפול, לפחות לא ברמה הציבורית, הן כנראה חומר להקמת ועדה ציבורית נוספת.

לכתבה המלאה באתר "כלכליסט".

 

מקור:"כלכליסט".

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע